کد خبر: ۷۱۹۹۵

در سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد:

فضای سبز تهران 62 درصد افزایش یافته است

دکتر محمود صلاحی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران صبح امروز با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارایه گزارش درباره حسن اجرای مصوبه برنامه پنج ساله اول شهرداری تهران و کلیات برنامه پنج ساله دوم پرداخت.

به گزارش شهر سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به صورت فوق العاده برگزار شد با گرامی داشت سالروز شهید تندگویان آغاز شد.

در ابتدای جلسه ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران گفت : تاسیس گرمخانه مشیریه از سوی شهرداری تهران جای تشکر دارد اما یکی از مشکلاتی که مردم این منطقه در خصوص این گرمخانه داشتند در رابطه با  افرادی است که صبحها از این گرمخانه خارج می شوند.

وی افزود: هرچند این گرمخانه تاثیر مهمی در پناه دادن به افراد بی خانمان دارد اما برای بر هم نخوردن نظم منطقه و رضایت مردم امیدواریم برای خروج آنها از منطقه تمهیداتی اندیشیده شود.

سرخو عضو دیگرشورای شهر تهران نیز به روز ملی حمل و نقل اشاره کرد و گفت : امیدواریم در زمینه کاهش خطرات جاده ای درون شهری و برون شهری نیز فکر شود و همچنین در خصوص ساخت وسایل نقلیه که بر عهده بخش صنعت است توجهات خاصی درزمینه الودگی هوا و ایمنی خودرو صورت بگیرد .

در ادامه جلسه علیرضا دبیر عضو دیگر شورا در خصوص پروژه ایران زمین گفت: باید مشخص کنیم که به نظرات کمیسیون عمران و شهرسازی اعتقاد داریم یا نداریم میگویند پروانه باطل شده در این صورت فعالیت در این پروژه معلق میشود با این کار مردم چه میشوند.

در ادامه جلسه دبیر شورایاری منطقه 5 به ارایه گزارشی در خصوص فعالیت ها و عملکرد شورایاری منطقه پرداخت و گفت: از مدیریت شهری به خاطر تلاش های این منطقه تشکر می کنیم منطقه 5 منطقه جوانی است و کارهای ارزشمندی در آن انجام شده است.

امیر قاسمی افزود: با تمام کارهایی که صورت گرفته همچنان نیازمند کارهایی هستیم زیرا همه نیازهای منطقه برطرف نشده است و درچهار سال گذشته یک مکان ورودی در منطقه وجود داشت که با همت مدیریت شهری و شورای شهر به 6 عدد تغییر کرد که این موارد باعث اسایش و جلب اعتماد مردم منطقه شده است.

وی یکی از مهمترین مشکلات منطقه 5 را مخازن بنزین متعلق به شرکت پخش فراوردهای نفتی دانست و گفت : هرچند قرار است این مخازن تا سال اینده برداشته شود اما از نظر امنیتی ممکن است مشکلات جدی برای مردم منطقه به وجود آید .

وی افزود: در این خصوص نیازمند توجه جدی برای حل این معضل هستیم .

وی یکی از نیازهای منطقه را حمل و نقل ریلی دانست و گفت : اگر مترو به منطقه 5 وارد شود بارترافیکی عمده ای که به واسطه اتوبان های همت و نیایش در این منطقه وجود دارد برطرف میشود امیدواریم شورا و مدیریت شهری توجه ویژه ای به ا ین منطقه داشته باشند.

در ادامه این جلسه نیز دکتر محمد صلاحی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهردار تهران صبح امروز با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارایه گزارش درباره حسن اجرای مصوبه برنامه پنج ساله اول شهرداری تهران و کلیات برنامه پنج ساله دوم پرداخت.

وی تصریح کرد: برنامه پنج ساله اول شهرداری تهران دارای نقاط قوت و ضعفی است که در معاونت برنامه ریزی تلاش کرده ایم تا نقاط ضعف این برنامه را در برنامه پنج ساله دوم تبدیل به نقاط قوت کنیم و این موضوع در ارایه برنامه پنج ساله آتی شهرداری تهران قابل مشاهده خواهد بود.

صلاحی با بیان اینکه شهروند مداری و محله محوری رویکرد اصلی برنامه اول شهرداری تهران بوده است، گفت: این رویکرد تا حدود زیادی محقق شده است و تمامی تلاش ما بر این است که تجربیات حاصل از برنامه اول را در برنامه دوم نیز ارایه کنیم.

