جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۳
کد خبر: ۷۰۶۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
در مراسم کلنگ زنی مسجدی در مشهد مطرح شد/

پاسخ قالیباف به یک شائبه

شهردار تهران با بیان این که هیچ گاه به خودم اجازه نمی‌دهم از امکانات پایتخت در خارج از حوزه شهرداری تهران هزینه شود، گفت: هر گونه امکانی که از شهر تهران، خارج از آنجا هزینه شود خلاف شرع است.
به گزارش شهر، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران ، عصر پنجشنبه طی سخنانی در مراسم کلنگ زنی پروژه مسجد و حسینیه علی اکبری های نوغان در شهر مشهد مقدس، طی سخنانی ابراز داشت : از اینکه توفیق پیدا کردم بعد از مدت طولانی در این محله و مسجد حضور پیدا کنم، خداوند را شاکرم و از افرادی که من را شریک این فیض کردند نیز تشکر می کنم؛ قطعا قدم به قدم این محله برای من خاطره است ، مخصوصا خاطره شهدایی که در دوران دفاع مقدس درخشیدند و از استوانه های دوران دفاع مقدس بودند.

وی ادامه داد: قریب به اتفاق بچه هایی که در دوران دفاع مقدس و جنگ موثر واقع شدند بچه های مسجد بودند و خانه دوم آن ها مسجد بود.

شهردار تهران با ذکر خاطراتی از رزمندگان تیپ امام رضا(ع) ادامه داد: در سال 61 هنگامی که بچه های تیپ امام رضا (ع) کنار هم جمع شده بودیم، شهدایی همچون شهید عامل، میرزایی، عظیمی، آزادی، صادق جوادی و ... در جمع ما حضور داشتند؛ در آن زمان تیپ امام رضا (ع) مهم ترین تیپ خراسان بزرگ بود و کادر اصلی تیپ امام رضا (ع) نیز بچه هایی بودند که از کوچه حسین باشی تا کوچه حمام باغ قرار داشتند و همه آن ها بچه های مسجد بودند.

شهردار تهران با اشاره به سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه و اهمیت مساجد در نظام اسلامی، ابراز داشت: امام خمینی (ره) فرمودند مسجد سنگر است، از فانتوم ها نترسید اما از خالی شدن مساجد بترسید . غرض امام راحل (ره) نیز این بود که از قدرت نظامی دشمنان نباید هراس داشته باشید اما بدانید هنگامی که ملائک از آسمان به زمین نگاه می کنند، آنچه می بینند مساجد است که همچون ستاره های درخشان هستند. از این رو مسجد از جهت مادی و معنوی اساس زندگی و تربیت به شمار می رود.

دکتر قالیباف تاکید کرد: بنده به عنوان کسی که تربیت شده مسجد، انقلاب اسلامی و فرهنگ بسیج در سایه نظام اسلامی، ولایت و حضرت امام (ره) هستم، امروز توفیق خدمت در شهرداری تهران را دارم؛ پیش از آن نیز در نیروی انتظامی حضور داشتم و نزدیک به 14-15 سال است که در جریان مسایل و آسیب های جامعه و هنجارها و ناهنجاری آن قرار دارم؛ امروز با تجربه این چند سال مدیریت  به شما عرض می کنم اگر به نسبت تجربه و فهمی که درباره موضوعات داریم،  بر روی مساجد سرمایه گذاری کرده و زندگی خود را بر اساس مسجد و تفکر مسجدی اداره کنیم، هم دنیا و هم آخرت را خواهیم داشت اما غفلت از مسجد یعنی از دست دادن دنیا و آخرت.

وی ادامه داد: از من به عنوان خدمتگذاری که پنج سال در نیروی انتظامی توفیق خدمت داشته و با آسیب های جامعه روبرو بوده ، بپذیرید که در هر کجا مسجد پر رونقی وجود داشت، آسیب های اجتماعی نبود و در هر کجا که مسجد پر رونقی وجود نداشت، آسیب های اجتماعی به چشم می خورد. در حوزه آسیب های اجتماعی بسیاری از ،  سازمان های مردم نهاد و تشکل ها حضور دارند و فعالیت می کنند و البته ما منکر اثرات این فعالیت ها نیستیم اما باورمان این است که هیچ سازمان و تفکری محکم تر از مسجد و مسجد محوری که ریشه در فرهنگ و حدیث دارد، نیست.

