جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۰
کد خبر: ۷۳۲۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
رییس شورای اسلامی شهر تهران:

منویات رهبر معظم انقلاب پیگیری و پیاده سازی شود

در سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت فوق العاده برگزار شد، اعضای شورای شهر تهران با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری که در دیدار روز گذشته مدیریت شهری با ایشان بیان شده بود، به تدوین برنامه های لازم برای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب پرداختند.
به گزارش شهر،احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر در تهران در جلسه امروز شورای شهر اظهارداشت: یکی ازویژگی های تهران که کمتر از آن سخن رفته است، همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام، ادیان و گروه ها در کنار یکدیگر است. در قدیمی ترین نقشه های تهران نیز محله هایی به نام اقوام وجود دارد و همه ادیان نیز در این بخش ها در کنار هم زندگی می کرده اند. 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری موفقیت شهرداری در مسایلی همچون فضای سبز، ساخت بوستان ها، بزرگراه ها، پل ها ،گسترش مترو و ایجاد فضاهای ورزشی را به خوبی برشمردند. همچنین ایشان رمز موفقیت عمرانی در تهران را ناشی از مدیریت جهادی دانستند.

مسجد جامعی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از تعامل شورای شهر، شهرداری و دولت و حضور وزرای کابینه در جلسات شورای شهر گفت: در همین فرصت از رئیس جمهور درخواست داریم تا زمانی را برای توضیح مسایل مربوط به تهران و یافتن راهکارهای مشترک اختصاص دهد چرا که قطعا این راهکارهای مشترک راهی برای نه تنها شهر تهران بلکه برای تمامی کلانشهر ها خواهد گشود.

مسجد جامعی عنوان داشت: حل مسایل تهران بدون مشارکت جدی دولت امکان پذیر نیست، در مسایل زیادی با دولت همپوشانی داریم. نمی توانیم معضل آلودگی هوای شهر تهران را بدون مشارکت دستگاه های اجرایی حل کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از عدم شکل گیری مدیریت واحد شهری گفت: دستگاه های تاثیرگذار صنعت، محیط زیست، وزارت مسکن، آب، برق، فاضلاب و ... در مسایل مختلف شهر نقش آفرین هستند و بدون توجه به نقش آنان نمی توانیم برای هشت و نیم میلیون جمعیت تهران تصمیم بگیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره منظر شهری گفت: کالبد شهر در شکل دهی شخصیت، منش، رفتار و سبک زندگی شهروندان بسیار نقش آفرین است. از این رو مقام معظم رهبری نیز از این مورد بسیار استقبال کردند. خوشبختانه شهردار تهران نیز به این مساله توجه دارند. امیدواریم کمیسیون معماری و شهرسازی نیز کارهای خود را در این زمینه به صورت ویژه شکل دهد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره پدیده بلندمرتبه سازی در شهر تهران گفت: باید سندهای لازم را در این زمینه تایید و بازبینی کنیم و درخواست داریم تا دستگاه های اجرایی نیز در تدوین سند مشترک و پیاده سازی این سندهای اجرایی مشارکت داشته باشند؛ همچنین از کمیسیون شهرسازی و معماری درخواست دارم تا به صورت خاص این منویات رهبر معظم انقلاب را پیگیری و پیاده سازی کند.

ضرورت ایجاد سند مشترک شهری برای شهر تهران

مسجد جامعی همچنین بر ضرورت ایجاد یک کار مشترک میان دولت، شهرداری و شواری شهر تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه نمایندگانی از وزارت مسکن، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و... برای پیگیری موارد مربوط به تهران در جلسات مشترک حضور پیدا کنند تا به سند مشترک شهری برای شهر تهران دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به عضویت تعدادی از اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون ها گفت: در این زمینه نظریه مشورتی معاونت قوانین مجلس استعلام شده بود و نظریه مشورتی مجلس مبنی بر این بود که: «داوطلب شدن اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک بلامانع است.»

علیرضا دبیر نیز در این زمینه گفت: از سازمان بازرسی کل کشور درخواست دارم وقتی مجلس به این صراحت در این زمینه پاسخ می دهد، پای فدراسیون های جهانی را به آن باز نکند چرا که از نظر قانونی می توان این مساله را حل کرد.

شجاع پوریان: از فساد مالی در سطوح اجرایی و مدیریتی جلوگیری شود

در ادامه جلسه ولی اله شجاع پوریان،عضو دیگر شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: صحبت های امروز من در راستای احساس وظیفه در قبال تذکری است که مقام معظم رهبری به عنوان یک هشدار بارها و از جمله در دیدار روز گذشته اعضای شورای شهر و شهرداران با ایشان، موکدا مطرح کردند که عبارت است از پرهیز از فساد مالی و جلوگیری از تحقق آن در همه سطوح اجرایی و مدیریتی کشور و نظام.

شجاع پوریان یکی از اساسی ترین شاخصه های پایداری و مشروعیت هر نظام سیاسی را برخورداری از اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی دانست و افزود: طبعا هر حکومتی به میزانی که بتواند این سرمایه را ایجاد و از آن پاسداری کند، به همان اندازه به عزت، محبوبیت و ماندگاری خویش کمک رسانده است.

وی با اشاره به اینکه در سال های پس از انقلاب یکی از مسائلی که به اعتماد عمومی لطمه وارد کرده، پدیده شوم و بنیان سوز فساد مالی و اقتصادی است، گفت: این پدیده در برخی از صاحب منصبان و نزدیکان آنان وجود دارد که هر از گاهی فضای عمومی کشور و اذهان مردم را متاثر می کند. فاضل خدادها، جزایری ها، مه آفریدها و به تازگی بابک زنجانی بهترین نشانه هایی هستند که لزوم واکاوی دقیق شکل گیری این پدیده و مبارزه جدی و علمی با آن را صد چندان می کند.

وی تاکید کرد: این که چرا با توجه به نهیب های مکرر رهبر انقلاب و تشکیل ستادهای عریض و طویل مبارزه با فساد در این عرصه ناکام مانده ایم، پاسخ ها و تحلیل های عالمانه می طلبد که پرداختن به آن ها از حوصله اینجا خارج است اما آنچه اینک درمقام بیان آن هستم، تذکر و یادآوری سنگینی است که ما به عنوان نمایندگان مردم در شوراهای شهر در مبارزه با پدیده مفاسد مالی و اقتصادی و مرزبانی و پاسداری از دارایی های عمومی در شهرداری ها برعهده داریم.

شجاع پوریان افزود: تضمین سلامت مدیریت های شهری، پی بردن به ضعف ها و اصلاح بخشی از آن ها و همچنین ایجاد سازوکارهایی که از شکل گیری فساد مالی و ادرای جلوگیری کند، جزو وظایف نظارتی اعضای شورای شهر است که باید برای عملیاتی کردن آن برنامه ریزی دقیق وکارآمد داشت.

اعمال منویات مقام معظم رهبری را در برنامه پنج ساله دوم توسعه

سلطانی فرد عضو شورای شهر تهرن با تشکر از برگزار کنندگان دیدار با مقام معظم رهبری گفت: از معظم له نیز که اعضای شورای شهر را به حضور پذیرفتند، بسیار تشکر می کنم. مقام معظم رهبری رهنمودهای موشکافانه برای امور جاری و برنامه ریزی شهر تهران داشتند. 

وی افزود: امروز با توجه به موارد دقیقی که مقام معظم رهبری داشتند، اعضای شورای شهر باید یک جلسه فوری را هفته آینده اختصاص دهند تا منویات مقام معظم رهبری را در برنامه پنج ساله دوم توسعه اعمال کنیم تا برنامه را به گونه ای پیش ببریم تا همه تاکیدات مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم. همچنین کمیسیون های مختلف وقت فوق العاده بگذارند تا تاکیدات مقام معظم رهبری پیگیری شود.

بنابراین گزارش پس از اتمام نطق های پیش از دستور، اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی جداگانه از برگزاری دیدار اعضای شورای شهر تهران و مقام معظم رهبری تقدیر کرده و خواستار پیاده سازی منویات مقام معظم رهبری و مسایل مطرح شده از سوی ایشان در این دیدار شدند. 

عبدالحسین مختاباد طی تذکری در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران، ابراز داشت: دو روز گذشته در برج میلاد تهران مسئولان 5 دقیقه پیش از اجرای برنامه، این برنامه را لغو کرده اند این در حالی است که مجوزهای لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صادر شده بود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد به عنوان مجری اصلی برنامه های فرهنگی و هنری وقتی مجوز کاری را می دهد باید پای مهر و حرف خود بایستد، نه اینکه 5 دقیقه پیش از اجرای برنامه اعلام کنند که براساس دستورهای صادر شده باید این برنامه لغو شود. 

مختاباد ابراز امیدواری کرد: از تکرار این اتفاقات جلوگیری شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزارشی درباره این اقدام ارایه دهد.