معاون شهردار تهران ابراز داشت: بدون تحقق مدیریت یکپارچه شهری برنامه به طور کامل محقق نمی شود گرچه محوری ترین دستگاه اجرایی شهرداری تهران شناخته می شود و حدود 80 درصد برنامه ها از سوی شهرداری اجرایی می شود اما باید به سمتی برویم تا برنامه ها به صورت منسجم با مشارکت دستگاه های مسئول در شهر تهران اجرایی شود.

صلاحی با بیان اینکه برنامه محوری در شهرداری تهران از نیمه دوم سال 84 کلید خورده است، گفت: در تدوین برنامه اول و دوم شهرداری از اساتید دانشگاه و مراکز علمی استفاده شده است. همچنین برنامه ریزی شهر تهران فرایندی با حضور شورا و شهرداری داشته است و بر این اساس ستاد تدوین برنامه پنج ساله شهرداری تشکیل شده است که با توجه به اسناد بالادستی و طرح راهبردی  وبا استفاده از ساختار توسعه در شهر تهران اقدام به ارایه برنامه پنج ساله شهر تهران کرده اند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: برنامه پنج ساله اول با عنوان آمادگی ورود به مرحله جهش ارایه شده است و برنامه پنج سال آتی به دنبال استفاده از تجارب و ظرفیت های ایجاد شده در برنامه اول است که به نام جهش نام گذاری شده است.

وی از مناف هاشمی، واعظ مهدوی، عسگری آزاد و داریانی که پیش از این در تدوین برنامه مشارکت داشته اند تقدیر کرد و از شورای شهر نیز که در طلیعه و اجرای برنامه اول ایفای نقش کرده اند تشکر کرد.

در ادامه جلسه امروز دکتر فرهاد صدر، مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران به ارایه گزارش از حسن اجرای برنامه پنج ساله اول شهرداری تهران پرداخت.

وی گفت: برای اجرای برنامه اول ستادی در شهرداری تهران تشکیل شده و سلسله مراتبی برای اجرای برنامه با توجه به اسناد بالادستی تشکیل شد تا بتواند برنامه های فرابخشی، منطقه ای و محله ای خود را اجرایی کند.

صدر خاطر نشان ساخت: همزمان با ارایه طرح چشم انداز شهر تهران، تلاش شد تا بتوانیم با حرکت گام به گام و با چهار برنامه پنج ساله بتوانیم به اهداف چشم انداز برسیم. از این رو برنامه اول با عنوان آمادگی ورود به جهش نام گذاری شد و ماموریت آن نیز آماده سازی مطالعات و تهیه زیرساخت های لازم بود تا زمینه ای برای تهیه برنامه دوم باشد.

مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران گفت: با اسناد فرادستی که وجود داشت برنامه در پنج بخش تنظیم شده و چهارچوب های آن مشخص شد. در ادامه در تاریخ 27 آبان ماه سال 87 این برنامه به شورای شهر تقدیم شد.

وی با اشاره به موضوع ساماندهی و صیانت از محدوده و جلوگیری از هر گونه گسترش، گفت: در این راستا توسعه کمربند شهر تهران، افزایش سرانه فضای سبز به 23 متر مربع و ساخت سالانه 110 بوستان از مهم ترین اقداماتی است که در اولین راهبرد اتفاق افتاده است.

صدر گفت: سرانه فضای سبز برون شهری 55 درصد، درون شهری 62 درصد در برنامه اول افزوده شده است و این روند صعودی متعادل در زمینه تعداد بوستان ها،در وسعت کمبرند سبز شهر تهران قابل مشاهده است.

مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و تثیبت مرز شهر تهران را ماده دوم این راهبرد عنوان کرد و گفت: در مفاد این طرح، موضوع ساماندهی حریم شهر تهران به عنوان یکی از اولویت های موضوعی دنبال شده است که در این زمینه نیز اقدامات اجرایی برای تقویت حریم بان، ممیزی املاک، راه اندازی سیستم کنترل پروژه هوشمند برای حریم ها و ... اجرایی شده است.

