جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۷
کد خبر: ۸۶۱۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
یادداشت/

خلاقیت سازمانی و چابک‌سازی

عبدالرضا کردی
چابک‌سازی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اصل مهمی در خلاقیت فرهنگی هنری شهر تهران است. زیرا سازمان چابک می‌تواند به سرعت نیازهای فرهنگی هنری شهر تهران را شناسایی و برای آن نیاز‌ها برنامه‌های آموزشی، ترویجی، فرهنگی و توانمند سازی طراحی و اجرا کند. برای چابک سازی سازمانی می‌بایستی راهکارهایی خلاقانه و تشویق کننده در نظر گرفت. حوزه‌های ارزشیابی و پایشی سازمان ضرورت دارد تا نگاهی ژرف و در عین حال پاسخگو به پویا سازی سازمان داشته باشد.
بنده به عنوان یک متخصص و پژوهشگر حوزه خلاقیت، نوآوری اعتقاد دارم سازمان خلاق سازمانی چابک، پاسخگو و بسیار انعطاف پذیر است. ولی اگر حفظ جایگاه سازمانی برای یک نیروی انسانی مهم‌تر از رسیدن به اهداف سازمانی باشد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که خلاقیت و پویایی در آن سازمان به خوبی اتفاق بیفتد. اگر بتوانیم به اهداف سازمانی ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به اهداف و منافع شخصی بدهیم امکان خلاقیت و چابک سازی سازمانی وجود دارد و همه می‌توانیم با ایده‌یابی، جابجایی نقش‌ها و پویا سازی مسئولیت و افزایش انگیزش سازمانی به دستاوردهای نوین فرهنگی دست بیابیم. مشکل اینجاست که گاهی شعار‌ها خیلی زیباست ولی توانمند سازی‌شناختی و یا شعورمندسازی به‌صورت یک فعالیت آموزشی کاربردی و اثر بخش مورد توجه قراز نمی‌گیرد. 
 
یک دلیل نظام خلاقیت سازمان‌های آموزشی و فرهنگی کشور ژاپن تعداد افراد متخصص هستند که به‌عنوان راهنما برای بهینه سازی و پویاسازی حرکت و ساختار سازمان به‌صورت مداوم برای سازمان، تصمیم گیران سازمان ایده و فکر نو می‌دهند. در اصل تشکیل سازمان، نظام خلاقیت و نوآوری نقطه استراژیک پویاسازی سازمانی است. 
  
در این راستا پیشنهاد می‌شود که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شناسایی کارکنان، کار‌شناسان و مدیران خلاق و نوآور تلاش کند تا کارگروه‌های چابک سازی را در چهار بخش زیر مورد پیگیری و ایجاد نماید. 
 
چابک سازی در نظام تدوین سازی و تصمیم گیری
چابک سازی نظام طراحی و برنامه ریزی فرهنگی
چابک سازی در پایش، پالایش و ارزش یابی برنامه‌های فرهنگی 
چابک سازی در مدیریت و توسعه منابع انسانی
 
تنها ساختاری که بایستی به صورت مستمر مورد تقویت و حمایت قرار گیرد نظام پیشنهادات خلاقانه و نوآورانه برنامه‌های فرهنگی هنری است. 
علاوه بر اینکه می‌بایست تناسب شغل و شاغل و تعامل مهارت‌های شغلی و انتظارات شغلی به صورت مداوم و در ارتباط با اهداف درازمدت، میان مدت و کوتان مدت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد توجه مدیران ارشد قرار گیرد. 
 
در پایان تحقیق و توسعه خلاق با نظام بهسازی سازمانی با رویکرد خلاقیت به عنوان یک ضرورت چابک سازی سازمانی در همه فعالیت‌ها بایستی مورد عنایت خاص برنامه‌ای و بودجه‌ای سازمان قرار گیرد. زیرا بدون تحقیق و توسعه خلاق امکان رشد پیوسته و دامنه‌دار سازمانی وجود نخواهد داشت.
نظر شما