جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۰
کد خبر: ۸۴۵۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
طهوری در کارگاه کاغذ سفید مطرح کرد:

قابل پیش‌بینی نبودن، فرمولی برای نویسندگی

مهدی طهوری در پنجمین نشست از سلسله محافل ادبی کاغذ سفید درباره فرمول ساده ۵ کلمه‌ای با عنوان «داستانت را غیر قابل پیش‌بینی کن!» سخن گفت.
قابل پیش‌بینی نبودن، فرمولی برای نویسندگی / ناقصبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی طهوری نویسنده کودک و نوجوان، در کارگاه آموزشی «کاغذ سفید» که روز گذشته، شنبه ۱۴ آذرماه با هدف آموزش نویسندگی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد، گفت: در داستان‌نویسی یک فرمول ساده ۵ کلمه‌ای با عنوان «داستانت را غیر قابل پیش‌بینی کن!» وجود دارد و منظور از آن تنها غیر قابل پیش‌بینی کردن انتهای داستان نیست بلکه تمام اتفاقات داستان را در برمی‌گیرد. البته اهمیت انتهای داستان از باقی بخش‌ها بیشتر است زیرا پایانی که قابل پیش‌بینی نباشد، اقناع‌کننده‌تر است.

وی با اشاره به موضوع شگفت‌زدگی در داستان گفت: داستان‌های جذاب اغلب خواننده را شگفت‌زده می‌کنند و شاید مهم‌ترین کار هر نویسنده‌ای این باشد که بتواند خوانندگانش را شگفت‌زده کند.
 
این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی ادامه داد: «گره در گره» فرمول دیگر داستان‌ها است که به قدری برخی نویسندگان در استفاده از آن زیاده‌روی کرده‌اند که به آفت تبدیل شده است؛ از این فرمول مهم باید به اندازه کافی استفاده شود و اساس آن بر این اصل استوار است که «هنوز گره اول باز نشده، یک گره دیگر بینداز». البته این فرمول بیشتر سریالی است اما حتی در داستان کوتاه هم استفاده می‌شود.

خلاقیت نویسنده تا کجا پیش می‌رود؟
طهوری درباره روش کلی نویسندگی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای نویسنده گره‌افکنی است. نویسنده باید بتواند در داستان خود به خوبی گره بیندازد، اما مگر خلاقیت نویسنده تا کجا پیش می‌رود؟ اینجاست که نویسنده‌ها می‌گویند ما باید حواسمان به همه ارکان هستی باشد و از هر چیز برای نوشتن الهامی بگیریم تا چشمه خلاقیتمان جوشان بماند.
 
وی در پایان گفت: ما به آن‌ها می‌گوییم علاوه بر تمام اجزای هستی، خوب است حواستان به خود گره‌ها هم باشد. اما چگونه؟ هر‌گاه مشغول خواندن داستانی هستید وقتی به گره رسیدید، فکر کنید اگر شما بودید چگونه آن را باز می‌کردید. شاید احمقانه به نظر برسد، اما اگر حوصله داشته باشید، خوب است دفتری تهیه کنید و گره‌های داستان‌هایی را که می‌خوانید در آن بنویسید. به زودی درخواهید یافت که افکندن گره و باز کردن آن در بسیاری از داستان‌ها شباهت‌های عجیبی به هم دارند.
نظر شما