جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۳
کد خبر: ۷۲۸۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
اگر دولت قبول کند؛

قالیباف: شهرداری مسئولیت آلودگی هوا را می‌پذیرد

شهردار تهران گفت: اگر دولت قبول کند که مسئولیت آلودگی هوا را به جهت مدیریتی و ساختاری به شهرداری تهران واگذار کنند، حتما این مسئولیت را قبول می کنیم و بر این باوریم که این کار قابل حل خواهد بود.
به گزارش شهر، محمدباقرقالیاف شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره برداری از نخستین تقاطع زیرزمینی عابرپیاده کشور در چهارراه حضرت ولی عصر (عج)، طی سخنانی در جمع خبرنگاران ابراز داشت: این پروژه با چهارهزار مترمربع زیربنا در یک نقطه بسیار حساس و استراتژیک در شهر تهران اجرایی شده است که مرکزیت خاصی به جهت فرهنگی، هنری ، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و مذهبی دارد. به گونه ای که کمتر شهروند تهرانی است که در هفته از این نقطه عبور نکند و حتی شهرستانی های عزیزی که به تهران می آیند نیز در این مکان تردد می کنند.

وی اظهارداشت: این نقطه از جهت ترافیکی نیز محل تقاطع دو خط مهم مترو در خطوط 3 و 4 است و همچنین خط یک سامانه اتوبوس های تندرو از اینجا عبور می کند؛ به گونه که در طول یک ساعت بیش از 15 هزار نفر عابر پیاده و بیش از 6 هزار خودرو از این تقاطع عبور می کنند. از این رو این فضا شرایط خاصی داشت و طراحی مناسبی نیز در این پروژه صورت گرفت تا تنها به احداث یک زیرگذر اکتفا نکنیم.

دکتر قالیباف در ادامه عنوان داشت: این فضا را تبدیل به یک گذرگاه فرهنگی و هنری کرده ایم تا بتوانیم بهترین استفاده فرهنگی را برای یادآوری خاطرات مردم - مخصوصا از دوران انقلاب و خاطرات دوران دفاع مقدس - داشته باشیم چرا که کمتر کسی است که یک ذهن تاریخی و خاطره ای از این نقطه نداشته باشد.

وی درباره برنامه های شهرداری تهران برای ادامه ساخت تقاطع های زیرزمینی در پایتخت نیز گفت: شاید دیگر نقطه ای به این مهمی و به این شکل نداشته باشیم اما حتما گذرگاه های دیگری نیز در سطح شهر تهران و در تقاطع های دیگر خواهیم داشت که وقتی ساخت این گذرگاه ها در برنامه پنج ساله شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب برسد، حتما آن ها را اعلام خواهیم کرد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیرات بنزین بر آلودگی هوا و آمادگی شهرداری برای پذیرش مسئولیت کاهش آلودگی هوا نیز گفت: ما هیچ وقت در شهرداری تهران داوطلب پذیرفتن مسئولیتی نیستیم، اما اگر کاری بر زمین ماند و تشخیص دادند که آن کار را به شهرداری تهران بدهند، در آن زمان ما آماده هستیم کار را بپذیریم و در قبال آن کار نیز پاسخگو باشیم تا بتوانیم مسایل را حل و فصل کنیم.

وی عنوان داشت: من معتقد هستم که امروز مهم ترین چالش شهر تهران بحث آلودگی هوا است و حل آلودگی هوا نیز کمک مردم، بخش های مختلف دولتی، انتظامی و شهرداری را نیاز دارد. بنابراین آلودگی پدیده ای نیست که بگوییم تنها یک نفر مسئول آن است و یا اینکه تنها یک نفر باعث بروز چنین چالشی شده است.

دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: آلودگی هوا کاری است که باید با همکاری و نگاه فرابخشی به آن توجه داشت، در این میان برخی اعتقاد دارند که آلودگی هوا قابل حل نیست اما من این مسئله را قبول ندارم و با توجه به تجربه ای که در حوزه کار اجرایی داشته ام و همچنین با توجه به آشنایی که با این پدیده دارم معتقدم آلودگی هوا قابل حل است. در این زمینه بررسی های دقیقی نیز انجام داده ایم و برنامه مدونی هم برای حل آلودگی هوا داریم.

شهردار تهران عنوان داشت: موضوع رسیدگی به آلودگی هوا قبل از اینکه مشکلات مالی داشته باشد، دارای مشکلات ساختاری و مدیریتی است؛ در این میان اگر دولت قبول کند که این مسئولیت را به جهت مدیریتی و ساختاری به شهرداری تهران واگذار کنند، حتما این مسئولیت را قبول می کنیم و بر این باوریم که این کار قابل حل خواهد بود.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره خواسته های هنرمندان از شهرداری تهران در زمینه پروژه زیرگذر چهارراه حضرت ولی عصر (عج) نیز گفت: روزی که ما خط چهار و خط سه مترو را می ساختیم و خطوط اتوبوس های تندرو را راه اندازی می کردیم، هنرمندان نگران این بودند که محیط فرهنگی پارک دانشجو و مجموعه تئاتر شهر تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و آسیبی به مجموعه تئاتر شهر وارد شود؛ چه آسیب کالبدی و چه آنکه این مجموعه را از رونق بیاندازد. اما من به هنرمندان قول دادم هنگامی که کار ما در اینجا به اتمام برسد، حتما به نقش فرهنگی پارک دانشجو در حوزه های هنری و مذهبی نیز توجه خواهیم کرد.

وی گفت: امروز نیز شاهد بودید که دوستان هنرمند آمدند و مشاهده کردند که شهرداری توانست با همکاری خود آن ها و استفاده از نظرات هنرمندان و کارشناسان شهرسازی یک مجموعه بسیار خوب را آماده سازی کند. به گونه ای که این مجموعه به یک سازه فرهنگی تبدیل شده است و تنها یک سازه عمرانی و زیر گذر نیست.
خبرهای مرتبط
نظر شما