جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۷
کد خبر: ۸۱۷۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
همزمان با ماه مبارک رمضان

تابلوهای «منقش» در نگارخانه پردیسان روی دیوار می‌رود

چهارمین نمایشگاه تابلوهای قرآنی با هنر «منقش» اثر استاد صمد نخجوانی امروز یکم تیرماه، در نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس برپا می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صمد نخجوانی پدیدآورنده هنر منقش، درباره وجه تسمیه این هنر نوپا گفت: منقش بر وزن منبت به هنر مبتکرانه و جدیدی در عرصه صنایع دستی اطلاق می‌شود که از ترکیب چهار حرف نخست کلمات عبارت «مجموعه نکات قرآنی شاخص» پدید آمده است.
 
وی با بیان این‌که هنر منقش فقط به عرضه آیات کلام‌الله مجید اختصاص یافته است، افزود: یادآوری، توجه، تعمق، تفهیم و تحقیق در مفاهیم آیات و عبارات کتاب آسمانی مسلمانان در قالب تابلوهای ابتکاری از جمله هدف‌های برپایی این نمایشگاه‌های هنری است.
  
نخجوانی ادامه داد: در خط به‌کارگرفته‌ شده در تابلوهای منقش ابتدا از خط کوفی قدیم الهام گرفته و سپس با برخی اصول نقوش خطوط اسلامی، موسوم به اسلیمی (آرابسک) هماهنگی‌هایی به عمل آمده است؛ بدین ترتیب برای حروف و ترکیب‌های این خط، ابعاد و نظام معینی انتخاب شده که با ملاحظه قواعد آن می‌توان خط منقش را به عنوان قلمی نرم‌افزاری برای رایانه تعریف کرد.
   
خالق هنر منقش تصریح کرد: نظیر خط منقش بر روی گنبدها، مناره‌ها و دیوارهای اماکن مقدس اسلامی مشاهده می‌شود، با این تفاوت که قواعد حاکم بر آن‌ها تابع شرایط ویژه متعلق به آن مکان مقدس و غیر قابل تطبیق با سایر آثار مشابه در جاهای دیگر است، در حالی که قواعد خط منقش همواره ثابت و یکسان بوده و قابلیت مطابقت با دیگر خط‌های درج‌شده در تابلوها را داراست.
  
وی افزود: با انجام ظریف‌کاری‌های هنری و به نسبت فنی و ابتکاری می‌توان تغییرهایی در این خط به‌وجود آورد تا تابلوهای منقش زیباتر و جالب‌تر جلوه یابند ولی اساس کار تغییری نمی‌کند.
 
این نمایشگاه هنری ییکم تیرماه با هدف ایجاد فضای معنوی و تقویت روحیه دینی شهروندان در نگارخانه پردیسان افتتاح می‌شود و تا بیست و چهارم همین ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ به همراه برپایی کارگاه آموزشی پذیرای روزه‌داران ضیافت الهی است.
 
نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از تقاطع سلیمی جهرمی واقع شده است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از این نمایشگاه می‌توانند با شماره 44000203 تماس بگیرند.
خبرهای مرتبط
نظر شما