جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۴
کد خبر: ۷۱۸۸۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
همزمان با ولادت امام موسی کاظم (ع) در فرهنگسرای اخلاق

دنیای خیالی برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتامیه ویژه برنامه "دنیای خیالی" با موضوع آسیب شناسی رسانه های نوظهور در فرهنگسرای اخلاق بر گزار شد.
بازی های رایانه ای خوب است یا بد؟ کودک با سروکار داشتن با رایانه و انجام بازی، رشد می کند یا نزول؟ پرخاشگر می شود یا آشنا به تکنولوژی روز دنیا؟ چه بازی هایی خوب و کدام ها بد هستند؟ با عضو جدید خانواده یا همان اینترنت چه کنیم؟ این ها بخشی از سئوالاتی است که این روزها والدین را نگران کرده است. مخصوصا والدینی که کودک شان بیش از حد متعارف پای رایانه می نشیند.

این دغدغه ها باعث شد تا «مدیریت مصرف رسانه های نوظهور» از اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گیرد که تا به همت خانه فرهنگ ابوذر ویژه برنامه دنیای خیالی در 3 بخش برگزار شود. برنامه ای که اختتامیه آن 3شنبه 19 آذرماه در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.

ماجرا از این قرارست که در بخش اول، کارگاه آموزشی در 6 جلسه برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. در بخش دوم بروشوری حاوی سوالات تهیه و در بین هنرجویان توزیع و در بخش سوم مسابقه تجسمی در سه بخش کاریکاتور، نقاشی و کمیک استریپ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه چهارده، مراسم اختتامیه ویژه برنامه دنیای خیالی با هدف آسیب شناسی رسانه های نوظهور در سه بخش کارگاهی، مسابقه پیامکی و مسابقه تجسمی روز سه شنبه نوزدهم آذرماه در سالن سرای حضور فرهنگسرای اخلاق ساعت 15 با حضور پر شمار اعضای باشگاه اخلاق، فراگیران دوره های آموزشی و جمعی از والدین و فرزندانشان برگزار شد.

پس از پخش آیات نورانی قرآن مجید و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قاسم عابدی کارشناس پلیس فتا به رشد جهانی تکنولوژی اشاره کرده و گفت: تکنولوژی اکنون به جایی رسیده است که تقریبا اکثر مردم به رسانه های نوظهور مانند ماهواره ، اینترنت و سرویس های تلفن همراه دسترسی داشته و از آن استفاده می کنند.

وی به پیشینه شبکه های اجتماعی در ایران اشاره کرد و گفت: اولین شبکه اجتماعی که در ایران شکل گرفت شبکه مساجد بود که توسط حضرت امام خمینی(ره) راه اندازی شد.

عابدی با اشاره به تسلط امریکا بر فضای مجازی در سراسر دنیا تصریح کرد: کشورهای غربی و در راس آن ها امریکا تسلط کافی بر فضای مجازی دارند و از طریق شبکه های اجتماعی، ماهواره و اینترنت زندگی خصوصی کاربران خود را رصد می کنند و با وجود این که تحلیل گران فضای سایبری، بارها و بارها در خصوص سوءاستفاده از اطلاعات کاربران هشدار داده اند کاربران اینترنتی همچنان در به اشتراک گذاشتن مشخصات و سوابق خود بی دقتی کرده و کارشناسان را به توهم توطئه محکوم می کنند.

کارشناس پلیس فتا با اشاره به فعالیت شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک، گوگل و توئیترکه همگی در زیر چتر حمایتی آمریکا و سازمان جاسوسی سیا فعالیت می کنند ادامه داد: مدیران این شبکه ها از جمله "اریک اشمیت مدیر گوگل" بارها در مقابل رسانه ها به رصد اطلاعات کاربران خود اشاره کرده و گفته اند «ما می دانیم که شما کجا هستید، کجا بودید، به چه چیزی فکر می کنید و اگر محتوای پیام تان را مورد کاوش قرار دهیم می توانیم حدس بزنیم که اکنون به کجا می روید».

قاسم عبادی در ادامه با پخش تصاویری با موضوع اینترنت و ماهواره تبیین کرد: این شبکه های اجتماعی با هدف جاسوسی و مدیریت بر فضای مجازی، تمامی هم و غم خود را بر تکمیل پازل تک تک افراد و در نهایت پازل کلی کشورها برای دستیابی به اهداف خود گذاشته اند.

