جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۳
کد خبر: ۷۴۳۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

رونق جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها

شورایی در جشنواره فیلم فجر تشکیل شده است که از میان مجموعه فیلم های بخش سودای سیمرغ و نوعی نگاه که در بخش مسابقه جشنواره سی و دوم، ۲۰ فیلم برای نمایش در استان ها انتخاب می کنند.
به گزارش شهر، بسیاری از چنین خبری استقبال کردند و بعضی دیگر هم گفتند برگزاری چنین طرحی در جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست. با همه این ها افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در هر ۳۰ استان آغاز شد و حالا شهرهای مختلف نمایش فیلم های جشنواره را همزمان با سینماهای تهران تجربه می کنند.

تهیه کننده نخواهد فیلمش اکران نمی‌شود

شورایی در جشنواره فیلم فجر تشکیل شده است که از میان مجموعه فیلم های بخش سودای سیمرغ و نوعی نگاه که در بخش مسابقه جشنواره سی و دوم، ۲۰ فیلم برای نمایش در استان ها انتخاب می کنند. این انتخاب ها متناسب با هر استان صورت می گیرد. با این همه کلیه فیلم های بخش مسابقه در سه گروه نمایشی در همه استان ها به نمایش درمی آید.

در این میان ممکن است بعضی از تهیه کننده ها تمایلی به نمایش فیلم شان در شهرستان ها نداشته باشند به همین دلیل از جدول نمایش بیرون می روند. «خط ویژه»، «عاشق ها ایستاده می میرند»، «بیگانه»، «قصه ها»، «خانوم»، «پایان خدمت»، «ردکارپت»، «معراجی ها» و ... از جمله فیلم هایی هستند که سینماهای شهرهای مختلف ایران را در این روزها رونق می دهند.
نمایش فیلم های جامانده در شیراز

استان فارس یکی از میزبانان جشنواره سی و دوم فیلم فجر است. این استان به دلیل کمبود سالن، در طول سال نتوانسته است خیلی از فیلم های سینمای ایران را روی پرده ببرد. به همین دلیل برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر در این استان تدبیری برای پربار شدن سینمایشان در این روزها گرفته اند. احمد همتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در این استان می گوید: « ما نتوانستیم بعضی از فیلم های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران را در طول سال اکران کنیم. بخشی از این فیلم ها مربوط به حوزه کودک و نوجوان است. همچنین فیلم های خارجی هم فرصتی برای نمایش در سینماها ندارد. به همین دلیل علاوه بر اکران فیلم های جشنواره سی و دوم که در سینما سعدی به نمایش درمی آید، تالار حافظ را هم برای نمایش فیلم های جا مانده از سال های قبل قرار دادیم.»

سالن سعدی استان فارس از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۲ شب فیلم نشان می دهد. ظرفیت این سالن چیزی حدود ۹۰۰ نفر است که می تواند کار دو سالن نمایش را انجام دهد. بیشتر بلیت های این سالن به هنرمندان و موسسات فرهنگی این استان اختصاص دارد اما تعدادی هم برای مردم در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت های مردمی ۱۰۰۰ تومان است و دلیل این پایین بودن قیمت، به خاطر جذب مردم به سینماهاست.

سلام سینما به استقبال سینما در ارومیه آمد

اختصاص یک روز از سال به نمایش فیلم ها در سینماها به صورت رایگان آن هم درست قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر، باعث شد زمینه حضور مردم در سینماها به بهانه دیدن محصولات جدید سینما فراهم شود. محمدباقر کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد ارومیه طرح «سلام سینما» را عامل مهمی در استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر می داند: «مردم حضور بی نظیری در روز سلام داشتند. مدت ها بود پای خیلی ها به سینما نرسیده بود اما در این روز دوباره چراغ سالن های سینما روشن شد. حتی نیروی انتظامی به کمک سینمادران آمده بود تا بتواند حضور مردم را کنترل کند. این ماجرا مقدمه ای برای فیلم دیدن مردم در جشنواره فجر بود.»

این برای دومین بار است که پای جشنواره فیلم فجر به ارومیه می رسد. سال ۸۹ و در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برخی از فیلم ها به صورت مشترک در آذربایجان غربی و استان دیگری برگزار شد که مشکلات خاص خودش را داشت. مثلا برخی فیلم ها به برنامه نمایش نرسید به همین دلیل در این دوره به صورت مستقل ۲۰ فیلم در سینمای ایران اورمیه روی پرده می رود.

