گودرزی در «محفل داستان» مطرح کرد:
شایعه حقیقت را کتمان میکند
کارگاه داستاننویسی «محفل داستان» با حضور محمدرضا گودرزی در فرهنگسرای گلستان برپا شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه داستاننویسی «محفل داستان» روز سهشنبه ۱۵ دی ماه با حضور محمدرضا گودرزی و علاقهمندان ادبیات داستانی در فرهنگسرای گلستان برپا شد.
در ابتدای این نشست تعدادی از اعضا داستانهای خود را قرائت کردند و از سوی حاضران در جلسه نقد و بررسی شد.
سپس محمدرضا گودرزی با اشاره به فعالیتهای ادبی جیمز تربر بیان کرد: تربر از داستاننویسان بزرگ معاصر امریکا و جهان است که او را بعد از مارک تواین، بزرگترین طنزنویس امریکایی میدانند. او معمولا در داستانهایش به انگیزه روانشناختی شخصیتها توجه میکند و کاستیها و حقارت افراد را بازتاب میدهد.
وی با اشاره به داستان «روزی که سد شکست» عنوان کرد: این داستان به نقش شایعه میپردازد. در شهری شایعه میشود که سد شکسته است و امکان دارد آب خانهها را غرق کند. افراد شهر همه خانههایشان را ترک میکنند و میگریزند. در آخر داستان معلوم میشود که این اتفاق رخ نداده است.
وی درباره مضمون این داستان گفت: این داستان با مضمون توجه ذهنی افراد به اخبار نادرست و بیاساس نوشته شده است. شایعه موجب ترس شده و افراد را دچار ناآرامی ذهنی میکند. نقش شایعه این است که منجر به کتمان حقیقت میشود.
گودرزی ادامه داد: شایعه عبارت است از: یک گزاره ویژه و گمانی که ملاکهای اطمینانبخش رسیدگی در آن، وجود نداشته باشد. معمولاً به صورت شفاهی از فردی به فرد دیگر انتقال مییابد. رواج شایعهها نشاندهندهی زودباوری مردم و ظرفیت آنها برای تن دادن به تلقین و همچنین همراهی با جمع است.
این منتقد با اشاره به تکرار در داستاننویسی گفت: منتقدان ادبیات داستانی در این زمینه نظر واحدی ندارند. برخی تکرار را زائد میدانند و عده دیگری هم از تکرار به عنوان یک تکنیک موثر داستاننویسی بهره میجویند که نقش تاکید موثر بر موضوع یا محتوای کاری را دارد.
وی در ادامه افزود: شخصیت نقش مهمی در داستاننویسی دارد. غالباً نویسنده خصیصه و ویژگیهای اساسی را انتخاب میكند كه به پدیدههای مشابه یا نمایندگان گروه اجتماعی خاص اختصاص دارند و این ویژگیها را در تصویر صحیح و كاملی از زندگی یا در یك شخصیت فردی به طور كاملاً نوین خلق و بازآفرینی میکند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار