جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۳
کد خبر: ۷۱۹۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱

باهنر: دادن بن رفاه به نمایندگان طبیعی و عادی است

وی با بیان اینکه توقعات مردم از نمایندگان بسیار متنوع و در حوزه های زیادی همچون بهداشت، اشتغال، دانشگاه، وام و... است، گفت: تمام تلاش نمایندگان پاسخگویی به این توقعات است و در این شرایط اگر نمایندگان در طول سال، پنج یا شش میلیون تومان بن رفاه برای توزیع در حوزه انتخابیه‌شان یا بین افراد نیازمندی که می شناسند، بگیرند، مساله طبیعی و عادی است.
به گزارش شهر، باهنر درخصوص قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و انتقاداتی بسیاری که پیرامون آن مطرح شد،گفت: شاید ضرورتی نداشت که این گزارش در این حد مطرح شود. 
 
وی برای پاسخ به این پرسش ابتدا به تشریح کار نمایندگان در حوزه های انتخابیه و رسیدگی به مشکلات مردم پرداخت و گفت: جلسات علنی مجلس سه روز در هفته برگزار می شود که برخی از نمایندگان بلافاصله بعد از جلسه علنی روز چهارشنبه به حوزه انتخابیه‌شان رفته و بعدازظهر شنبه هفته آینده به تهران برای حضور در جلسات علنی و کمیسیون ها بازمی گردند. 
 
وی افزود: این در حالی است که مجلس بعد از سه هفته تشکیل جلسات، یک هفته جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل است بنابراین می‌توان گفت که تعداد روزهایی که بسیاری از نمایندگان در حوزه های انتخابیه شان هستند بسیار بیشتر از روزهایی است که در تهران به سر می برند. 
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ارباب رجوع نمایندگان در حوزه های انتخابیه بسیار متنوع هستند و تعداد نامه هایی که به دست آنها می‌رسد، بسیار زیاد است . 
 
باهنر مراجعات مردم به نمایندگان را بسیار زیاد خواند و گفت: حجم این مراجعات به گونه ای است که بعضا آنها در جلسه علنی نیز مجبور به پاسخگویی از طریق تلفن هستند و وقتی که به آنها تذکر می دهیم، می گویند که مثلا بیماری را از حوزه انتخابیه شان به تهران آوردند و او در جلسه علنی مشغول هماهنگ کردن برای بستری کردن آن فرد در بیمارستانی است تا جان آن مریض نجات پیدا کند. 
 
گرفتن بن رفاه برای توزیع بین مردم، طبیعی و عادی است 
 
وی با بیان اینکه توقعات مردم از نمایندگان بسیار متنوع و در حوزه های زیادی همچون بهداشت، اشتغال، دانشگاه، وام و... است، گفت: تمام تلاش نمایندگان پاسخگویی به این توقعات است و در این شرایط اگر نمایندگان در طول سال، پنج یا شش میلیون تومان بن رفاه برای توزیع در حوزه انتخابیه‌شان یا بین افراد نیازمندی که می شناسند، بگیرند، مساله طبیعی و عادی است. 
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مجلس نیز علاوه بر حقوق، به نمایندگان پولی می دهد که در ایام خاص همچون ماه محرم آن را بین هیأت ها تقسیم کنند. به طور مثال نمایندگان در ایام محرم به هیئات مختلف سر می‌زنند که طبیعتا مطالبات بسیاری از سوی آن ها مطرح می‌شود. مثلا در طول این سرکشی ها مردم از خراب بودن میکروفن هیات، بیرق و نداشتن موکت و موارد دیگر گلایه می کنند و نمایندگان نیز مبالغی برای رفع مشکل آنها در اختیارشان می گذارند. 
 
کمیته امداد به نمایندگان بن هایی با مبالغ مختلف می دهند 
 
باهنر با بیان اینکه هیچگاه این توقعات تمام نمی شود، افزود: کمیته امداد در نزدیکی ایام عید نوروز به نمایندگان بن های یک، دو و یا سه میلیونی می‌دهند تا بین مردم نیازمند پخش کنند. مثلا نمایندگان در حوزه انتخابیه شان 50 هزار تومان به فردی برای تامین بخشی از مایحتاج زندگی شان می‌دهند که ممکن است این رقم ها نیز تغییر پیدا کنند، این موارد نشان می دهند که اختصاص این بن ها کاملا طبیعی است. 
 
