جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۷
کد خبر: ۷۰۶۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
وزیر راه و شهرسازی:

توقع کاهش آلودگی هوا را نداشته باشید

هر سال هوا كه سرد مي‌شود، بحث آلودگي هوا هم داغ مي‌شود، اما هيچگاه راه چاره‌يي براي اين موضوع وجود نداشته است و تنها به راه‌حل‌هاي مقطعي اكتفا مي‌شود.
به گزارش شهر، آلودگي هوا به حدي در كشور ما به يك معضل تبديل شده كه حتي وزير راه و شهرسازي با عميق دانستن اين مشكل، اعلام كرده به اين زودي‌ها منتظر كاهش آلودگي هوا نباشيد. عباس آخوندي در مراسم توديع و معارفه رييس سازمان هواشناسي با گلايه از اينكه اهميت سازمان هواشناسي مغفول مانده است، تاكيد داشت: وضعيت آلودگي هوا در شهر تهران و شهرهاي بزرگ بسيار خطرناك و غيرقابل قبول است، بنابراين اطلاعاتي كه در اين سازمان توليد مي‌شود، بايد به نحوي توسط شهروندان مورد استفاده قرار گيرد كه منجر به تغيير در اوضاع شود، چون به‌دليل توسعه شهري به همين زودي‌ها نبايد انتظار كاهش آلودگي را داشته باشيم. 

وي متذكر شد: سازمان هواشناسي از بنيادي‌ترين سازمان‌هايي است كه مي‌تواند در جهت افزايش بهره‌وري، رفاه مردم و رشد اقتصادي ايران سهم بسيار با اهميتي داشته باشد. آخوندي در عين حال در مراسم ديگري كه در سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شده بود، به نكات ديگري در رابطه با حمل‌ونقل دريايي اشاره كرد و گفت: بخش عمده تجارت ما كه بيش از 90 درصد است، از طريق حمل‌ونقل دريايي انجام مي‌گيرد، بنابراين اهميت بسيار بالايي در كشور دارد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در حوزه سازمان بنادر بايد به تحولات جهاني توجه شود، بيان كرد: از مهندس سعيدنژاد مي‌خواهم كه به سازمان مديريتي نگاه نكند، بلكه از جهت رهبري حمل‌ونقل به اين موضوع بپردازد، زيرا سازمان بنادر براي تمامي ايرانياني است كه در حوزه دريا فعاليت مي‌كنند. آخوندي با اشاره به اينكه بايد به‌دنبال افزايش قدرت رقابت‌پذيري ايران در سطح بين‌المللي باشيم و براي اين كار نيازمند تغيير پارادايم‌ها در حوزه حمل‌ونقل دريايي هستيم، افزود: مهم نيست كه ما در اين حوزه چند بندر مي‌سازيم، مهم آن است كه در سطح بنادر كشور تقاضا ايجاد كنيم. اگر اين كار را انجام دهيم، تجهيزات و تاسيسات مورد نياز در بنادر خود به خود توسط دولت و بخش خصوصي ساخته مي‌شود. 

به گفته وي، اپراتوري به درد ما مي‌خورد كه بازاريابي ايران را در صنعت حمل‌ونقل جهاني افزايش دهد و تنها اينكه اپراتوري تجهيزات مناسبي در اختيار داشته باشد و بهترين سرويس را ارائه كند، كافي نيست، بلكه بايد قدرت بازاريابي داشته باشد. وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه هميشه مي‌گوييم ترانزيت مهم است، اما سهم ترانزيت را افزايش نمي‌دهيم، گفت: واقعيت اين است كه ترانزيت با ايجاد بنادر رشد پيدا نمي‌كند، بلكه بايد براي بنادر بازاريابي در سطح جهاني داشته باشيم.

 وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ترانزيت يعني بازاريابي جهاني براي حمل‌ونقل جهاني و بخش خصوصي اپراتورها و كارگزاران بنادر هستند كه مي‌توانند در سطح جهاني بازاريابي كرده و با افزايش تقاضا بسترهاي لازم براي تجهيز بنادر را فراهم آورند. آخوندي به ضرورت افزايش ظرفيت سواحل درياي عمان اشاره كرد و متذكر شد: اين موضوع بايد يكي از اولويت‌هاي كاري رييس جديد سازمان بنادر باشد؛ البته در سال‌هاي اخير فعاليت‌هاي توسعه‌يي در بندر شهيد بهشتي و چابهار انجام شده است، اما تاكنون نقشه‌يي براي توسعه بازار ايران در درياي عمان ايجاد نشده تا براساس آن سهم ايران از حمل و نقل دريايي عمان افزايش يابد. وي با تاكيد بر اينكه مقام معظم رهبري هم بر اين امر تاكيد داشتند، تصريح كرد: از مديرعامل جديد سازمان بنادر مي‌خواهم كه روي اين موضوع تمركز كند تا اين بنادر هم با رشد و توسعه همراه شود.
 
منبع: اعتماد
نظر شما