جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۱
کد خبر: ۷۰۵۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

آيا فيلترينگ فيس بوك قانوني است؟

مدیر سایت رسانه های اجتماعی گفت: طبق قانون جرايم رايانه يي و اسناد كارگروه مصاديق مجرمانه، اين كارگروه متولي فيلترينگ اينترنت در ايران است. در هيچ بندي از قانون اشاره نشده است كه اين كارگروه مي تواند يك «سرويس» خاص را به طور مستقيم فيلتر كند. هرجا كه قانون از «فيلترينگ» حرف مي زند، بحث بر سر «محتوا» مجرمانه است.
به گزارش شهر جواد افتاده مدیر سایت رسانه های اجتماعی  در مورد فیلترینگ فیس بوک می گوید: فيس بوك بزرگ ترين شبكه اجتماعي جهان با بيش از يك ميليارد و 200 ميليون كاربر است: شبكه يي كه به نوعي بازتاب جامعه واقعي در قاب مجازي است. فيس بوكي كه امروز علاوه بر مردم عادي شاهد حضور وزرا و مسوولان دولت ايران است و صحبت هاي زيادي از رفع فيلتر آن مي شود.
    
وی در این مورد که  فيس بوك كي و چرا فيلتر شد عنوان می کند:  فيس بوك در ايران فراز و نشيب هاي زيادي داشته است. اين شبكه اجتماعي قبل از سال 88 دوبار فيلتر و دوباره آزاد شده بود. اما بعد از انتخابات رياست جمهوري 1388 دوباره فيلتر شد و تاكنون هم فيلتر است. چون احتمالا به عنوان ابزاري كه در آن موقع امنيت ملي كشور را تحت شعاع قرار داده بود، طبيعي بود كه اين اتفاق رخ دهد هرچند كه مخالف آزادي بيان و جريان آزاد اطلاعات بود زيرا بحث امنيت ملي هر كشوري مطرح باشد، مقابله با ابزارهاي مخل كننده آن به نظر طبيعي مي رسد.
    
 اما نكته اساسي اين است كه ملاك در شبكه اجتماعي «حال» است، يعني چون شبكه پوياست و مدام توسط كاربران توليد و تغيير مي كند و آن محتويات سال 88 به تاريخ پيوسته است نمي توان براساس آنها براي وضعيت جاري فيس بوك تصميم گيري كرد. اما سوال اساسي اين است كه آيا هم اكنون با توجه به انتخابات سال 92 فضاي شبكه هاي اجتماعي جزو همكاري و همياري با دولت و نظام است؟

 این پژوهشگر می افزاید:  طبق قانون جرايم رايانه يي و اسناد كارگروه مصاديق مجرمانه، اين كارگروه متولي فيلترينگ اينترنت در ايران است، در هيچ بندي از قانون اشاره نشده است كه اين كارگروه مي تواند يك «سرويس» خاص را به طور مستقيم فيلتر كند. هرجا كه قانون از «فيلترينگ» حرف مي زند، بحث بر سر «محتوا» مجرمانه است. اما به گفته متوليان فيلترينگ، امكان فني فيلترينگ محتوايي (Content Filtering) براي فيس بوك و ساير شبكه هاي اجتماعي نيست. زيرا محتوا به طور لحظه يي منتشر و آرشيو مي شود و محتوا آدرس اينترنتي مشخص ندارد.

افتاده می افزاید: اما سوال اساسي اين است كه آيا به دليل نداشتن دانش فني در اين چند سال بايد همه كاربران را از اين تكنولوژي محروم كرد؟ چون كارشناسان معتقدند اگر قرار است فيلترينگي انجام شود بايد مانند ويكي پديا هوشمند باشد و برخي صفحات مجرمانه فيلتر شود. اما گويا در فيس بوك و شبكه هاي اجتماعي علاوه بر صفحات، كاربران هم مجرم هستند!
 
 مدير سايت رسانه هاي اجتماعي معتقد است که: اگر روزي فيس بوك در ايران دفتر داشته باشد. به راحتي مي توان شكايات و جرايم را از طريق دفتر آن به طور رسمي پيگيري كرد و حتي بيشتر و سريع تر به مجرمان رسيدگي مي شود همانند كشور چين كه حتي گوگل را به زانو درآورد تا فيلترينگ مد نظر آنها را اعمال كند.

افتاده در پایان می گوید: اما درباره فيلترينگ فيس بوك به نظر مي رسد علاوه بر كارگروهي كه در دولت در حال پيگيري اين امر است بايد شوراي عالي فضاي مجازي به سرپرستی رياست رييس جمهور به طور مستقيم وارد شود و يك بار براي هميشه تكليف مردم و دولتمردان را در اين زمينه مشخص كند.

منبع: روزنامه اعتماد
  
نظر شما