جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۴۱۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

برپایی جشن تولد قباد شیوا در موزه امام علی(ع)

مدیر موزه امام علی (ع) از برپایی مراسم تولد ماه این موزه در بهمن‌ماه که به هفتاد و سومین زادروز قباد شیوا پیشکسوت طراحی گرافیک ایران اختصاص دارد، خبر داد.
به گزارش شهر، امیر عبدالحسینی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با اعلام از سر گیری برگزاری برنامه‌های تولد ماه در این موزه گفت: با اتمام دو ماه محرم الحرام و صفر، برنامه های تولد ماه این موزه که هر ماه به بهانه زادروز تولد یکی از هنرمندان جامعه هنرهای تجسمی کشور برگزار می شد، از سر گرفته می شود.

وی درباره نخستین برنامه بعد از اتمام ماه محرم و صفر گفت: روز پنج شنبه 3 بهمن ماه چهارمین نشست صمیمانه هنرمندان به بهانه زادروز  استاد قباد شیوا ساعت 17 در این موزه برگزار می شود.

به گفته مدیر موزه امام علی (ع)، برنامه‌های تولد ماه معمولاً به گپ و گفت و دیدار هنرمندان با یکدیگر اختصاص دارد و همه چیز به صورت فی‌البداهه انجام می‌شود و به همین دلیل سخنرانان این مراسم از قبل مشخص نیستند.

قباد شیوا متولد بهمن ماه سال 1319 در همدان است که در سال ۱۳۴۵ در رشته نقاشی از دانشگاه تهران و در سال 1359 در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه pratt شهر نیویورک در رشته گرافیک فارغ التحصیل شد.

او از سال 54 تا کنون در نمایشگاه ها و رویدادهای هنری داخلی و خارجی بسیاری از جمله در آمریکا، انگلستان و فرانسه شرکت کرده و موفق به کسب جوایز داخلی و خارجی  متعددی شده است که برخی از آنها عبارتند از:

۱۳۵۴: برنده مسابقات مختلف در طراحى پوستر براى فستیوال هاى هنرى در ایران

۱۳۵۴: برنده مسابقه طراحى آرم براى سندیکاى گرافیست هاى تهران

۱۳۵۷: مدال و دیپلم براى طراحى پوستر از بى ینال بین المللى گرافیک برنو در چکسلواکى

۱۳۵۸: جایزه اول در مسابقه طراحى محیطى - نیویورک

۱۳۵۹: برنده اول در مسابقه طراحى آرم براى بخش هنرى المپیک ورزشهاى زمستانى در نیویورک Lake Placid و همچنین ورود در کتاب ( who S who in Graphic World)، شماره دوم - سال انتشار ۱۹۸۲ و شماره سوم ۱۹۹۴ - سوئیس

همچنین او موسس بخش گرافیک در صداسیما در سال 1347 و از موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و پایه گذار و برنامه ریز اولین دوسالانه بین المللی گرافیک ایران است.

قباد شیوا نخستین طراح گرافیک معاصر ایران است که انجمن بین المللی طراحان گرافیک او را به عنوان یکی از 12 طراح گرافیک برتر جهان برگزیده است و کتاب مستقلی از آثار وی  را به چاپ و انتشار جهانی رسانده است.

همچنین دانشنامه بریتانیکا در ویرایش 2007 میلادی در بخش گرافیک کشورهای در حال توسعه به معرفی این هنرمند ایرانی به نمایندگی از قاره آسیا پرداخته است و پوستر بزرگداشت سعدی او را به چاپ رسانده و به تجزیه و تحلیل آن پرداخته است.

او هم اکنون نیز در موسسه شخصی خود در امر مدیریت ، مشاور هنری و همچنین طراحی گرافیک در زمینه های مختلف ،طراحی محیطی و نمایشگاهی فعالیت دارد.

در برنامه‌های تولد ماه که به ابتکار موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تاکنون چندین بار برگزار شده است، هر ماه به بهانه زادروز یکی از هنرمندان پیشکسوت در عرصه هنرهای تجسمی،‌هنرمندان مختلف گرد هم جمع می‌شوند و ضمن سخنرانی‌‌، با بریدن کیک تولد و اهدای هدایا زادروز تولد هنرمندان پیشکسوت را جشن می‌گیرند.
نظر شما