کد خبر: ۷۱۵۵۲

افضلی «علیا مخدرات» را به دام روزمرگی انداخت

نقاشی‌های طاهره افضلی در نمایشگاهی با عنوان «علیا مخدارت» در گالری آتبین روی دیوار رفته است.

به گزارش شهر، طاهره افضلی، هنرمند نقاش که آخرین آثار وی در نمایشگاهی به نام «علیا مخدرات» در گالری آتبین روی دیوار رفته است، درباره این نمایشگاه گفت: طبیعت بی‌جان از موضوعات مورد علاقه‏ من برای نقاشی بوده و هست و همیشه در این موضوع به خلق اثر می‌پرداختم.

وی افزود: اینکه سکون و سکوت طبیعت بی‌جان این فرصت را به نقاش می‌‏دهد تا ساعت‏‌ها بی‌کم و کاست و بدون دغدغه روی سوژه‏‌اش کار کند، کار را دوست داشتنی‏‌تر می‏‌کند. از سویی دیگر همین سکون و سکوت در فیگورهای نقاشی دوره‏ قاجار نیز قابل توجه است.

این هنرمند نقاش در توضیح بیشتر فیگورهای دورها قاجار بیان کرد: ساختار پازلی فیگورهای قجری و عدم عمق‌نمایی آنها بی‏‌شباهت به عروسک‏‌های چوبی دو بعدی با حرکات خشکشان نیست و این به خاصیت شی‌ء بودنشان می‏‌افزاید. به همین دلیل در مجموعه "علیا مخدرات" این دو نگاه یعنی زنان قاجار و طبیعت بی‌جان را کنار هم قرار دادم.



وی با ذکر این جمله که در نمایشگاه "علیا مخدرات" نگاه من به انسان و اشیا یکسان بوده است، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه تلفیقی از این دو البته با خصوصیاتی منطبق بر هم به نمایش درآمده است.

افضلی که در این نمایشگاه 11 اثر خود را به نمایش گذاشته است، تصریح کرد: بر روی زن‌های قجری در نقاشی بسیار کار شده و از آنها آثار زیادی در دست است همانطور که آنها در تاریخ نیز موثر بودند در نقاشی هم حضوری جدی داشته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با نهادن نام "علیا مخدرات" بر این نمایشگاه قصد دارید نگاهی انتقادی به حضور زنان در تاریخ قاجار داشته باشید؟ گفت: به هر حال زنان قاجاری در صحنه‌های تاریخی ما حضور داشته‌اند ولی باید بگویم که این عنوان طعنه‌آمیز است. ظاهر زنان موجود در آثار من آراسته و پرطمطراق است ولی آنها را در ارتباط با فضا و طبیعت بی‌جان قرار داده‌ام که تضاد ایجاد کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: مخاطب با دیدن آثار به تضاد پی خواهد برد. همه با ذهنیتی که در سوال شما نیز بود به این نمایشگاه می‌آیند ولی با دیدن آثار متوجه می‌شوند که این زنان نیز دچار روزمره‌گی شده‌اند.



افضلی در پایان سخنانش گفت: این نمایشگاه بیشتر از اینکه نگاهی تاریخی به عملکرد این زنان داشته باشد نقد شرایط آن دوران است.

این آثار که با متریال اکریلیک روی بوم ساخته شده‌اند از جمعه این هفته 15 آذرماه به مدت دو هفته در گالری آتبین روی دیوار است. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک‌وی، کوچه تورج، کوچه خاکزاد، پلاک 13 قرار دارد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
آغاز عضوگیری کانون موسیقی «مهرنوا» در فرهنگسرای مهر
نمایش و نقد فیلم «فرمول یک» در فرهنگسرای ارسباران
«یک نصفه روز» با نجیب محفوظ در عصرانه با کتاب فرهنگسرای فردوس
اجتماع بزرگ مردمی «عید بیعت» در میدان امام حسین(ع)
اکران و نقدِ «زندگی چاک» در سینما اندیشه
کتاب «چهار فانوس» را با تخفیف ۵۰ درصدی بخوانید
آیین نکوداشت یاد و جایگاه فرهاد مهراد در فرهنگسرای ارسباران
انتصاب‌های جدید در معاونت‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در کانون ادبی زمستان فرهنگسرای سرو
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «نقاب» در خانه کاریکاتور ایران
برگزیدگان جشن منتقدان سینمایی چه گفتند؟/ «علت مرگ نامعلوم»
فراخوان نمایشگاه گروهی «هنر؛ پیشه»
نمایش شاد و موزیکال «نیم وجبی» در خانه فرهنگ مهرآباد
صفحه اول روزنامه‌ها- یکشنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۴
کارگاه «اسوه‌های زمان» به همت خانه فرهنگ شمشیری
شب یادمان محمدعلی بهمنی در فرهنگسرای ارسباران برگزارمی‌شود
نمایشگاه آبرنگ «ژرفا» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از کتاب «دایره‌ی ناتمام» در باغ کتاب تهران
باغ‌موزه هنر ایرانی پیشگام برگزاری ورک‌شاپ مجسمه‌سازی با سنگ در تهران
دفاع ۱۲ روزه تهران باید روایت شود؛ شهری که در جنگ قدر آن را دانستیم
مهران مدیری در «استخر» سروش صحت بازی می‌کند
احمد پژمان آهنگساز پیشکسوت درگذشت
مهلت ارسال اثر به ششمین جایزه داستان تهران تمدید شد
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۴
محفل انس با قرآن ویژه مادران شهدا در فرهنگسرای رضوان