نگاه فرهنگی
مهدی تقینژاد مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷
اگر شما فروشنده باشید به مشتریان خود چگونه نگاه میکنید؟ اگر استاد دانشگاه باشید به دانشجویان خود چگونه مینگرید؟ اگر پزشک باشید به مراجعان خود از چه زاویهای نگاه میکنید؟ اگر مدیر شرکت تولیدی باشید به زیردستان خود، به رقبای خود، به مشتریان خود و به اعضای جامعه چگونه مینگرید و در مورد آنها چگونه میاندیشید؟ آنچه مسلم است نوع نگاه افراد در جایگاههای مختلف اجتماعی و مشاغل گوناگون به سایر افراد و مخاطبان متفاوت است. افراد برحسب جایگاه اداری، پایگاه اجتماعی و نوع و میزان تحصیلات نگاهشان به دیگران تفاوت دارد.
یک فروشنده ممکن است نگاه کاسبکارانه داشته باشد و کسب سود و منفعت در پس زمینه نگاه او سایه افکنده باشد. همانگونه که پس زمینه نگاه استاد دانشگاه تدریس، آموزش، کتاب و واژههایی از این دست است. پزشک حسب وظیفهاش بهبود بیماران و ارائه خدمات بهتر و مناسبتر به مراجعان و سلامت آنان را در پسزمینه نگاه خود دارد.
نوع و زاویه نگاه در فعالیتهای فرهنگی نیز اهمیت فراوانی دارد. مدیران و کارگزاران فرهنگی از چه زاویهای باید به مخاطبان خود بنگرند و نوع نگاه آنها به مراجعان خود چگونه باید باشد؟
تردید نکنیم که مدیران و کارگزاران امور فرهنگی بر منش و رفتار مخاطبان تاثیر فوقالعادهای دارند. اگر بپذیریم که حاصل فعالیتهای فرهنگی تغییر رفتار در مخاطبان و افراد جامعه است بنابراین مهمترین بخش وظایف مدیران و کارگزاران فرهنگی نوع رفتار آنهاست که از نوع و زاویه نگاه آنان تاثیر میگیرد.
بیش و پیش از اجرای برنامههای فرهنگی رفتار کارگزاران تاثیر خود را میگذارد. مخاطبان مراکز فرهنگی در سطح جامعه گسترش مییابند و هرکدام حامل مجموعه رفتارهایی هستند که بخشی از آن را از مراکز فرهنگی گرفتهاند.
یادمان باشد ما در مقابل رفتار مخاطبان و شهروندان مسئولیم و سهمی هرچند اندک بر نوع رفتار و نگاه آنان داریم.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار