جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۲
کد خبر: ۷۵۴۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
همزمان با توزيع سوخت و توليد خودروي يورو 4 /

دو اقدام فوري براي كاهش آلودگي هوا

تعويض كاتاليست حدود 3 ميليون خودرو در حال تردد و از رده خارج كردن حدود 100 هزار خودروي فرسوده‌ دو اقدام فوري است كه بايد همزمان با توزيع سوخت يورو 4 و توليد خودروي استاندارد تحقق يابد تا آلودگي هواي شهر تهران در حد هواي سالم كاهش يابد، در غير اينصورت آلودگي همچنان ادامه دارد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهردار‌ي تهران، علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار با اشاره به ادامه روند آلودگي هوا علي رغم توزيع سوخت يورو 4 اظهار كرد: توزيع اين سوخت اقدامي بسيار مهم است ولي كافي نيست علت آن هم اين است كه سوخت استاندارد در باك خودرو‌هاي غير استاندارد تاثير قابل توجهي در كاهش آلودگي هوا ندارد، لذا همزمان با توزيع سوخت پاك دو اقدام اورژانسي ديگر بايد انجام شود.

اولين اقدام، تعويض كاتاليست كانورتور حدود 3 ميليون خودروي در حال تردد و دومين اقدام، از رده خارج كردن خودرو‌ها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده مي‌باشد. خودروهاي فرسوده و فاقد كاتاليست يا داراي كاتاليست تاريخ گذشته حداقل 20 برابر خودروهاي نو آلودگي هوا ايجاد مي‌نمايند.

وي تاكيد كرد: با چهار اقدام فوري و همزمان شامل توزيع سوخت يورو 4، توليد و شماره گذاري خودروي يورو4 و موتور سيكلت يورو3، از رده خارج كردن خودروها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده و تعويض كاتاليست كانورتور خودروهاي در حال تردد حداقل 70% آلودگي هوا كاهش خواهد يافت و 30 % ما بقي آلودگي هوا پس از رفع آلايندگي صنايع تهران، معاينه فني ساختمان و مديريت مصرف انرژي در مصارف غير صنعتي اتفاق خواهد افتاد.

وي در ادامه افزود: با سرمايه گذاري و تلاش مجدانه وزارت نفت و پيگيري سازمان حفاظت محيط زيست طي 3 سال گذشته هم اكنون سوخت يورو 4 در سطح شهر تهران توزيع گرديده و اميد است با تدوام عرضه سوخت پاك و توليد و عرضه خودروهاي با استاندارد يورو4 گامي اساسي در جهت رسيدن به هواي سالم در پايتخت برداشته شود.

شاعري اظهار كرد: از سال 1391 برنامه‌ريزي جهت توليد خودروهاي يورو 4 در سطح كشور شروع شده و عمليات اجرايي آن از سال 92 آغاز گرديد و هم اكنون حداقل 50 درصد از خودروهاي توليد داخل با استاندارد يورو 4 توليد و شماره گذاري مي‌شوند كه اميد است در آينده نزديك كليه خودروهاي توليد داخل با همين استاندارد در بازار عرضه گردد.
برچسب ها: آلودگی هوا
نظر شما