آموزش شهروندی برای پرورش شهروندان مسئولیتپذیر
محمد شعبانی*
آموزش شهروندی در یک تعریف، عبارت از رشد و پرورش دادن ظرفیتهای افراد و گروهها برای مشارکت و تصمیمگیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
آموزش های شهروندی امروزه نقش مهمی در تقویت روح جمعی و وجدان جمعی جامعه دارد؛ درواقع وجود چنین آموزش هایی موجب اثرگذاری عناصر اصلی شهروندی چون نظام حقوقی، حس عضویت ملی، حس تعلق و وابستگی اجتماعی بر وضعیت ارتباطات بین فرهنگی جامعه می شود.
تمامی جوامع معاصر دارای این نگرانی و دل مشغولی هستند که چگونه نوجوانان و جوانان را برای زندگی شهری و شهروندی آماده سازند و راه و رسم مشارکت در مسائل اجتماعی را به آنان بیاموزند. بسیاری از مردم معتقدند که سیستم آموزشی باید مهارت هایی را آموزش دهد که جوانان و شهروندان را برای مشکلات زندگی اجتماعی، محلی، ایالتی و سیاستهای ملی آماده سازد.
امروزه فقدان آموزش فرهنگ زندگی شهری کاملا مشهود بوده و ناآگاهی از فرهنگ و قواعد رفتاری زندگی شهری، هزینه های زیادی را به مسئولان شهر و شهروندان تحمیل می کند. آموزش شهروندی عامل مهمی در نهادینه شدن حقوق شهروندی است. آموزش شهروندی منجر به تحکیم و تقویت نظام ارزشی مهارتهای شهروندی برای استحکام دموکراسی و مشارکت پایدار شهروندان می شود.
این آموزش ها می تواند توسط خانواده، مدرسه و رسانه های همگانی و سایر نهادهای اجتماعی مثل فرهنگسراها انجام بگیرد. چنین آموزش های از سوی فرهنگسراها نوعی اعتماد به نفس و رفتار مسئولانه از نظر اجتماعی و اخلاقی به وجود می آورد. نقش دیگر این مولفه ها ارایه اطلاعات و آگاهی درباره مسائل عمومی جامعه است.
این آموزه ها به روابط اجتماعی بین افراد و روابط افراد و نهاد ساختار نظام اجتماعی مربوط می شود که فرهنگسراها می توانند با ارائه آموزش های متناسب با نیاز اهالی محله ها و مناطق مربوطه در گروه ها و سنین متفاوت، آنها را برای زندگی شهروندی و رفتارها و نگرش های صحیح شهروندی آماده کنند. رشد سریع و بی وقفه تهران و انباشت مشکلات و مسائل شهری مجالی برای اندیشدن به حوزه شهروندی و آموزش شهروندی باقی نگذاشته است، در حالیکه این موضوع یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران است.
با آموزش شهروندی است که ساکنان تهران به بهبود فضاهای عمومی و حتی جزئیاتی مانند پاکیزه نگهداشتن فضاهای شهری فکر میکنند، نسبت به مسائل شهری دغدغهمند میشوند و برای مشارکت در امور شهر انگیزه پیدا می کنند. در این راستا «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگسراها به آموزش شهروندان محله و مناطق مختلف شهر تهران می پردازد.
فرهنگسراها به عنوان بخشی از نهاد شهرداری سعی کرده است با آموزش و ایجاد برنامه های آموزشی پیامدها و مخاطرات اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و روانی مدیریت شهری را کاهش و رفتارهای شهروندی و مشارکت شهروندی را درقالب شهروندان مسئولیت پذیر، آگاه و متعهد گسترش دهد.
اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان از حیطه فعالیت فرهنگسراها، متناسب بودن آموزش های شهروندی و استفاده از آموزش های متناسب با شهروندان آن منطقه و استفاده از کادر مجرب در آموزش های شهروندی همه و همه از مواردی است که بر میزان اثربخشی آموزشی و افزایش تمایل شرکت کنندگان در آموزش های فرهنگسرا موثر است. این روند منجر به ارتباط دو سویه بین نهاد آموزشی و مردم (آموزش دیدگان) می شود، شهروندان را برای رویارویی با مسایل و مشکلات دنیای پیرامون خود توانمند می سازد، انتظارات آنها را از یکدیگر تعدیل می کند و زمینه را برای مشارکت یکایک شهروندان در اداره شهر فراهم می سازد.
* معاون برنامه ریزی و توسعه فرهنگسرای خاتم(ص)
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
بدنِ مادرانه یعنی عبور از خویشتن خویش
بازارچه «نگار آسمانی» در بوستان خیام برپا میشود
اردوی مادر و فرزندی به همت کتابخانه فرهنگسرای سرو
مدیر باغ کتاب: فروش کتاب رشد ۱۰۰ درصدی داشته است
شهاب حسینی تهیهکننده «پتک» شد؛ «نهنگ عنبر ۳» ساخته میشود
«قصه شکوه» با محوریت نگاه رهبر انقلاب به جایگاه زن مسلمان منتشر شد
«مادر» به شبکه نمایش میآید
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان «شهر نقاشی » نگارخانه ابن سینا
افتتاح «سینماحقیقت» با رنگ ایران و روز مادر
نمایش و تحلیل فیلم «فرانکنشتاین» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از فیلم «بی بی مریم» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «فراتر از نگاه» در باغموزه قصر
هدیهای از جنس فرهنگ؛ پویش بزرگ «کتاب مامان۲» در تهران کلید خورد
نشست ماهانه «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران
تجلیل از مادر شهید سردار محمود باقری از شهدای جنگ ۱۲ روزه
«نگار آسمانی» به فرهنگسراهای پایتخت میآید