به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این جلسه هاتف علیمردانی تهیهکننده و کارگردان، هانیه توسلی و صبا گرگین بازیگران فیلم و همچنین علی افشینراد دستیار کارگردان و برنامهریز حضور داشتند و ضمن صحبت درباره فیلم «مردن به وقت شهریور»، پاسخگوی پرسش های حاضران بودند.
«مردن به وقت شهریور» یک آلارم اجتماعی است
هاتف علیمردانی تهیه کننده و کارگردان فیلم «مردن به وقت شهریور» در خصوص انگیزه ساخته شدن این فیلم گفت: یکی از دغدغههای من طی سالیان بیان مشکلات نسل جوان و عدم ارتباط آنها با والدینشان بوده است. همواره دوست داشتهام نوجوانانی را به تصویر بکشم که با گذر از مرحله کودکی وارد برهوت نوجوانی میشوند و به دنبال یافتن جهانبینی هستند. از این رو این فیلم را یک آلارم اجتماعی برای خانوادهها و والدین میدانم، بسیار از والدین انحراف فرزندانشان را باور نمیکنند. این فیلم به آنها گوشزد میکند که خطر میتواند در کمین فرزند شما نیز باشد.
وی افزود: مهمترین نکته این فیلم این است که بگوید نوجوانان نیازمند ارتباط درست با والدین خود هستند و اگر گوش شنوایی برای بیان خواسته ها و عقاید خود پیدا نکنند زمینه انحراف برای آنان مهیا می شود. باید در نظر داشته باشیم که نوجوانان امروز پدران و مادران آینده هستند و این والدین هستند که در مقابل هجوم مدرنیته باید خود را به روز کنند و همگام فرزندانشان باشند. این نوجوانان باید درک شوند .
علیمردانی اضافه کرد: در راستای دغدغههای همیشگیام فیلمنامهای با موضوعیت نوجوانان نوشته بودم که وقتی آن را با چند نوجوان دهه ۷۰ در میان گذاشتم متوجه شدم که این فیلمنامه با مسائل واقعی زندگی آنان تفاوت دارد. بنابراین شروع به انجام تحقیقات میدانی کردم و با بیش از ۱۰۰۰ نوجوان صحبت کردم و پای درد دلهای ایشان نشستم و از آنچه ایشان بیان میکردند شگفت زده شدم. آنچه مرا شگفت زده میکرد تفاوت بسیار زیاد این نسل با نسل دهه ۴۰ و ۵۰ و حتی ۶۰ بود که به آرمانها و عقایدی باور داشتند و حتی چنان حماسههایی را در جنگ و در دیگر مراحل آفریدند اما این نسل دهه ۷۰ یک نسل بی آرمان و یاغی است . بچه های نسل های پیش از والدین خود حرف شنوی داشتند اما این نسل تا نداند و قانع نشود کنار نمی رود. در چنین جامعه ای که در مقابل هجوم مدرنیته قرار دارد باید زیرساخت های تغییر فراهم باشد باید چیزهای مهمی که از نسل های پیش به جا مانده مانند ایرانی بودن و شکل درست زندگی کردن به آنها تفهیم شود. نباید از نظر دور داشت که در مقابل هجوم مدرنیته نمی توان مقاومت کرد . باید به نوجوانان کمک کرد تا این سال ها را به سلامت پشت سر بگذارند.
این کارگردان سینما اظهار کرد: رسالت من به عنوان فیلمساز این است که مشکلات جامعه را ببینم و بدون قضاوت به انعکاس آنها بپردازم. آنچه در این فیلم نشان داده شده بخش کوچکی از مشکلاتی است که می تواند برای نوجوانان اتفاق بیفتد. من در این فیلم نیمه خالی لیوان را دیده ام. البته که ما نوجوانان موفق و بسیار قوی را نیز در جامعه داریم اما روی صحبت من در این فیلم با آن دسته از نوجوانانی است که از ضعف ها و کمبودهایی برخوردارند. جامعه ما از قومیتهای گوناگون تشکیل شده است. ما باید فرهنگ ایرانی خودمان را به نوجوانان بشناسانیم و به آنها آموزش دهیم. وظیفه ما نشان دادن زیبایی های جامعه به آنان و دور کردن آنها از سیاهی هاست. از این رو نشان دادن این سیاهی ها در فیلم به منظور دور کردن آنها از این شرایط است.