وی ادامه داد: مفاد راهبرد سوم سند طرح جامع در زمینه ارتقای نقش و جایگاه شهر تهران در سطوح فرامنطقه ای است، در این زمینه می توان به تمرکز زدایی و تفویض اختیارات دولت به حکومت های محلی و مدیریت های منطقه ای در راستای مدیریت شهری به عنوان مهم ترین راهبرد اشاره کرد.
صدر با اشاره به تقویت کارآمدی مدیریت شهری از طریق بازنگری و پیگیری قوانین و مقررات مربوط به مدیریت شهری به عنوان ماده سوم و چهارم برنامه پنج ساله اول، گفت: یکی از بند ها طراحی و اجرای نظام خدمات الکترونیک برای دسترسی گسترده و ارزان و طراحی 100 خدمت اولویت دار الکترونیکی در بستر شهرداری تهران بود. در این راستا هوشمند سازی و شهر الکترونیک یکی از رویکردهایی بوده است که در طول پنج ساله گذشته در شهرداری به آن توجه شده است. در پایان این برنامه نیز 99 سرویس و خدمات الکترونیک بر بستر آی تی ارایه می شود.
به گفته مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران مطالعات طرح های موضعی شامل 46 طرح موضعی نیز در دل برنامه پنج ساله دیده شده است.
وی تعلق شاخص ها و استانداردهای توسعه پایدار شهر سالم و مقابله با مخاطرات و آلودگی های مخرب محیط شهری را از دیگر رویکردهای مطرح شده در زمینه ارتقای نقش و جایگاه شهر تهران در سطوح فراملی عنوان کرد.
صدر افزود:پیشگیری و کاهش خطرات حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی تکلیف دیگری بوده است که در این راهبرد تعیین شده است در این راستا تشکیل ستاد مدیریت بحران شهر تهران، راه اندازی گروه های دوام، انجام اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه مدیریت بحران از جمله اقداماتی بوده است که در این زمینه انجام شده است.

به گفته صدر در مفاد راهبرد چهارم طرح توسعه شهر تهران، موضوع توسعه اجتماعی تعیین شده است که در این زمینه نسبت به تعمیق ارزش ها و باور های دینی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ،ایجاد فضاهای فرهنگی مرتبط با موضوع، افزایش آگاهی عمومی در زمینه نقش و جایگاه شهروندی و افزایش مشارکت اجتماعی  تلاش شده است.

مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران گفت: در راهبرد ششم برنامه پنج ساله بهبود وضعیت شبکه ارتباطی و حمل و نقل در نظر گرفته شده است که در این زمینه شاخص هایی از نظر کمی تعیین شده است.بر این اساس مجموع سهم مترو 10 درصد، پول قطار شهری 46 درصد افزوده شد و سهم خطوط اتوبوسرانی سه برابر رشد داشت.

وی گفت: بر اساس این راهبرد بهینه سازی در زمینه رسیدن به متوسط طول عمر اتوبوس نیز پیگیری شد. همچنین در نهایت با تحقق 8.5 کیلومتر پیاده راه و 15 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری شهری نسبت به تحقق حمل و نقل پاک اقدام شد.

صدر یادآور شد: سهم قطار شهری به عنوان شاخص کلان در سال اول 6 درصد بود اما در پایان سال 92 این رقم باید به 13 درصد می رسید این در حالی است که در پایان نیمه اول سال 92 این رقم به 12.5 درصد رسید. همچنین هدف گذاری برای سهم تردد با اتوبوس و مینی بوس 23 درصد بود و در نیمه اول سال 92 این رقم به 22 درصد ر سید.

وی افزود: در زمینه سهم تاکسی نیز به سهم 21 درصدی در پایان نیمه اول سال 92 رسیدیم این در حالی است که در برنامه پنج سال این رقم 20 درصد تعیین شده بود.

مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران خاطر نشان ساخت: در ناوگان بخش عمومی و خصوصی اتوبوسرانی اعداد و رقم های تعیین شده کاملا محقق نشده است چرا که سهم دولت برای خرید اتوبوس ها محقق نشده و تمامی اتوبوس ها از سهم شهرداری خریداری شده است. همچنین تا کنون 923 اتوبوس دوکابین در شهر تهران وارد شده است که عدد نهایی برای ظریب جا به جایی اتوبوس ها در شهر را بالا می برد.

وی ادامه داد :شاخص های دیگری در زمینه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، توسعه ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، پایانه های برون شهری و درون شهری و ... در برنامه پنج ساله اول وجود دارد. در زمینه زیر ساخت ها نیز طول بزرگراه ها مطرح بوده است که هدف گذاری 489 کیلومتر در برنامه عنوان شده بود. همچنین در زمینه تونل بزرگراهی، تعداد پل و تقاطع غیر همسطح ، سرانه بزرگراه ها، طول تونل شبکه جمع آوری آب های سطحی نیز هدف گذاری کمی در برنامه وجود نداشته است.

