جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۲
کد خبر: ۷۱۴۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

فیلم‌برداری «ماه سرخ» مهرداد اسکویی؛ دی‌ماه

«ماه سرخ» به عنوان سومین و آخرین قسمت از سه‌گانه مهرداد اسکویی درباره کودکان کانون اصلاح و تربیت، دی‌ماه جلوی دوربین می‌رود.
به گزارش شهر، سومین قسمت از سه‌گانه کودکان کانون اصلاح و تربیت با نام «ماه سرخ» اکنون مراحل پیش‌تولید خود را می‌گذارند و قرار است فیلمبرداری آن با همکاری مدیریت سازمان زندان‌ها و مدیریت و کارکنان کانون اصلاح و تربیت شهرزیبای تهران، نیمه دوم دی‌ماه آغاز شود.

«ماه سرخ» یک فیلم بلند 75 تا 80 دقیقه‌ای است که مهرداد اسکویی امیدوار است بتواند آن را با تهیه‌کنندگی مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسازد، دو فیلم قبلی او نیز به طور مستقل توسط خودش تهیه ‌شده بود.

مهرداد اسکویی در این‌باره  گفت: «دو قسمت نخست این سه‌گانه، با استقبال زیادی روبرو شد و توانست علاوه بر مجامع سینمایی، در مراکز فرهنگی و دانشگاهی خیلی مورد توجه قرار بگیرد. جالب است که حتی تعدادی از حقوقدانان، وکلا، مددکاران اجتماعی و روسای کانون‌های اصلاح و تربیت شهرهای مختلف جهان، از نگاه انسانی به بچه‌های کانون اصلاح و تربیت که در این دو قسمت (و مخصوصا "آخرین روز‌های زمستان") به تصویر کشیده شده است، متاثر شده بودند».

وی ادامه داد: «حتی در کشور‌های مانند لهستان، اوکراین، فرانسه و کانادا، پس از نمایش "آخرین روز‌های زمستان" عنوان می‌شد که ای‌کاش، اثری با این نگاه درباره کودکان بزهکار آن کشور‌ها نیز ساخته می‌شد».

کارگردان «ماه سرخ» در پایان با ابراز امیدواری از اینکه این فیلم نیز مانند دو قسمت قبل سه‌گانه‌اش مورد توجه قرار بگیرد، گفت: «می‌خواهم در "ماه سرخ" با همکاری همکاران جدیدم، در روایت و ساختار تجربه‌های جدیدی داشته باشم».

 دو قسمت سه‌گانه اسکویی درباره کودکان کانون اصلاح و تربیت با نام‌های‌ «روز‌های بی‌تقویم» و «آخرین روز‌های زمستان» مورد توجه قرار گرفت؛ تا آنجا که حتی «آخرین روز‌های زمستان» در دو مقطع نوامبر 2012 دو هفته در سینماهای فرانسه در پاریس و چند شهر دیگر و امسال نیز 18 روز در ماه مستند فرانسه در شهرهای مختلف از جمله در ایالت بریتانی به نمایش درآمد.

استقبال از این فیلم‌ها به حدی بود که قرار است در سال 2014، چهار فیلم مهرداد اسکویی در قالب دو‌ دی‌وی‌دی در فرانسه منتشر شود.

همچنین این دو فیلم توانسته‌اند جوایز مختلفی را از جشنواره معتبر بین‌المللی کسب کنند.

مهرداد اسکویی تاکنون آثاری چون «از پس برقع»، «دماغ به سبک ایرانی»، «خانه مادری‌ام مرداب»، «بیوه مرد»، «مریم جزیره هنگام» و... را ساخته است. او همچنین با حضور در بیش از چهارصد جشنواره ملی و بین‌المللی، علاوه بر اینکه توانسته بیش از 90 جایزه را به خود اختصاص دهد، به عنوان عضوی از هیات داوران فعالیت و کارگاه‌های فیلمسازی مستند و عکاسی را برگزار کرده است که از جمله آن می‌توان به برگزاری کارگاه در ایران و کشور‌های آمریکا، مجارستان، اتریش و ترکیه اشاره کرد.

این فیلمساز، علاوه بر عضویت در انجمن مستندسازان جهان (IDF) و شبکه مستند اروپا (EDN)، به عنوان سفیر فرهنگی بخش انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد (UCHA) فعالیت می‌کند و سال 2010 نیز توانست جایزه چهره فرهنگی سال جهان برای توسعه فرهنگ بومی را از نهاد فرهنگی پرنس کلاوس هلند دریافت کند.

 عوامل ساخت فیلم «ماه سرخ» عبارتند از: کارگردان: مهرداد اسکویی، نویسندگان فیلمنامه: مهرداد اسکویی و بهزاد نعل‌بندی، مدیر تصویربرداری: اشکان اشکانی، تدوین: فرید دغاغله، آهنگساز: رضا ناژفر، صدابرداران: انسیه ملکی و مهدی کریمی، دستیار کارگردان: وحید حاجیلویی، عکاس:‌ صادق سوری و مشاوران کارگردان: بابک کریمی و بهزاد نعل‌بندی.
منبع: ایسنا
نظر شما