وی با تاکید بر اینکه مجلس در اینگونه تحقیق و تفحص ها بیشتر به دنبال بخش هایی است که استفاده شخصی و غیرمعمول از پول ها کرده اند، گفت: این موضوع تنها مختص به نمایندگان نیست، مثلا در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آمده که مثلا 500 میلیون ریال بن کالا به معاون اول وقت رییس جمهور داده شده است
 
اگر در سفر به استانی، 10 میلیارد تومان همراه معاون رییس جمهور باشد، کم است 
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر حتی 10 میلیارد تومان هم همراه معاون اول رییس جمهور در سفر به استان یا شهرستانی باشد، کم است، چون مراجعات در این سفرها بسیار زیاد است. به طوری که حتی ممکن است در این سفرها صدهزار نامه با محتویات و مشکلات مردم جمع شود که اگر محتوای 90 هزار نامه را هم نادیده بگیریم، باز هم 10 هزار نامه وجود دارد که مشکل مردم با پرداخت مبالغی در حد 50 تا 200 هزار تومان حل می شود. 
 
باهنر خاطرنشان کرد: البته اگر خدایی ناکرده کسی بخواهد از کنار این رهگذر سوءاستفاده شخصی کند، با آن برخورد می کنیم. مثلا در همین تحقیق و تفحص آمده که مدیران شرکت‌های شستا بعضا بیش از 100 میلیون تومان پاداش گرفته اند که این پاداش غیر از آن ُبنی است که به معاون اول، نماینده و یا مدیرعامل شرکتی داده می شود تا این بن ها را بین مردم نیازمند و کارگران تقسیم کنند. 
 
مجلس سوءاستفاده شخصی و سیاسی در دریافت پول ها در تامین اجتماعی را پیگیری می کند 
 
وی افزود: اگر سوءاستفاده شخصی یا حتی سیاسی در این قضایا پیدا شود، ما حتما پیگیری می‌کنیم. منظور از سوءاستفاده سیاسی این است که مدیری مبلغی را بردارد و برای خود خرج نکند ولی مثلا خرج انتخابات کاندیدایی کند که این هم به معنای تصرف غیرقانونی است. طبیعتا این نوع مصارف و برداشت های غیرقانونی قابل پیگیری است. 
 
دادن بن به 290 نماینده هم موضوعی معمولی است 
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه به 37، 150 و یا اصلا 290 نماینده بن دو یا سه میلیونی فروشگاه رفاه یا مواردی از این دست داده شود، موضوعی معمولی است و همیشه نمایندگان این بنها را برای توزیع بین مردم در حوزه انتخابیه شان می گیرند. 
 
باهنر در مورد چگونگی ورود مجلس برای تشخیص نحوه هزینه کرد بن و کارت هدیه گفت: مجلس در طول سال ممکن است سه و یا چهار میلیون پول در قالب های مختلف به نماینده علاوه بر حقوق رفت و آمدش بدهد تا آن را برای هزینه های ضروری و کمک به مردم مثلا در هیات ها خرج کنند. 
 
وی افزود: حال فرض بر این است که علاوه بر این مبلغ، مثلا کمیته امداد یک میلیون تومان بن کالا به نمایندگان بدهد تا بین مردم نیازمند تقسیم شود. طبیعتا نمایندگان نیز این پول ها را در حوزه انتخابیه‌شان تقسیم می‌کنند مثلا به این شیوه که به هیئتی رفته و پول صد کیلو برنج را تقبل می کنند. مجلس نمی تواند در اینگونه موارد ورود پیدا کند و پیگیری کند که آیا آن نماینده بن کالا را برای خانه اش یا مردم استفاده کرده است. 
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: سوءظن باید خیلی قوی باشد که در مورد نماینده یا وزیری بگوییم که بن کالا را آنها خودشان مصرف کرده اند و یا به مردم داده اند. 
 
مبالغ داده شده به نمایندگان برای استفاده شخصی مصرف نشده است 
 
باهنر با تاکید بر اینکه این مبالغ در قالب بن کالا و کارت هدیه حتما برای استفاده شخصی مصرف نشده است، گفت: این موضوع تنها شامل نمایندگان نمی شود، مثلا مدیرعامل شستا در طول یک سال 50 میلیون تومان بن گرفته که بین هزار یا دو هزار کارگر در ایام مختلف توزیع کند که این روند بسیار طبیعی است البته با این پیش فرض که تمامی اتفاقات باید قانونمند باشد. 
 
وی افزود: وزرا و دستگاه ها همواره بودجه های خارج از شمول قانون محاسبات دارند که می توانند این بودجه ها را در اینگونه موارد مصرف کنند البته نباید خدای ناکرده این مساله تبدیل به سوءاستفاده شخصی شود و اگر یک ریال هم حلال و حرام شود ،باید بررسی گردد. 
منبع: ایسنا
خبرهای مرتبط
نظر شما