نمایش فیلم ها از ساعت ۱۷ و در چهار سئانس در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت برای نمایش فیلم های جشنواره در این سینما سه هزار تومان در نظر گرفته شده است و دانشجویان و اصحاب رسانه می توانند با ۵۰ درصد تخفیف این بلیت را تهیه کنند. مسولان فرهنگ و هنر ارومیه حضور بازیگران و کارگردان های شهرشان را در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در نظر گرفتند تا بتوانند در کنار مردم فیلم ببینند و نشست نقد و بررسی برگزار کنند.

سینمایی به نام میرزا کوچک خان جنگی

اما استقبال مردم در شهرهای مختلف کشور مانند پایتخت عمدتا از فیلم هایی است که کارگردان های بزرگی بر آن ها سایه انداخته اند. البته این مساله در شهرستان ها مشهودتر از تهران است چراکه خیلی از فیلم های کارگردان های جوان به دلیل کمبود سالن شهرستان ها، امکان نمایش نداشتند و مردم با آن ها آشنا نیستند. علی اسماعیلی پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به این مساله اشاره می کند: «بالاخره خیلی از مردم به امید نام کارگردان ها به سینماها می آیند. البته ممکن است خیلی راضی هم نروند اما بالاخره نام های بزرگ همیشه کنجکاوی به همراه دارند.»

در سینما میرزا کوچک خان جنگلی شهر رشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب ۲۰ فیلم منتخب این استان نمایش داده می شود. هر فیلم سه نوبت در این سینما روی پرده می رود. ظرفیت سینمای رشت ۷۵۰ نفر است و به همین خاطر در هر سئانس نمایش میزبان تعداد زیادی از علاقه مندان به سینماست. البته در هر نمایش ۳۰۰ صندلی به مهمان ها اختصاص دارد اما باقی صندلی ها با قیمت بلیت چهار هزار تومانی به مردم می رسد.

به گفته اسماعیلی پور استقبال مردم از فیلم های جشنواره سی و دوم از دوره های پیش بیشتر است. این به خاطر ترکیب نام فیلمسازان و تغییر سالن نمایش فیلم از سینما سپید رود به سینما میرزا کوچک خان جنگلی است. شهر رشت برنامه ای نیز برای نمایش فیلم های مستند گذاشته است. مجتمع خاتم الانبیا عهده دار نمایش فیلم های مستند حاضر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر است.

صف مردم گرگان برای جشنواره فیلم فجر

تعداد فیلم های نمایش در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در استان ها بیشتر از دوره های گذشته شده است. مثلا در گرگان سال گذشته ۱۰ فیلم روی پرده رفت. غلامرضا منتظری مدیر کل فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی استان گلستان برای نمایش فیلم های جشنواره سینمای تازه تاسیس کاپری را در نظر گرفته است.

وی درباره نحوه نمایش فیلم ها در سینما کاپری توضیح داد: «هر روز در چهار نوبت و در دو سالن با ظرفیت ۲۰۰ نفر، فیلم های جشنواره را اکران می کنیم. مردم استقبال فراوانی کرده اند و برای نمایش فیلم ها در صف می ایستند. اصلا مردم گرگان علاقه زیادی به سینما دارند و هیچ وقت چراغ سالن سینمای گرگان خاموش نمی شود.»

وی ادامه داد: «دوست داشتیم همه فیلم های کارگردان های بزرگ مانند «چ» ابراهیم حاتمی کیا را ادشته باشیم اما می دانم چنین توقعی زیاد است. در کنار نمایش فیلم ها، انجمن سینمای جوان برنامه هایی در حاشیه جشنواره در خصوص کارگاه ها و جلسات نقد و بررسی دارد.»

حال و هوای شهرستان ها آن‌گونه که مدیرانشان وصف کردند، سینمایی است. این روزها ممکن است بتواند مردم را مجاب کند که در طول سال پایشان به سینمای شهرشان باز شود و یا اصلا از مدیران فرهنگی شان بخواهند کلنگ ساختمانی به نیت سینما را به زمین بزنند.

حاشیه: خیلی از شهرها به دلیل فشردگی برنامه نمایش فیلم ها، سئانس ۸:۳۰ صبح هم در سینما گذاشته اند. خوب کسی که قرار است فیلم ببیند ترجیح می دهد عصر را انتخاب کند. به همین دلیل فیلم های اکران شده در سئانس های صبح مخاطبان کمتری دارد. استان فارس برای حل این مساله امکانی برای حضور دانش آموزان در آن ساعت فراهم کرده است.

منبع:‌ هنر نیوز
نظر شما