علیمردانی در خصوص انتخاب نام فیلم نیز گفت: از آنجایی که من ارادت خاصی به آقای سید علی صالحی دارم، در هنگام نگارش فیلم نامه با مطالعه شعری از ایشان تصمیم گرفتم بخشی از شعر ایشان را به عنوان نام فیلم انتخاب کنم که برای انجام این کار از او اجازه گرفتهام. ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که بگویم بدون حضور هانیه توسلی و حمید فرخ نژاد و حمایتهایشان این فیلم به این صورت ساخته نمیشد. همین که ما توانستیم با کمک آنها در این فیلم چندین جوان را به سینمای ایران معرفی کنیم کار بزرگی است.
در مورد انتخاب نقش صبا گرگین نیز باید بگویم که از ابتدا بر سر انتخاب او اختلاف نظرهای زیادی بین گروه وجود داشت. اما من فیلمهایم را صرفا برای مردم و برای گفتن حرفی میسازم و این مردم هستند که قضاوت نهایی را انجام میدهند و وقتی طی تعطیلات آخر هفته به سینما آزادی مراجعه کردم و با سالنهای پر از تماشاگر مواجه شدم خستگیام از تن به در شد و از اینکه فیلم توانسته مخاطبان را به خود جلب کند شاد شدم.
وی در خصوص انتخاب موسیقی به عنوان بستر بیان داستان فیلم نیز توضیح داد: خود من سال های سال موسیقی کار کردهام و با این فضا آشنایی کامل دارم. تنها به بیان یک قصه پرداختهام که در آن دو نوجوان حضور دارند و به واسطه حضور یکی زمینه انحراف دیگری فراهم میشود. این میتوانست با هر صنف و شغل دیگری نیز میسر باشد و اصلا موسیقی مد نظر نبوده است و اصلا حرف فیلم این نیست که هر کجا موسیقی باشد زمینه انحراف نیز فراهم خواهد شد. در این فیلم او یک رپر است میتوانست هر شغل دیگری نیز داشته باشد. ما از جامعهای صحبت میکنیم که جوانانش خطر به انحراف کشیده شدن دارند.
در صورت حذف نقشم فیلم گنگ میشود
هانیه توسلی در خصوص ایفای نقش در فیلم «مردن به وقت شهریور» گفت: نقشی که از ابتدا در فیلمنامه برای من نوشته شده بود بسیار کمرنگتر این این بود که امروز هست. مادر خانواده در فیلمنامه ابتدایی حضور داشت اما با صحبتهایی که کردیم مادر حذف شد و زمینه کار برای نقش من بیشتر فراهم شد. با اینکه نقشی که من در فیلم بازی می کنم اصلی نیست اما در صورت حذف آن فیلم گنگ می شود. به هر صورت من سعی کردم در گروه حضور داشته باشم و کمک حال باشم. محوریت فیلم مشکلات بچه ها و ارتباط شان با پدرشان است .
بازی کردن در نقش های منفی جذابتر است
صبا گرگین بازیگر فیلم «مردن به وقت شهریور» نیز در این نشست گفت: بازی در این نقش انرژی خیلی زیادی لازم داشت و تمرین بسیاری برای آن انجام دادیم و کل گروه بخصوص کارگردان بسیار مرا کمک کردند. من از سال ۱۳۸۷تئاتر کار کرده ام و حتی آن موقع یک فیلم هم بازی کردم که جایی دیده نشد و این اولین فیلم من است که در آن به صورت جدی حضور پیدا کرده ام .
وی ادامه داد: در مورد نزدیک بودن نقش به خودم هم باید بگویم که اتفاقاً این شخصیت شباهتی به خود واقعی من ندارد. من پیانو میزنم و با موسیقی رپ نیز هیچ آشنایی ندارم. اما فکر میکنم که این کاراکترها در وجود هر بازیگری وجود دارد. ناگفته نماند که نقش مقابل من با موسیقی رپ آشنایی داشت و من در طی فیلم از او یاد می گرفتم. فکر میکنم انتخاب من برای ایفای این نقش به خاطر فیزیک بدنی و همچنین موهای بلندم بود.
ما تمام سکانس ها را قبل از فیلمبرداری با هندیکم در دفتر گرفته بودیم
علی افشینراد دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم «مردن به وقت شهریور» نیز گفت: از ۲ ماه پیش از پیش تولید به تمام آموزشگاههای تهران سر زدیم و پس از انتخابهای بسیار در نهایت به ۱۰ نفر برای بازی در این نقش رسیدیم. این دایره باز هم باید محدود تر میشد و ۳ نفر به صورت نهایی انتخاب میشدند، تمرینها بسیار برای بازیگران استرسزا بود. به خصوص بازی در مقابل هانیه توسلی و حمید فرخنژاد. بنابراین طی تمرینها تمام فیلم را به هندیکم در دفتر فیلمبرداری کرده بودیم.
منبع: مهر