کد خبر: ۸۹۲۳۳

در یادبود رسول‌ ملاقلی‌پور مطرح شد:

هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

اکبر نبوی منتقد سینما گفت: چند فیلم درخشان ضد جنگ داریم که سفر به چزابه یکی از آنها است؛ ماهیت هشت سال مقاومت و پایداری ملت ایران ضد جنگ بود و هر اثر هنری که در این زمینه خلق شود هنر ضد جنگ به حساب می آید.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یادبود هنرمند فقید رسول ملاقلی‌پور با عنوان «نخل سینمای ایران» و با نمایش و تحلیل فیلم «سفربه چزابه» به مناسبت هفته دفاع مقدس چهارشنبه ۷ مهر در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با حضور علی ملاقلی‌پور فرزند این هنرمند فقید و کارگردان فیلم سینمایی قندون جهیزیه و منتقدان سعید قطبی‌زاده و اکبر نبوی برگزار شد.

خوشحالم که از رسول ملاقلی‌پور قدیس ساخته نشد

علی ملاقلی‌پور فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور در مراسم یاد بود پدرش گفت: خوشحالم که بعد از سال‌ها این خطر از بیخ گوش رسول ملاقلی پور گذشت که از او قدیس ساخته نشود.
 
هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

وی افزود: رسول ملاقلی پور همه نوع فیلمی دارد و خوب است که فیلم هایش نقد و بررسی شود. من هر چه فیلم های پدرم را می بینم بیشتر می فهمم که دغدغه اش چه بوده و چرا این دغدغه‌ها را داشته است؟
 
ملاقلی‌پور گفت: پدرم در فیلم‌هایش از قصه‌های واقعی جنگ و زندگی وی نشات می‌گرفت و سفر به چزابه برای پدرم یک سفر ذهنی بود که به نمایش در آورد.
 
هر اثر درباره دفاع و مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

اکبر نبوی منتقد سینما گفت: چند فیلم درخشان ضد جنگ داریم که سفر به چزابه یکی از انها است؛ ماهیت هشت سال مقاومت و پایداری ملت ایران ضد جنگ بود و هر اثر هنری که در این زمینه خلق شود هنر ضد جنگ به حساب می آید.
 
هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است
 
وی افزود: آثار ضد جنگ و سازندگانشان را باید تقدیس و آثاری که ضد دفاع هستند، رد کنیم. رسول ملا قلی‌پور یکی از افرادی بود که جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید. سفر به چزابه فیلمی سورئال محسوب می شود اما به نظر من در آثار این هنرمند به اعتبار نوع باور و آرمان هایش، نظر بازی های عارفانی وجود که اثر او را فراتر از ساحت سورئال است.
 
سعید قطبی زاده منتقد سینما هم در این نشست، فیلم سفر به چزابه را اثری بدون شعار دانست و گفت: اگر قصه این فیلم را برای من مکتوب روایت می‌کردند، داستان جذابی و خوبی نمی‌دانستم اما ملاقلی پور توانسته این داستان را به اثری برجسته تبدیل کند.
 
هر اثر درباره مقاومت مردم ایران یک هنر ضد جنگ است

وی افزود: تداخل زمان، تداخل فضاها یکی از مهمترین ویژگی های فیلم های ملاقلی پور است.

این منتقد سینما، جای هنرمند فقید رسول ملاقلی پور را در سینمای ایران برای همیشه خالی دانست و گفت: کمتر کارگردانی را پیدا می کنیم که فیلم هاش شبیه به خود او باشد. او در فیلم‌سازی خود بی پروایی و جسارت تحسین برانگیزی داشت.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران

فرهادی دوباره در فرانسه فیلم می‌سازد

اختصاص ۷۵ هزار مترمربع فضای مسقف برای برپایی نمایشگاه کتاب

هفدهمین نشست کانون هنری «دل‌آواز» در فرهنگسرای ابن سینا

کارگاه نقاشی و کاردستی برای کودکان همراه با قصه‌خوانی در خانه‌ فرهنگ باصفا

جواد رمضان‌نژاد رییس «ساترا» شد

انتشار مستندهای برگزیده «سینما حقیقت» در نمایش خانگی

اجتماع بزرگ سوگواری هیئات مذهبی منطقه ۲۲ در مراسم امام‌صادقی‌ها

آیین اختتامیه دومین جشنواره هنر عاماج با معرفی برگزیدگان در برج میلاد برگزار شد

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه

برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت شهادت امام صادق(ع)

«پاپ» را در این فیلم‌ها ببینید

آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره موسیقی باران برگزار شد

برنامه‌های فرهنگسرای سلامت به مناسبت هفته سلامت اعلام شد

تازه‌ترین آمار درباره میزان مخاطبان «پایتخت ۷»

شب شعر سعدی در کتابخانه مصطفی رحماندوست

نمایشگاه مرور آثار اصل هنرمندان کارتونیست خارجی در خانه کاریکاتور ایران

نه دست مانده، نه تاب و توان به پیکر من...

«کارن همایونفر» چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۳ شد / حاتمی‌کیا: کارن، کار خود را کرد!

کارگاه آموزشی «مزاج‌شناسی» در خانه فرهنگ پرواز

نشست نقد و بررسی کتاب «جاناتان مرغ دریایی» در کتابخانه تلاش

صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه

پنجاهمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «ایستگاه سعدی»

درخواست بیش از ۲۳۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

برپایی اولین بازارچه «کاسبان کوچک» در منطقه ۱۹