صدر در ادامه با بیان اینکه «در بررسی آسیب شناسی برنامه اول چالش هایی احصا شده است»، ابراز داشت: در تعیین اهداف کمی و اولویت بندی طرح ها در برنامه اول ضعف داشتیم؛ همچنین عدم پیش بینی دقیق و منابع مالی به عنوان یکی از مشکلات برنامه اول است. فقدان برش های سالیانه برای تنظیم بودجه و ضعف در تطبیق برنامه و بودجه سالیانه با برنامه پنج ساله از جمله ضعف های برنامه اول بوده است.

مدیر کل کنترل عملکرد و بهبود سیستم های شهرداری تهران تصریح کرد: با بررسی این ضعف های برنامه اول تجربیاتی حاصل می شود که در برنامه دوم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا تا کنون ظرفیت سازی سازمانی و نهاد سازی برای تهیه و تدوین برنامه دوم در شهرداری اتفاق افتاده است. همچنین ارتقای مشروعیت برنامه و انطباق با چهارچوب های قانونی از نکات مثبتی بود که برای شهرداری حاصل شد.

وی پیش بینی منابع مالی برنامه، اولویت بندی طرح ها و برنامه ها در قبال منابع، تحکیم ساز و کارهای اچرایی برنامه را از دیگر دستاوردهای برنامه پنج ساله اول شهر تهران عنوان کرد.

در ادامه ارایه گزارش برنامه پنج ساله شهرداری تهران محسن پیرهادی خواستار ارایه گزارش مستقیم حسن اجرای برنامه پنج ساله شهرداری تهران به شورای شهر برای بررسی و طرح در کمیسیون های تخصصی شد.

مرتضی طلایی نیز طی سخنانی گفت: بسیاری از برنامه هایی که محقق نشده است ناشی از عدم تحقق تعهدات دولت بوده است. در این زمینه می توان به اتوبوس ها و حمل و نقل ریلی اشاره کرد. از این رو در ارایه گزارش باید مشخص شود که عدم تحقق در رسیدن به شاخص ها ناشی از کدام ضعف ها بوده است.

طلایی افزود:در بخش برنامه های حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز هنوز شاخص ها کمی نشده است، از این رو در برنامه پنج ساله دوم باید مشخص شود تا به عنوان نمونه در زمینه بازیافت در کدام قسمت قرار داریم و به کدام سمت حرکت خواهیم کرد. از این رو نیاز به مطالعات مجدد است تا به شاخص های کمی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنیم.

ولی الله شجاع پوریان نیز با تاکید بر ضرورت ارایه گزارش برنامه به صورتی که قابل ارزیابی باشد، گفت: باید جایگاه اسناد پشتیبان در برنامه پنج ساله و شاخص های کمی و کیفی برنامه مشخص شود.

احمد مسجد جامعی نیز در پایان سخنان اعضای شورا، با تاکید بر ضرورت تغییر نحوه گزارش دهی برای حسن اجرای برنامه پنج ساله، گفت: درست است که در تنظیم برنامه پنج ساله شاخص ها را کمی نکرده ایم و به گونه ای برنامه ریزی نکردیم تا آن را سنجش پذیر کنیم اما با وجود این امر باید گزارشی از عملکرد کمی در برنامه پنج ساله ارایه شود.

محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز طی سخنانی گفت: ممکن است باور اشتباهی در شورا وجود داشته باشد که دولت در بحث مترو کمک نکرده است؛ این در حالی است که دولت تدبیر و امید در حوزه فاینانس ها و خطوط برون شهری کمک هایی را انجام می دهد.

مرتضی طلایی نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: تعهداتی که قانون برای دولت تعیین کرده است قابل ملاحظه است اما متاسفانه دولت تعهداتی که قانون و مجلس برای آن مطرح کرده بود را اجرایی نکرد.

محمود صلاحی نیز در ادامه جلسه گفت: همه حمل و نقل ریلی برون شهری بر عهده دولت است و درباره حمل و نقل درون شهری نیز 15 کیلومتر بر عهده دولت و 15 کیلومتر بر عهده شهرداری است. همچنین در پایان برنامه اول باید به 140 کیلومتر می رسیدیم که هم اکنون به 152 کیلومتر رسیده ایم و 12 کیلومتر بیش از تعهدات برنامه پنج ساله محقق شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر داری تهران گفت: نقاط ضعف برنامه اول در برنامه دوم از نظر شهرداری رفع شده است و امید می رود همه پیشنهاداتی که نسبت به برنامه اول وجود دارد، در برنامه پنج ساله دوم لحاظ شود.
گزارش خطا
برچسب‌ها:
شورای شهر فضای سبز
ارسال نظر
آخرین اخبار

«روح‌الله»؛ نود و دومین پیشنهاد باشگاه بچه‌کتابخون‌ها

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)