وی در پایان مزایای اجرای طرح اینترنت ملی را بر شمرده و توضیح داد: کلید حل این معضل، وجود اینترنت ملی و به عبارتی شبکه ملی اطلاعات است. ما اکنون از اینترنت وارداتی استفاده می کنیم. بدین صورت که هر درخواست ما در فضای مجازی حال به شکل جستجوی عکس، مطلب و یا سایت ابتدا به سرویس های اینترنتی در آمریکا منتقل شده، بررسی می شود و بعد از آن پاسخ را دریافت می کنیم. این اینترنت قابل رصد است، سرعت پائینی داشته و هزینه بر است اما با راه اندازی این شبکه ، اطلاعات کاربران در داخل کشور حفظ شده و به بیرون درز نمی کند ضمن این که سرعت بالایی داشته و ارزان تر تمام می شود.

پس از سخنرانی قاسم عابدی نماهنگی با مضمون تاثیر بازیهای رایانه ای بر زندگی مردم در کشور انگلیس به نمایش در آمد. این نماهنگ زندگی نوجوانان و جوانانی را به تصویر کشید که به دلیل انجام طولانی مدت بازیهای رایانه ای که گاهی حتی 20 ساعت از وقت روزانه آنان را می گرفت از کار برکنار شده، زندگیشان از هم پاشیده و دچار مشکلات روانی شده بودند.

در ادامه برنامه نوبت به تقدیر از برگزیدگان مسابقه "دنیای خیالی" رسید که پس از دریافت آثار، داوری آن توسط محسن رفیعی از هنرمندان و کاریکاتوریست های بنام کشورمان انجام گرفت.

بخش پایانی مراسم ، با تقدیر از برگزیدگان ویژه برنامه دنیای خیالی با حضور ایمان شمسایی مدیر فرهنگی هنری منطقه چهارده و رئیس فرهنگسرای اخلاق و علی حاجی ملا ربیع رئیس خانه فرهنگ ابوذر انجام شد که به قید قرعه کارت هدیه پنجاه هزار تومانی به سه نفر در بخش ارسال پاسخ به سامانه پیامکی و سه نفر در بخش پاسخگویی به سوالات بروشور تعلق گرفت.

همچنین در بخش هنرهای تجسمی سه دستگاه تبلت به برگزیده بخش نقاشی خانم لیلا چمنی به دلیل تکنیک مناسب و انتخاب سوژه صحیح، آقای علی رضا سرافراز در بخش کاریکاتور به دلیل اجرای ساده و صحیح طنز وخانم پریا یمینی در بخش کمیک استریپ به خاطر سادگی و صراحت در انتخاب سوژه اهدا شد.

یادداشت

ورود به دنیای مجازی مانند یک چاقوی دو لبه است

نمی توان نوجوانان و جوانان را در استفاده از این رسانه ها نهی کرد زیرا که با زندگی روزمره آنان عجین شده است. اما ورود به این شبکه های اجتماعی مانند چاقوی دولبه است که هم می تواند خوب باشد و هم می تواند بد باشد. توصیه ام به کاربران این است که در این فضا از ارائه مشخصات واقعی خود اجتناب کرده و از دوستی با افراد نابهنجار در فضای مجازی خودداری کنند.

روسای این شبکه ها در بازگویی اهداف شان می گویند: «امیدواریم افراد تجارب زندگی شخصی، اجتماعی ، لحظات شادی و غم خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند» اما در حقیقت هدف از تاسیس این شبکه ها، شناسایی علاقه مندی های کاربران، مشخص شدن طرز تفکر مشترکین، دسترسی به اطلاعات کاری، شغلی و تحصیلی، ورود به نوع گرایش های مذهبی افراد، به اشتراک گذاشتن تصاویر و انتشار آنها در شبکه و در نهایت شناسایی حلقه دوستان و اعضای خانواده است و با دسترسی به این اطلاعات که به صورت ناخودآگاه توسط کاربر در شبکه ها ثبت می شود، ابزار جاسوسی به سادگی در اختیار گردانندگان واقعی این شبکه ها قرار می گیرد.

و یک توصیه: بهتر است بازیهای رایانه ای توسط خود والدین انتخاب شود. مشروط بر این که دارای هولوگرام وزارت ارشاد بوده و به رده بندی سنی آن توجه کافی شده باشد. خوب است در هنگام استفاده فرزندانتان از اینترنت، کامپیوتر و سایر رسانه ها در کنار او حضور داشته باشید و با این فضا احساس غریبگی نکنید.

قاسم عابدی

کارشناس پلیس فتا

نظر شما