نگاهی به طرح «بعد از مدرسه»
وقتی باهم و کنار هم یاد میگیریم
مدتی است که رسانههای نوظهور در زندگی بسیاری از ما سایه افکنده و زندگیمان را تحت تاثیر قرار داده است. این موضوع دیگر نه پیر و جوان میشناسد و نه مرد و زن. همهجا سرها در گوشیهای همراه فرو رفته و گاه لبخندی حاصل از خواندن مطلبی طنز و گاه اخمی از سر تاثر دیده میشود. این موضوع اگر در بچههای سنین پایین بیشتر نباشد، کمتر نیست. بچههایی که حتی زمانی را که در سر کلاس هستند، فکر و ذکرشان پیش بازیها و فیلمهای مختلفی است که شب گذشته تا دیر وقت برایش وقت گذاشتهاند.

اینکه بعد از گذران زمانِ مدرسه بخواهی دوباره در فضایی شبیه به مدرسه قرار بگیری و زمان زیادی را آنجا صرف کنی، شاید به مذاق خیلی از بچهها خوش نیاید و دلشان بخواهد بعد از مدرسه را آنطور که دلشان میخواهد، سر کنند. اما این ذهنیت شاید از محیط جدی برخی مدارس و تکلیفهای سخت و بسیار آن سرچشمه میگیرد. اما قرار است که «بعد از مدرسه» شاد و مفرح بگذرد. در این فضا که معلم تسهیلگر خوانده میشود، متکلم وحده نیست و دانشآموزان که همان فراگیران هستند، طی فعالیتهای آزاد و تفریحی موضوعات متفاوت را آموزش میبینند. در واقع این نوع یادگیری که از آن به عنوان آموزش مشارکتی یاد میشود، حوصله بچهها را سر نمیبرد و موضوعات را با مشارکت هم به صورت عملی بهکار میبرند.
این طرح که در شروع فعالیت خود برای بچه های سنین ۱۰ تا ۱۲ سال اجرا خواهد شد، به پنج گروه موضوعی تقسیم میشود که در هر روز یکی از موضوعات آموزش داده میشود. مسئلهای که اغلب دانشآموزان با آن درگیر هستند و پرسشی که بعضا از معلم خود میپرسند این است که مطلبی که یاد میگیرند، به چه دردی در زندگیشان میخورد؟! که اغلب با جوابی نه چندان قانع کننده مواجه میشوند. اما در طرح آموزش بعد از مدرسه علاوه بر اینکه با شیوه آموزش مشارکتی خبری از کسالت باری یادگیری نیست، بسیاری از مطالب به صورت کاربردی آموزش داده میشود. از همه مهمتر اینکه در دو روز آخر هفته یعنی پنجشنبه و جمعه آموزش از راه خدمت ارائه میشود. بچهها با همیاری مسئولان هر فرهنگسرا، در برگزاری و اجرای برنامههای فرهنگسرا مشارکت میکنند. این یعنی همان قرارگیری در بطن جامعه و یادگیری یک فعالیت عملی.
جالب است بدانید در این طرح اغلب موضوعاتی که در زندگی روزمره بچهها لازم است، گنجانده شده است. حالا هر کسی میتواند یا در همه این گروهها ثبت نام کند و هر روز وقتش را برای این یادگیری لذت بخش بگذارد و یا بنا به موقعیت و زمانی که دارد چند موضوع را به صورت گزینشی انتخاب کند. گروهی با محتوای علوم اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان انگلیسی و عربی، گروه دیگر با محتوای هنر و ادبیات و خلاقیتهای هنری و نقاشی است. گروه علوم دینی و قرآنی، گروه علوم و اکتشافات و گروه پنجم هم مهارتهای زندگی. حالا این بچهها و والدینشان هستند که تصمیم میگیرند در کدام یک از این گروهها ثبت نام کنند.
همه آنچه در طرح بعد از مدرسه می گذرد به نوعی در تکمیل محتوای مطالب درسی مدرسه است. دیگر تنها این شاگرد زرنگ کلاس نیست که مطالب درسی را به خوبی به خاطر میسپارد بلکه آن دانش آموزی هم که مطالب درسی حوصلهاش را سر میبرد، با مشارکت هم دروس مختلف را یاد میگیرند.
این طرح برای والدینی هم که بیشتر اوقات پا به پای فرزندان هستند و آنها را همراهی میکنند، جایی را در نظر دارد. پدر و مادر هایی که دست دختر یا پسرشان را میگیرند و به فرهنگسرا میبرند، میتوانند در مکانی که برایشان در نظر گرفته شده درباره مباحث گوناگون آموزشی مشارکت کنند. حتی در کلاس درس پا به پای فرزندشان حضور یابند.
طرح بعد از مدرسه از سوی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسراهای سطح شهر تهران اجرا و به زودی ثبت نام برای این دورهها آغاز میشود برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این طرح با شماره تلفن ۱۸۳۷ تماس بگیرید.
گزارش: نجمه تاجیک
گزارش خطا
پسندها:
۰
برچسبها:
آموزش مشارکتی ارسال نظر