جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۵
کد خبر: ۷۷۹۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

رئیس حوزه هنری:دولت گذشته قیمت کاغذ را گران کرد

رئیس حوزه هنری گفت: اگر دولت گذشته به توصیه ها عمل می کرد قیمت کتاب چند برابر گران نمی شد.

به گزارش شهر، محسن مومنی شریف در نشست بررسی کتاب و کتابخوانی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار داشت:

رهبر معظم انقلاب دو سال پیش و قبل از گران شدن ناگهانی کاغذ درباره رفع این مشکل به مسئولین توصیه کرد اما دولت وقت به آن توجه نکرد.

وی گفت: اقبالی که مردم از نمایشگاه کتاب می کنند نباید مسئولین را فریب بدهد و خیالشان در حوزه کتاب راحت باشد. در زمینه کتاب مشکلات زیادی داریم و باید در هیات دولت کارگروه ویژه ای برای رفع آن تشکیل شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب سال 91 داشتند به مسئولین توصیه کردند در زمینه رفع مشکل کاغذ برای ناشران اقدامی انجام دهند. در آن زمان هنوز در زمینه کاغذ دچار مشکلات زیادی نشده بودیم و مساله به راحتی قابل رفع بود.

رئیس حوزه هنری گفت: گرانی کاغذ ربطی به مسئله تحریم نداشت و با توجه به ظرفیت تولید داخل کشور می توانستیم آن را برطرف کنیم. اگر دولت وقت دغدغه های رهبری را در این زمینه جدی می گرفت امروز شاهد افزایش چند برابری قیمت کتاب نبودیم.

وی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: مشکل نمایشگاه این است که هدف آن مشخص نیست. اگر این نمایشگاه با هدف ترویج کتابخوانی برگزار می شود ناشران نباید قیمت اجاره بهای غرفه ها را بپردازند.

مومنی شریف خاطرنشان کرد: منکر زحمات دولت های گذشته نیستیم اما همواره اختلافات ما با مسئولین این است که نمایشگاه کتاب آنگونه که شایسته ملت ایران است برگزار نمی شود.

وی گفت: موضوع کتاب باید در نهادی فراتر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود و همانگونه که در حوزه سینما شورای عالی سینما داریم برای کتاب هم نهادی بزرگ تشکیل شود.

حجت الاسلام محمدکاظم شمس عضو هیات خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: مشکلات حوزه کتاب نه تنها رفع نمی شود بلکه هر سال به تدریج بیشتر می شود. برای رفع این مشکل باید ناشران در زمینه اقتصادی روی پای خود بایستند و نهادهای حمایتی نیز در زمینه زیرساخت ها فعال تر شوند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود شعارها و اهداف دولت ها، کتاب مساله اصلی دولت ها نبوده است. متولیان اصلی حوزه کتاب ناشران هستند و اگر خودشان به فکر این حوزه نباشند هیچ کس دیگری هم به فکر نخواهد بود.

شمس گفت: مهمترین مسئله ای که برای توسعه کتاب باید حل شود موضوع ویترین کتاب است. هدف از انتشار کتاب رسیدن آن به دست مخاطب است و تا زمانی که کتاب در دسترس مردم نباشد مشکلات پابرجاست.

وی اظهار داشت: معضل حوزه کتاب این است که نهاد متولی آن در دولت مشخص نیست. باید نهادی تشکیل شود که به صورت مستقیم مدیریت و هدایت حوزه کتاب را بر عهده بگیرد.

عضو هیات خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید در زمینه دفاع مقدس کتاب های بیشتری منتشر شود. هم به دلیل دینی که به شهدا و ایثارگران داریم و هم به دلیل ضرورت انتقال فضایی که در آن دوران در کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: برخی افراد معتقدند پس از گذشت چندین سال از پایان دفاع مقدس، پرداختن به آن دوران باعث ترویج فرهنگ خشونت می شود اما قرار نیست کتاب های حوزه دفاع مقدس لزوما درباره خود جنگ باشد بلکه می توان فضای ایثارگرایانه ای که در آن دوران در کشور وجود داشت را به نسل جدید منتقل کرد.
منبع: ایرنا
نظر شما