دکتر قالیباف ادامه داد: در شهرداری تهران توجه به راه اندازی مساجد و کمک به مساجد را از وظایف و رسالت های خودم می دانم، چرا که اساس نظام اسلامی و بروز تحول فرهنگی و تربیتی در گرو توسعه مساجد است. البته غرض من صرف کالبد مسجد نیست، در حالی که کالبد مساجد حتما موضوعیت دارد اما مجموعه محتوایی، ایمانی و نقش تربیتی مساجد می تواند بسیار مهم و اساسی باشد.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: با شناختی که از آقای مرتضوی، شهردار مشهد دارم، مطمئن هستم که وی نیز همین نگاه را نسبت به موضوعات فرهنگی و مساجد دارد و امیدوارم همه دست به دست یکدیگر دهیم و کمک کنیم تا مسئله مربوط به توسعه مساجد پیش رود. البته مسجد حتما باید به صورت مردمی و با کار مردمی ساخته شود، در این میان اگر دستگاه ها، ارگان ها و سازمان ها نیز به این مسئله کمک می کنند بر اساس وظایف و چهارچوب هایی است که وجود دارد اما اساس مسجد آن است که مردم محله برای ساخت مسجد اقدام کنند.  همانطور که مردم همیشه این توفیق را داشته اند و ان شالله ساخت این مسجد نیز به برکت این محل در جوار حرم حضرت ثامن الحجج (ه) انجام می شود.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) یک نعمت در کنار شما است ولی ما هم زمانی که به این نعمت نزدیک بودیم، قدر آن را نمی دانستیم؛ اگر شما هم از این نعمت دور شوید، پس از یک لحظه که به یاد امام رضا (ع) می افتید، خواهید دید که چقدر دلتان می شکند که در چند قدمی بارگاه امام رضا (ع) بودید و می توانستید با هر  صدای اذانی که می شنوید به حرم برسید، اما نمی رفتید. تا زمانی که در کنار این نعمت هستید چندان متوجه این موضوع نمی شوید همچنان که قدر جوانی، سلامتی و زندگی را نمی دانیم تا زمانی که پیر و مریض شویم.

شهردار تهران یادآور شد: بنده به سهم خودم به مردم، علما و مخصوصا شهدای این محل مدیون هستم و تمامی زندگی خود در بعد مادی و معنوی را مدیون همه شهدا، مخصوصا شهدا و بچه های این محل می دانم ؛ طبیعتا هر کاری که از عهده من بر آید، حتما انجام وظیفه خواهم کرد.

دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: البته به دلیل اینکه این روزها بحث های سیاسی هم داغ است  باید به این نکته اشاره کنم که هیچ گاه به خودم اجازه نمی دهم از امکانات شهر تهران در خارج از حوزه شهرداری تهران هزینه شود و بر این باور هستم هر گونه امکانی که از شهر تهران، خارج از آنجا هزینه شود خلاف شرع است و اساس مسجد نیز بر مشروعیت است. از این جهت به این موضوع اشاره کردم که بعدا برخی عنوان نکنند قالیباف به عنوان شهردار تهران در مشهد مقدس کلنگ مسجد را بر زمین زد و پول ما را در آنجا خرج کرد.

وی افزود: گاهی اوقات برخی افراد جلوی من را می گیرند و سوال هایی را از من می پرسند، من هم می گویم اگر حرف ما را گوش می کنید، به شما می گویم اینطوری نیست و اگر حرف آن‌ها را گوش می کنید، بروید و حرف همان ها را گوش کنید؛ الآن هم با صراحت این موضوع را می گویم که فردا از این حاشیه ها نداشته باشیم. به عنوان مثال همه دوستان طرقبه از من انتظار دارند که به آن ها کمک کنم اما می توانید از آن ها سوال کنید تا متوجه شوید من هیچ کاری در آنجا انجام نداده‌ام.

شهردار تهران تصریح کرد: به خاطر دارم از کلاس ابتدایی تا دوران راهنمایی مکبر مسجد صاحب الزمان (عج) در طرقبه بودم و مرحوم داغستانی نیز امام جماعت آن مسجد بودند – البته هم اکنون آن مسجد خراب شده و مسجد جدیدی به جای آن ساخته اند. پدر من که از ضوابط کاری اطلاعی نداشت، بارها و بارها به من می گفت شما این همه مسجد در تهران احداث می کنید اما  مگر مسجد ما چقدر است که به این مسجد کمک نمی کنید؟ اما من می گفتم واقعا از دست من کاری بر نمی آید. البته حتما افراد خیری هستند که برای خدا کار و تلاش می کنند؛ ممکن است ما نیز به برکت شهدا ذره آبرویی داشته باشیم، بنابر این حتما این آبرو را خرج مساجد می کنیم.

در ادامه این مراسم، آئین کلنگ زنی پروژه مسجد و حسینیه علی اکبری های نوغان با حضور دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سید صولت مرتضوی شهردار مشهد، حجت الاسلام شریعتی رئیس دادگستری خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدی معاون قرآن و فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بختیاری عضو هیات امنای مسجد علی اکبری ها و وزیر پیشین دادگستری، حجت الاسلام دکتر دانشور، امام جماعت مسجد علی اکبری ها و جمعی از اعضای هیات امنا و شهروندان در محل ساختمان جدید این مسجد برگزار شد.

بر اساس این گزارش مسجد و حسینیه علی اکبری های نوغان یکی از مساجد قدیمی شهر مشهد مقدس با بیش از 75 سال قدمت است که پیش از این در فضایی به وسعت 200 متر مربع ساخته شده بود اما در طراحی جدید، کل مساحت پروژه 13 هزار و 500 متر مربع خواهد بود و فضای مسجد نیز به 10 برابر افزایش خواهد یافت. همچنین در فضای جنبی این مسجد مجموعه هایی مجزا برای دارالقرآن و دارالحدیث پیش بینی شده و سالن آمفی تئاتر 700 نفره نیز میزبان برگزاری جلسات و مراسم های مذهبی خواهد بود.
نظر شما