کد خبر: ۷۱۵۵۲

افضلی «علیا مخدرات» را به دام روزمرگی انداخت

نقاشی‌های طاهره افضلی در نمایشگاهی با عنوان «علیا مخدارت» در گالری آتبین روی دیوار رفته است.

به گزارش شهر، طاهره افضلی، هنرمند نقاش که آخرین آثار وی در نمایشگاهی به نام «علیا مخدرات» در گالری آتبین روی دیوار رفته است، درباره این نمایشگاه گفت: طبیعت بی‌جان از موضوعات مورد علاقه‏ من برای نقاشی بوده و هست و همیشه در این موضوع به خلق اثر می‌پرداختم.

وی افزود: اینکه سکون و سکوت طبیعت بی‌جان این فرصت را به نقاش می‌‏دهد تا ساعت‏‌ها بی‌کم و کاست و بدون دغدغه روی سوژه‏‌اش کار کند، کار را دوست داشتنی‏‌تر می‏‌کند. از سویی دیگر همین سکون و سکوت در فیگورهای نقاشی دوره‏ قاجار نیز قابل توجه است.

این هنرمند نقاش در توضیح بیشتر فیگورهای دورها قاجار بیان کرد: ساختار پازلی فیگورهای قجری و عدم عمق‌نمایی آنها بی‏‌شباهت به عروسک‏‌های چوبی دو بعدی با حرکات خشکشان نیست و این به خاصیت شی‌ء بودنشان می‏‌افزاید. به همین دلیل در مجموعه "علیا مخدرات" این دو نگاه یعنی زنان قاجار و طبیعت بی‌جان را کنار هم قرار دادم.



وی با ذکر این جمله که در نمایشگاه "علیا مخدرات" نگاه من به انسان و اشیا یکسان بوده است، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه تلفیقی از این دو البته با خصوصیاتی منطبق بر هم به نمایش درآمده است.

افضلی که در این نمایشگاه 11 اثر خود را به نمایش گذاشته است، تصریح کرد: بر روی زن‌های قجری در نقاشی بسیار کار شده و از آنها آثار زیادی در دست است همانطور که آنها در تاریخ نیز موثر بودند در نقاشی هم حضوری جدی داشته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با نهادن نام "علیا مخدرات" بر این نمایشگاه قصد دارید نگاهی انتقادی به حضور زنان در تاریخ قاجار داشته باشید؟ گفت: به هر حال زنان قاجاری در صحنه‌های تاریخی ما حضور داشته‌اند ولی باید بگویم که این عنوان طعنه‌آمیز است. ظاهر زنان موجود در آثار من آراسته و پرطمطراق است ولی آنها را در ارتباط با فضا و طبیعت بی‌جان قرار داده‌ام که تضاد ایجاد کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: مخاطب با دیدن آثار به تضاد پی خواهد برد. همه با ذهنیتی که در سوال شما نیز بود به این نمایشگاه می‌آیند ولی با دیدن آثار متوجه می‌شوند که این زنان نیز دچار روزمره‌گی شده‌اند.



افضلی در پایان سخنانش گفت: این نمایشگاه بیشتر از اینکه نگاهی تاریخی به عملکرد این زنان داشته باشد نقد شرایط آن دوران است.

این آثار که با متریال اکریلیک روی بوم ساخته شده‌اند از جمعه این هفته 15 آذرماه به مدت دو هفته در گالری آتبین روی دیوار است. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک‌وی، کوچه تورج، کوچه خاکزاد، پلاک 13 قرار دارد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

اجرای دوباره «یخ‌بستگی» در تماشاخانه ایرانشهر

تخفیف ۵۰ درصدی کتاب «لاجورد»؛ بازخوانی نامردمی‌های منافقین

نمایش و نقد فیلم «رها» در فرهنگسرای ارسباران

«قصّه‌های به‌دردبخور» برای نوجوانان منتشر شد

تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران

قصه‌های تلخ و شیرین محله‌ای قدیمی در فصل تازه «حکایت‌های کمال»

صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۴

صفحه اول روزنامه ها- پنجشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۴

تمدید مهلت ارسال اثر به جایزه «ساعد باقری»‌؛ استقبال خوب شرکت‌کنندگان

فرهنگسرای منتظر با برنامه‌های متنوع فرهنگی میزبان نمازگزاران می‌شود

قاب‌هایی به رنگ مهر «مادرانه» در نگارخانه آبی

عکس؛ دومین شب مجالس تعزیه «شبیه نور» در خانه هنرمندان ایران

فیلم؛ نخستین شب مجالس تعزیه «شبیه نور» در خانه هنرمندان ایران

انتشار خاطرات یک فعال اصلاح‌طلب زن در «تا آن ستاره»

برگزاری آیین سنتی تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای سلامت

معرفی اعضای شورای سیاستگذاری چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه

نمایش ۶۰ اثر از بزرگان خوشنویسی در نیاوران

صفحه اول روزنامه‌ها- چهارشنبه ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۴

ترانه‌ای برای وطن در فرهنگسرای ارسباران

آموزش تکنیک‌های مطالعه در «با هم بخوانیم» کتابخانه داوودیه

خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری می‌تواند به متولی هنر تعزیه در شهر تهران تبدیل شود

نمایش و نقد فیلم «تاندربولتز» در فرهنگسرای ارسباران

اکران مستندی درباره تاریخچه پیدایش تعزیه

«ای ایران بخوان» به میدان انقلاب رسید

کتابی که بعد از ۴۰ سال همچنان قابل رجوع است؛ سید جعفر شهیدی و تحقیق در تاریخ