جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۶
کد خبر: ۸۱۵۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
نشست مشترک داوران ایرانی و خارجی با سفیران

صلاحی: جشنواره فیلم شهر مظهر امید و احساس‌ مشترک ملت‌هاست

نشست مشترک و صمیمی هیات‌های داوری ایرانی و خارجی جشنواره فیلم شهر با سفیران شامگاه دوشنبه با حضور رئیس و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سینماگران ایرانی در هتل استقلال تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست امیر اسفندیاری مدیر بین‌الملل جشنواره فیلم شهر حاضران را معرفی کرد و پس از آن دکتر محمود صلاحی ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: وقتی از شهر سخن می‌گوییم، مهم‌ترین و برجسته‌ترین وجه و امر آن، هویت است. شهر در حقیقت شبکه عظیم ارتباطات انسانی و اجتماعی هویت‌ساز و خود برآمده‌ از هویت است. شهر، مکان و مجموعه‌ای فرهنگی، اجتماعی، هویتی و انسانی است که در آن شهروندان خاطرات، میراث و افتخارات مشترک و آرزوها، آرمان‌ها و امیدهای مشترک دارند.
 
وی با بیان مشخصات پایتخت ایران اسلامی گفت: وقتی از شهر تهران می‌گوییم، سخن از شهری با تاریخ کهن و فرهنگ و تمدن غنی و مردمانی مهربان و خونگرم است؛ شهری با عواطف، احساس‌ها و آرزوهای مشترک. شهری که روزهایی سراسر به نگارخانه‌ای عظیم تبدیل می‌شود و مردمش در طول روز در کالبدی هنری زندگی می‌کنند. در گوشه‌ای دیگر، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه جمع می‌شوند و شادی و تفریح دارند؛ در کناری دیگر برجسته‌ترین کنسرت‌ها برگزار می‌شود و در روزهایی از سال سراسر تجلی اعتقادهای دینی و معنوی است.

صلاحی: جشنواره فیلم شهر مظهر امید و احساس‌ مشترک ملت‌هاست 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: این روزها شهر تهران میزبان یک رویداد مهم بین‌المللی در حوزه سینماست؛ یعنی پنجمین جشنواره فیلم شهر. این جشنواره نه تنها تجلی اندیشه‌ها، احساس‌ها، آرمان‌ها و امیدهای مشترک یک شهر بلکه مظهر امید، دغدغه، احساس‌ و عاطفه مشترک ملت‌هاست.
 
صلاحی با تاکید بر وضعیت نابسامان جهان امروز یادآور شد: امروز در جهان، دو گروه مستقیم و غیر مستقیم هنر را تخریب می‌کنند؛ گروه اول مجموعه‌ها و جریان‌های منفعت‌طلب هستند که از هنر برای تامین منافع مادی و کسب قدرت بهره می‌برند و به اشاعه بی‌اخلاقی، خشونت، افراطی‌گری، تنفر، توهین به ادیان، نژادپرستی، بی‌عدالتی، تبعیض، جنگ و تروریسم می‌پردازند. پروژه هالیوودیسم نمونه بارز این جریان و تفکر است.

وی ادامه داد: گروه دوم که خود زاییده و برآمده از برنامه‌ریزی‌ها، اندیشه‌ها، آموزش‌ها و تبلیغ‌های گروه اول هستند، به طور مستقیم فرهنگ، هنر و تمدن را هدف قرار داده‌اند که نمونه بارزشان گروه‌های تروریستی تکفیری مانند گروه تروریستی داعش  هستند که به تخریب آثار، میراث و مکان‌های فرهنگی و هنری اقدام می‌کنند.

صلاحی: جشنواره فیلم شهر مظهر امید و احساس‌ مشترک ملت‌هاست

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت جایگاه هنر در ارزش‌های ایرانی و اسلامی گفت: در شرایط امروز جهان، موضوع فرهنگ و هنر در شهر تهران جزو اولویت‌های اصلی است. هم در جهت توسعه زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و هنری تلاش جدی و موثر انجام شده و هم در جهت توسعه و پیشرفت سینمای معناگرا، معنوی، اخلاقگرا و صلح‌طلب.

صلاحی با تاکید بر برگزاری سالانه جشنواره فیلم شهر با تمهید شهردار تهران افزود: شهر به عنوان یک هویت، پیام دارد. امروز جشنواره فیلم شهر، پیام تهران است و تهران، پیامی مهم برای مردم سراسر جهان دارد؛ همدلی، صلح، مهربانی، دوستی، گفت‌وگو و همکاری برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری. این پیام جمهوری اسلامی ایران، سینمای ایران و شهر تهران است.

در بخش دیگر نشست، سیاوش حقیقی دبیر جشنواره فیلم شهر با ابراز خرسندی از حضور سینماگران ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر گفت: جشنواره فیلم شهر به ابتکار و همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سطحی گسترده آغاز به کار کرد و در مدتی کوتاه بیش از ۳۰۰ اثر از ۵۰ کشور به دبیرخانه رسید. این استقبال وظیفه و نقشه‌ راه آینده جشنواره را تبیین کرد.

در این نشست علاوه بر عوامل برگزاری پنجمین جشنواره فیلم شهر، سینماگران و مدیران ایرانی از جمله علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدرضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما، محمد خزاعی، علیرضا رئیسیان، عزیزالله حمیدنژاد، فرشته طائرپور، تینا پاکروان، میترا حجار، امیر سمواتی، محمود گبرلو، مهرداد اسکویی، پوران درخشنده، محمدحسین حقیقی، محمدرضا عباسیان، احمدرضا معتمدی، مجید رضابالا و... حضور داشتند.
خبرهای مرتبط
نظر شما