اسماعیل دوستی نیز طی تذکری عنوان داشت: ماه ها است که کمیسیون ماده 5 تشکیل نمی شود و مردم همچنان منتظر مصوبات کمیسیون ماده پنج هستند این در حالی است که در کمیسیون ماده پنج بحث تشخیص مغایرت ها وجود دارد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و محورهایی که در فرمایشات ایشان وجود داشت و همچنین اعلام آمادگی شورا و شهردار تهران در اعمال برنامه پنج ساله دوم، به نظر می رسد باید فرصت بیشتری برای اعمال واقعی منویات مقام معظم رهبری در نظر گرفته شود. از این رو پیشنهاد می شود جلساتی برای پیاده سازی منویات مقام معظم رهبری مخصوصا در حوزه شهرسازی و معماری تشکیل شده و اقدامات عاجلی در این زمینه داشته باشیم.

شاکری: طی سال های گذشته تلاش زیادی برای توسعه عمرانی و فرهنگی در تهران شده است

مجتبی شاکری نیز طی سخنانی تصریح کرد: حتما از مدیریت شهری باید درخواست کنیم تا گزارشی از وضعیت باغ ها و همچنین منظر شهری را ارایه داده و اقدامات پیش روی خود را در قالب لایحه به شورا ارسال کند. 

وی ادامه داد: در طول سال های گذشته تلاش فراوانی برای توسعه عمرانی و فرهنگی در تهران صورت گرفته است اما حتما باید برنامه های شهرداری تهران برای اجرای برنامه های فرهنگی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در قالب یک لایحه به شورای شهر ارایه شود.

در ابتدای جلسه امروز، هادی ساعی با تسلیت به بازماندگان حادثه پیش آمده در ساخت فیلم معراجی ها گفت: مرحوم شریفی راد یکی از اعضای مهم در سینمای ایران بود و امثال این هنرمند در دنیا انگشت شمار هستند.

وی با بیان اینکه از دست دادن این انسان بزرگ به دلیل یک عمل غیرفنی بسیار دردناک است، افزود: اینکه هنرمندانی چون شریفی راد را این گونه از دست دهیم، ناراحت کننده است.

در ادامه جلسه محمد حقانی، دیگر عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به نظام برنامه ریزی در روند توسعه کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی جایگاهی رفیع دارد. بنابراین توسعه نیازمند پیش نیازهایی است که الزما باید فراهم شود تا مسیر توسعه سازمان یافته، هدایتمندو بی وقفه پیش رفته و بتوان به اهداف موردنظر رسید.

حقانی با اشاره به اینکه برنامه ریزی از ضرورت ها و الزماتی است که در هیچ شرایطی نمی توان از آن چشم پوشید، افزود: توسعه همه جانبه در گرو نظام برنامه ریزی همه جانبه است. برنامه های دراز مدت دلالت بر عمق حرکت برای توسعه متوازن و وصول هوشمندانه به اهداف مورد نظر دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی در ایران حداقل تاریخی بیش از نیم قرن دارد، گفت: شهرداری ها با مجموعه تکالیف، وظایف و الزمات خود عملا یک دولت با ابعاد کوچکترند. کوچکتر از این حیث که در اندازه ها، احجام و ارقام به تناسب جمعیت های تحت پوشش مسئولیت هایی را برعهده دارند. در حالیکه از جهت دیگر چه بسا بزرگتر و تاثیرگذارتر از دولت در زندگی مردم هستند. این بزرگتر از حیث تنوع و کیفیت ارتباطی با جامعه و سرفصل مسائل روزانه مردم است.

وی ادامه داد: شهروندان هر صبح و شام با موضوعاتی در روند زندگی روزمره خود مواجه هستند که به نحوی مدیریت شهری در آن دخالت دارد و نحوه مدیریت شهر در بهبود و با ایجاد معضل در آن جدا موثر است.

حقانی تاکید کرد: بنده بر این باورم که برنامه ریزی در مدیریت شهری از حساسیت و دقت بالاتری نسبت به برنامه ریزی در دولت برخوردار است. سابقه عملکردها و مدیریت شهرداری ها در ایران نشان می دهد که آنها نوعا فاقد نظام برنامه ریزی بوده اند.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است؛ شهرداری ها به خصوص کلان شهر تهران نیازمند نظام درآمدی پایداری است تا با اتکاء به آن بتوان اقدامات موثر و اثربخشی را سامان داد. نفس پایداری در امر درآمدزایی اجازه خواهد داد تا برای سال های آتی نظام تدبیر و برنامه شهری از جامعیت بیشتری برخوردار باشد و با پیش بینی های لازم در امر درآمدزایی، مردم و شهروندان را امیدوارتر کرد.
خبرهای مرتبط
نظر شما