احیای هنری خاموش
این روزها نمایشگاه خوشنویسی «شاخه طوبی» در فرهنگسرای اندیشه برپاست که استاد ناصر جواهرپور تعدادی از آثار خط ناخنی خویش را به نمایش گذاشته است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ به نقل از روزنامه جام جم، استاد ناصر جواهرپور در تمام روزهای برپایی نمایشگاه خوشنویسی «شاخه طوبی» در فرهنگسرای اندیشه شخصا به استقبال مخاطبانی میرود که برای دیدن آثار خطناخنی و نستعلیق او میآیند. اگر کسی شعر تابلویی را نتواند بخواند، برایش میخواند و حتی درباره پسزمینه تابلو توضیح میدهد.
گرچه شاید همه بازدیدکنندگان این نمایشگاه خوشنویسی ندانند که ناصر جواهرپور، احیاگر خط ناخنی است. او که نزد استادانی چون میرزا ولی کیمیاقلم، حسین میرخانی و حسن میرخانی آموزش خطاطی دیده، این روزها به سادگی خط ناخنی را به علاقه مندان یاد می دهد تا گرد فراموشی را از این هنر ملی ایرانیان پاک کند.
او درباره خط ناخنی توضیح می دهد: این خط از جهاتی خط ملی ایرانیان است، زیرا در هیچ جای دنیا چنین کاری، آن هم با این تکنیک خاص انجام نمی شود. برخی گمان می کنند که خطاط برای نوشتن خط ناخنی، ناخن خود را مانند قلم می تراشد و در مرکب فرو می برد و خط را می نویسد. البته گویا شخصی چنین کاری نیز انجام داده است. فردی هم در شهرری با استفاده از کلیشه و پرس کاری شبیه خط ناخنی ایجاد می کند، ولی جریان از این قرار است که کسی مبدع این کار را نمی شناسد. خط ناخنی اصیل با استفاده از دو ناخن شست و انگشتری نگاشته می شود که در واقع نوعی طراحی است. پس ناخن های این دو انگشت برای خوشنویس در مقام مداد برای طراح است. کاغذ بین این دو ناخن قرار می گیرد و با حرکت ناخن ها بر زیر و روی کاغذ، طرح در نهایت از کار درمی آید. از آنجا که کاغذ باید در فضای دست جا بگیرد و فقط اندکی امکان لوله شدن آن وجود دارد، پس خط ناخنی را هیچ گاه نمی توان روی کاغذهای بزرگ نوشت. اگر کاغذ بزرگی دیدید که با خط ناخنی روی آن چیزی نوشته شده یا به تصویر کشیده شده، حتما باید به آن شک کرد.
او درباره این که آیا آثار این خط با این پیشینه در موزه ها هم به نمایش درآمده است یا خیر اینچنین توضیح می دهد: آثار متعدد خط ناخنی ایرانی که قدمت آنها به اواسط دوره صفویه بازمی گردد، در موزه های مختلف دنیا وجود دارد. برای نمونه، من زمانی آثار خط ناخنی ام را در دو موزه ملی لاهور و کراچی پاکستان به نمایش گذاشته بودم. جالب است بدانید وقتی روسای هر دو موزه با سبک کار من آشنا شدند، دستور دادند آثار ناخنی را که تا آن زمان در گنجینه موزه هایشان بود و اصلا شناختی نسبت به تاریخ و حتی نحوه ایجاد آن نداشتند، برای مردم به نمایش بگذارند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
هفتاد و ششمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «گیرنده: زیر ۱۸ سال»
نمایش و تحلیل فیلم «نیاز» در فرهنگسرای ارسباران
اعلام نتایج بررسی متون ۲ بخش جشنواره تئاتر «شهر»
گزیدهای از اشعار شفیعیکدکنی برای کودکان منتشر شد
مسابقات فوتبال نوباوگان به همت فرهنگسرای رویش
اکران و نقد «ساعتها» در سینما اندیشه
اکران آنلاین فیلم «پیر پسر» آغاز شد
«سواد رسانهای در مسیر آینده دیجیتال»؛ آغاز برنامههای ملی به مناسبت هفته جهانی سواد رسانهای ۲۰۲۵
شصت و ششمین نشست کانون عکاسی شفق با عنوان «معجزهای برای عکاسان»
«به افتخار نوجوونی»؛ مشارکتی هدفمند در تقویت نشاط و هویت نسل نوجوان
آغاز اردوهای مهارتافزایی هنری و فرهنگی در فرهنگسرای اشراق
اعلام آثار پذیرفتهشده در بخش «دیگرگونههای اجرایی» جشنواره تئاتر «شهر»
معرفی و نقد آثار زینب اطهری در فرهنگسرای سلامت
صفحه اول روزنامهها- دوشنبه ۵ آبانماه ۱۴۰۴
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران