به گزارش شهر، حسین محمد پور زرندی درباره نحوه نظام بودجهریزی در کشور اظهار داشت: یکی از مباحث اصلاح الگوی مصرف عملیاتی شدن نظام بودجهریزی است.
وی ادامه داد: باید برای اصلاح الگوی مصرف به نظام بودجهریزی اهتمام بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به منابع و مصارف بهتر اقدام کنیم.
پورزرندی خاطرنشان کرد: در سال 1372 بودجه شهرداری تهران حدود 100 میلیارد تومان بوده ولی 720 میلیارد تومان تهاتر صورت گرفته که ریالی از آن ثبت نشده است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بنده نگاه سیاسی ندارم و این اتفاقها در سالهای بعد نیز افتاده است ولی وقتی که 720 میلیارد تومان در نگاه تصمیمگیری و بودجهای لحاظ نمیشود این بودجه چطور تنظیم شده است؟
پور زرندی درباره سفر اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به چین که وی نیز همراه او بوده است اظهار داشت: در این سفر معاون وزیر نفت، معاون وزیر صنایع، آقای عسکراولادی، نماینده وزارت دارایی و در مجموع یک تیم اقتصادی حضور داشتند.
وی خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی بیشتر موضوع 22 میلیون دلاری که برای ضمانت بازگشایی فاینانس در اختیار چینیها بود را مدنظر داشت تا بخش عمدهای از این پول آزاد و مجددا وارد کشور شود که طرف مقابل نیز عنوان میکرد که این پول در دولت گذشته توافق شده است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: خط های 3، 6 و 7 مترو جمعا بالغ بر 2 میلیارد یورو برای ساخت و بهرهبرداری نیاز دارد که تاکنون یک ریال نیز از سوی دولت بابت ساخت این خطها دریافت نکردهایم.
وی گفت: در دولت قبل 500 میلیارد تومان برای ساخت متروی مرقد امام و 2000 میلیارد دیگر نیز برای ساخت متروی ورامین و دیگر شهرستانهای استان تهران اختصاص یافته بود که تنها 188 میلیارد تومان از این پول در اختیار شهرداری قرار گرفت و 60 درصد کار نیز تاکنون پیش رفته است.
پورزرندی تاکید کرد: مترو با 100 یا 200 میلیارد تومان راهاندازی نمیشود برای هر کیلومتر ساخت مترو حداقل حدود 70 میلیارد تومان باید هزینه کنیم و اگر دولت نمیتواند بخشی از هزینههای مترو را بدهد هر ایستگاه را به یک بخش خصوصی واگذار کند.
وی با بیان اینکه مترو بدون فاینانس ساخته نمیشود گفت: واگنهایی را از چین برای خط 4 مترو خریداری کردهایم که تا یک ماه دیگر قطعات آن وارد میشود.
پورزرندی یادآور شد: چندین واگن خریداری شده است و به زودی به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه میشود. متاسفانه بانکهای عامل در ایران کمک نمیکنند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مشکلات مالی در مترو و حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است. فرق دولت فعلی با دولت قبلی در پول ندادن این است که در دولت نهم مطرح میشد که پول نمیدهیم ولی در این دولت میگویند بودجه نداریم. در هر دو صورت ما از دولت برای مترو منابعی دریافت نکردهایم و علیرغم اینکه سهم خود را دادهایم 30 درصد از سهم دولت نیز پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه شرکت بهرهبرداری مترو برای بیمه کارکنان خود 38 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بوده که این مبلغ پرداخت شده است.
وی با اشاره به بودجه شهرداری قبل از متمم گفت: بودجه شهرداری تهران 10 هزار و 400 میلیارد تومان است که حدود 78 درصد از این پول صرف عمران، 11 درصد بودجه جاری و 17 درصد نگهداشت شهر است.
وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده ساختار و قانون شهرداری نیاز به تغییراتی دارد و باید یک ساختار هدفمند برای شهرداری تهران تدوین شود.
پور زرندی با بیان اینکه قانون شهرداریها در سال 1332 به تصویب رسیده است و تاکنون نیز هر بار بخشی از آن اصلاح و یا تغییر میکند اظهارداشت: باید ستاد ساختاری شهرداری تهران کاملا تغییر کند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پروژه ایرانزمین و تهاتر این پروژه با پل صدر اظهار داشت: این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد. شهرداری بر اساس قانون اقدام کرده است.بر اساس آئین نامه شورای شهر به تمام شهروندان مزایایی مانند شرایط تقسیط برای ساخت پروژههای خود میدهد که از جمله آن این است که مالک میتواند برای احداث یک پروژه 30 درصد از هزینهها را نقدا و مابقی را چک در نظر میگیریم.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران ارتباط مستقیم و منطقی مالی با زنجانی نداشته است و اینکه گفته میشود؛ تهاتری به صورت پروانه یا کاربری به بابک زنجانی تحویل داده شده است اصلا صحت ندارد.