کد خبر: ۷۷۵۹۵

تبلیغات فرهنگی در برنامه کودک تقویت می‌شود

مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو، با اشاره به وجود 19 نهاد در کشور که ردیف بودجه برای کودکان دارند، تأکید کرد با حذف تدریجی تبلیغات کالاها در برنامه‌های کودک، بهتر است این نهادها برای تبلیغات با زیرساخت محتوایی و فرهنگی وارد عمل شوند.

به گزارش شهر، علی زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو  درباره حذف تبلیغات از برنامه‌های کودک و در پاسخ به اینکه آیا ممکن است تبلیغات فرهنگی جایگزین تبلیغ مواد مصرفی در این برنامه‌ها شود یا خیر؟ اظهار کرد: ما دو دسته تبلیغات در برنامه‌های کودک دنیا داریم؛ اولی مصرف محور و مربوط به محصولات متنوعی است که در جامعه پیرامون کودک وجود دارد. به نوعی بزرگترین بازار دنیا پس از نوشیدنی‌ها و مواد مصرفی، محصولات مربوط به کودکان است.


تبلیغات برنامه‌های کودک حذف می‌شوند

وی افزود: طبق دستور ریاست سازمان صدا و سیما مبنی بر اجتناب از مصرف‌گرایی و تبلیغات مستقیم در برنامه‌های کودکان، این بخش از تبلیغات تدریجا کم و کمتر و در نهایت حذف خواهد شد.
مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو تأکید کرد: نوع دوم تبلیغات زیرساخت محتوایی دارد و مشارکت‌های محتوایی از نهادهای گوناگون را می‌طلبد؛ مثل سازمان تبلیغات اسلامی. مجموعا 19 نهاد علاوه بر دولت در ایران هستند که بودجه‌ای مختص به کودکان دارند و آنها موظف به فرهنگسازی و تکمیل رفتارهای فرهنگساز هستند.

19 نهاد ردیف بودجه برای کودکان دارند

زارعان تصریح کرد: سازمان صدا و سیما هم که موظف است در ارتقای فرهنگ عمومی تلاش کند با دوستان در این 19 نهاد هم‌سو است بنابراین با حذف کالا از تبلیغات کودک می‌توان امید داشت حضور بسیاری از مشارکت‌های محتوامحور افزایش پیدا کند. همانطور که خاطرمان هست درباره کنترل فلج اطفال یا تبلیغ استفاده از نمک ید دار، عروسک سنجد فعالیت کرد. اینها جزو وظایف وزارت بهداشت بود و صدا و سیما با شخصیت‌های محبوب خود درباره این مسائل همسو شد.

فعالیت شورای کتاب در سیما برای حمایت از ناشران

وی در پاسخ به اینکه آیا شاهد تبلیغ کتاب نیز در برنامه‌های کودک خواهیم بود یا خیر، توضیح داد: سازمان همواره درباره کتاب گرایش مثبتی داشته و در معاونت سیما نیز شورای کتاب وجود دارد که رفتار حمایتی از ناشران را هدفمند می‌کند. حتی در سیاست‌های کلان صدا و سیما ترویج کتاب و کتابخوانی امری مهم است.

مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو یادآور شد: در تلویزیون تبلیغ هر کتاب مفید به صورت رایگان انجام می‌گیرد و حتی مواردی پیش آمده که با شناسایی کتاب‌های خوب آنها را به تهیه‌کننده ارجاع داده و از آنها خواسته‌ایم آن اثر را تبلیغ کنند. مجموعا می‌توان گفت با دستور اخیر رییس سازمان صدا و سیما،‌ رویکرد فرهنگی در تلویزیون تقویت می‌شود.

تبلیغ کتاب و بردن نام ناشر در تلویزیون مجانی است

وی در پاسخ به اینکه آیا از سوی ناشران تقاضایی برای تبلیغ کتاب در برنامه‌های کودک بوده یا خیر، اظهار کرد: بعضا مذاکراتی در این‌باره با ناشران صورت گرفته و آنها خواسته‌اند محصولاتشان به صورت انحصاری در برنامه‌ای تبلیغ شود، البته هنوز این مذاکرات به نتیجه نرسیده است. به طور کلی روال تبلیغ کتاب در تلویزیون به صورت رایگان بوده و بردن نام ناشر روی آنتن منعی نداشته است.

زارعان در پایان گفت: جدیت معاونت سیما در عملی کردن روال فرهنگی برنامه‌های کودک، مسیر رو به رشدی برای این برنامه‌ها ترسیم خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسل‌نو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری می‌شود
نمایشنامه‌خوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچه‌کتابخون‌ها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدم‌های تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانه‌ای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنر‌های تجسمی «قاب‌های کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسم‌خانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران