جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۴
کد خبر: ۷۲۳۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
پرشس یک کارشناس برنامه‏ریزی شهری از نمایندگان مجلس:

پایتخت را منتقل کردید با مشهد و اصفهان و تبریز چه می کنید؟

تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان و ابهامات فراوان پیش روی عملیاتی کردن این طرح، واکنش مدیران اجرایی، مسئولان شهری و کارشناسان مربوط را در پی داشته است.
به گزارش شهر، در این ارتباط یک کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به این که بسیاری از کلان شهرهای کشور در آستانه رسیدن به وضعیتی هستند که امروز تهران در آن قرار دارد، گفت: البته تعدادی از آن ها در حال حاضر نیز به این وضعیت رسیده اند و شرایط آن ها اگر از تهران بدتر نباشد، بهتر نیست.

شهرام جباری زادگان با بیان این که شهرهای بسیاری در کشور هستند که برای بهبود شرایط زیست محیطی آن ها نیز باید تدابیر و تمهیدات جدی اندیشیده شود، افزود: بیشتر این شهرها مرکز استان هستند که اگر بنا باشد پایتخت انتقال پیدا کند، این شهرها به عنوان مرکز استان نیز باید منتقل شوند.

وی با تأکید بر این که موضوع انتقال پایتخت در واقع به جای حل کردن مسأله، پاک کردن صورت مسأله است، اضافه کرد: بدون تردید منتقل کردن پایتخت به مثابه نسخه ای که ممکن است نظر تجویزکنندگان آن را تامین کند اما دردی از مردم تهران درمان نخواهد کرد و تازه اگر پایتخت را منتقل کردید، با مشهد و اصفهان و تبریز چه می کنید؟

این کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به این که نمایندگان مجلس در مصوبه خود، دولت یازدهم را موظف به انجام این طرح کرده اند، اظهار کرد: جای سوال است که چرا همین نمایندگان، دولت دهم را موظف نکردند تا این طرح را که سال-هاست مطرح است و حتی زمستان سال گذشته در مجلس در نوبت بررسی قرار گرفت، اجرا کند؟

جباری زادگان با بیان این که به منظور اجرای طرحی به این بزرگی باید از مردم تهران نظرسنجی شود و انتقال با عدم انتقال پایتخت را به رأی عمومی گذاشت، تصریح کرد: باید از شهروندان شهری که قرار است پایتخت به آن شهر منتقل گردد نیز نظرسنجی شود تا ببینند آن ها موافق هستند سرنوشت شهرشان به سرنوشت تهران دچار شود.

وی در پایان با تأکید بر این که در شرایطی که دولت نهم و دهم به بهانه کمبود بودجه از پرداخت مطالبات مردم تهران در حوزه حمل و نقل عمومی خودداری کرد و انجام این مهم در دولت یازدهم نیز تا کنون امکان پذیر نشده، خاطرنشان کرد: با این وجود معلوم نیست هزینه های اجرای طرح انتقال پایتخت که میلیاردها دلار خواهد بود، چگونه و از کدام محل تأمین خواهد شد.
نظر شما