کد خبر: ۸۹۲۳۳

در یادبود رسول‌ ملاقلی‌پور مطرح شد:

هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

اکبر نبوی منتقد سینما گفت: چند فیلم درخشان ضد جنگ داریم که سفر به چزابه یکی از آنها است؛ ماهیت هشت سال مقاومت و پایداری ملت ایران ضد جنگ بود و هر اثر هنری که در این زمینه خلق شود هنر ضد جنگ به حساب می آید.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یادبود هنرمند فقید رسول ملاقلی‌پور با عنوان «نخل سینمای ایران» و با نمایش و تحلیل فیلم «سفربه چزابه» به مناسبت هفته دفاع مقدس چهارشنبه ۷ مهر در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با حضور علی ملاقلی‌پور فرزند این هنرمند فقید و کارگردان فیلم سینمایی قندون جهیزیه و منتقدان سعید قطبی‌زاده و اکبر نبوی برگزار شد.

خوشحالم که از رسول ملاقلی‌پور قدیس ساخته نشد

علی ملاقلی‌پور فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور در مراسم یاد بود پدرش گفت: خوشحالم که بعد از سال‌ها این خطر از بیخ گوش رسول ملاقلی پور گذشت که از او قدیس ساخته نشود.
 
هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

وی افزود: رسول ملاقلی پور همه نوع فیلمی دارد و خوب است که فیلم هایش نقد و بررسی شود. من هر چه فیلم های پدرم را می بینم بیشتر می فهمم که دغدغه اش چه بوده و چرا این دغدغه‌ها را داشته است؟
 
ملاقلی‌پور گفت: پدرم در فیلم‌هایش از قصه‌های واقعی جنگ و زندگی وی نشات می‌گرفت و سفر به چزابه برای پدرم یک سفر ذهنی بود که به نمایش در آورد.
 
هر اثر درباره دفاع و مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

اکبر نبوی منتقد سینما گفت: چند فیلم درخشان ضد جنگ داریم که سفر به چزابه یکی از انها است؛ ماهیت هشت سال مقاومت و پایداری ملت ایران ضد جنگ بود و هر اثر هنری که در این زمینه خلق شود هنر ضد جنگ به حساب می آید.
 
هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است
 
وی افزود: آثار ضد جنگ و سازندگانشان را باید تقدیس و آثاری که ضد دفاع هستند، رد کنیم. رسول ملا قلی‌پور یکی از افرادی بود که جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید. سفر به چزابه فیلمی سورئال محسوب می شود اما به نظر من در آثار این هنرمند به اعتبار نوع باور و آرمان هایش، نظر بازی های عارفانی وجود که اثر او را فراتر از ساحت سورئال است.
 
سعید قطبی زاده منتقد سینما هم در این نشست، فیلم سفر به چزابه را اثری بدون شعار دانست و گفت: اگر قصه این فیلم را برای من مکتوب روایت می‌کردند، داستان جذابی و خوبی نمی‌دانستم اما ملاقلی پور توانسته این داستان را به اثری برجسته تبدیل کند.
 
هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

وی افزود: تداخل زمان، تداخل فضاها یکی از مهمترین ویژگی های فیلم های ملاقلی پور است.

این منتقد سینما، جای هنرمند فقید رسول ملاقلی پور را در سینمای ایران برای همیشه خالی دانست و گفت: کمتر کارگردانی را پیدا می کنیم که فیلم هاش شبیه به خود او باشد. او در فیلم‌سازی خود بی پروایی و جسارت تحسین برانگیزی داشت.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