جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۷
کد خبر: ۷۳۸۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

افتتاح 120پروژه شهری در مشهد به مناسبت دهه فجر

شهردار مشهد از افتتاح 120 پروژه شهری در دهه فجر خبر داد.
به گزارش شهر، سید‌صولت مرتضوی شب گذشته در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ و مطبوعات که در تالار کوهسنگی مشهد برگزار شد، با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم مشهد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد:‌ آنچه امروز به برکت انقلاب اسلامی بدست آوردیم آزادی و استقلال که ثمره شجره طیبه و سبب پپیشرفت‌های متعددی در بخش‌های مختلف جامعه شده است.
 
وی ادامه داد: کشوری که زمانی تمام صنایع آن وابسته بود امروز در صنعت هوا و فضا، سکوی پرتاب ماهواره طراحی می‌کند و در تمام علوم موفقیت‌های چشمگیری دارد.

شهردار مشهد گفت: در ادوار مختلف شهرداری مشهد منشاء خدمات مختلفی بوده و در این دوره شاهد انتخاب شورایی دلسوز و کارآمد هستیم که نشانه مطالبات ویژه مردم از مسئولان شهری است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید به مطالبات مردم اهتمام ورزد خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به اعتلای جمهوری اسلامی ایران می‌اندیشد و این اعتلا در گرو اقتصاد مقاومتی است که شهرداری مشهد نیز از قائده اقتصاد مقاومتی مستثنی نبوده است.

مرتضوی بیان کرد: در برداشت از وضعیت کلی موجود در شهر مشهد مقدس به این نتیجه رسیدیم که در برنامه 4 ساله باید بافت فرسوده رهایی یابد، حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند، بهبود خدمات‌رسانی در سطح شهر، توسعه معابر، افزایش فضاهای فرهنگی، آموزشی و ورزشی و حل مشکلات محدوده حرم مطهر رضوی است که باید به این چشم‌انداز برسیم.

وی با اشاره به اینکه در این مدت، فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود داشت، اذعان کرد: همکاران ما در شهرداری به دنبال تبدیل منابع به نقدینگی هستند  و یکی از مشکلات شهرداری این است که از سال 1384، 1250 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده است که نخستین سررسید آن در سال 1392 است که تا پایان سال باید شهرداری 850 میلیارد اصل و سود اوراق را بازگرداند که خوشبختانه تاکنون 400 میلیارد تومان از بدهی‌ها پرداخت شده است.

شهردار مشهد افزود: 1250 میلیارد تومان اوراق فروخته شده با سود خود تبدیل به 3 هزار میلیارد تومان شده است که در سال آینده 1500 میلیارد تومان آن باید پرداخت شود.

مرتضوی با اشاره به رکود پیش آمده در خط دو قطار شهری مشهد گفت: اکنون منابع مالی در حدود 1450 میلیارد تومان از طریق منابع ال‌سی، صندوق ذخیره ارزی و همچنین فروش اوراق مشارکت کسب شده است که این مبلغ برای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر و تزریق به قطار شهری مشهد پیش‌بینی شده است و در سال آینده شاهد شروع عملیات خط 3 قطار شهری مشهد هستیم.

وی اظهار کرد: در دهه فجر امسال 120 پروژه شهری بالغ بر 720 میلیارد ریال افتتاح می‌شود که این پروژه‌ها شامل 29 پارک، 3 ایستگاه آتش‌نشانی، 14 نرم‌افزار و تجهیز بوستان‌ها و فضای فرهنگی است.

مرتضوی با بیان اینکه مردم مشهد از فرهنگ غنی برخوردارند، گفت: حوزه‌های مشهد بسیار معنوی، دانشگاه‌های مشهد فرهنگ‌ساز که عطر و بوی رضوی ایجاد کرده است و باید این شاخص‌های فرهنگی ارتقا پیدا کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه رسانه‌ها حلقه اتصال مردم و مسئولان هستند گفت: رسانه زبان گویای مردم است و رسانه‌ها باید توانمندی جمهوری اسلامی را نشان دهند و با بیان مطالبات عمومی و مردمی مسئولان را به چالش بکشند. و نباید از انتقاد سازنده آزرده خاطر شد بلکه باید در گفت‌وگوی دو طرفه مسایل بیان شود.

مرتضوی بیان کرد: در حوزه مشاوره جوان برنامه‌ای داریم تا یک طیف از جوانان و نوجوانان را شناسایی کرده و یک سری برنامه تحت تربیت مدیران آینده برای آنها داشته باشیم.

وی گفت: شهرداری از دهه فجر امسال به آن دسته از همکاران که در راستای ازدواج و ازدیاد نسل ایرانی اقدام کنند هدیه پرداخت می‌کند.

شهردار مشهد درباره کمک به تیم فوتبال ابومسلم اظهار کرد: باید بگوئیم که این تیم محبوب مردم مشهد است و هر کسی که می‌تواند باید به این تیم برای عبور از این وضعیت کمک کند و اگر شهرداری احساس کند که کمک به ابومسلم یک مطالبه عمومی مردم شهر است حتما اقدام خواهد کرد. اما بنده هیچ قولی به هیچ تیم ورزشی ندادم.

شهرداری راهی جز فروش تراکم ندارد

مرتضوی تصریح کرد: شهرداری از هرگونه سرمایه‌گذاری در شهرداری مشهد حمایت ویژه دارد و مشهد شهری صنعتی، فرهنگی، توریستی و زیارتی است که هیچ شهری در دنیا این ویژگی‌ها را ندارد پس از همه سرمایه‌گذاران در همه زمینه‌ها دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی در مورد اطراف حرم مطهر اظهار کرد: حریم اطراف حرم مطهر یک طرح کلی و مصوب دارد که به تایید نهادهای مربوطه رسیده است و براساس آن طرح برنامه‌ها اجرا می‌شود و برای انبوه سازی اطراف حرم مطهر باید بپذیریم که طرحی است که از قبل تصویب شده و باید اجرا شود.

شهردار مشهد با اشاره به فروش تراکم بیان کرد: چون ما منابع پایدار مالی برای شهرداری‌ها تعریف نکردیم شهرداری‌ها چاره‌ای جز فروش تراکم ندارند و تا زمانی که تامین هزینه‌های شهری دوباره بازنگری شود این طرح اجرا می‌شود.

مرتضوی در مورد پدیده حاشیه‌نشینی در شهر مشهد اذعان کرد: ما یک میلیون حاشیه‌نشین در اطراف شهر داریم که خارج از ضوابط شهری خانه ساختند که باید برای ساماندهی آنها فکری کنیم.

وی بیان کرد: ارتباط من با شورای شهر بسیار صمیمانه بوده و من عضو بیست و ششم شورا هستم و من این مسئولیت را بدون شرط پذیرفتم و بر اساس قوانین عمل می‌کنم.

شهردار مشهد گفت: پروژه‌های شهری کند پیش نمی‌روند بلکه بخش قابل توجهی از درآمدهای شهر در شش ماهه اول کسب شده که این مقداری در تامین اعتبار پروژه‌ها مشکل ایجاد کرده است. ولی به فضل الهی تمامی پروژه‌ها را نزدیک به زمان موعود به بهره‌برداری می‌رسانیم. 
منبع: ایسنا
نظر شما