یادداشت/
نقش تبلیغات سازمانها در جذب شهروندان
نسرین اسمعیلی افوس

تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات که در تیررس بینندگان است، اتلاق میشود. تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی داخل مترو، بدنه اتوبوسها و ... گونههای مختلفی از تبلیغات محیطی به شمار میروند. یکی از مزیتهای تبلیغات محیطی که باعث برتری آن شده، این است که مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغ میشود، چون نمیتواند چشم خود را از رنگ و طرحهای اطراف بپوشاند. در تعریف محتوایی رسانه تبلیغات محیطی میتوان گفت: این رسانه آگاهی و اطلاعات مخاطبان را نسبت به ورود یک محصول جدید به بازار یا ارائه یک خدمت جدید برای مخاطبان فراهم میآورد.
با استفاده از تبلیغات محيطي و رسانهاي میتوان بار عظیمی از اطلاعات را اطلاع رسانی و برنامههاي آموزشي و فرهنگی را برگزارکرد. در واقع هر تبلیغ محيطي، علاوه بر اطلاع رسانی، پیامهای آموزشی نیز همراه دارد که ممکن است این پیام¬ها با تصویر و نماد و فاقد شعار یا تیتر ارائه شود.
با توجه به حجم قابل توجه جمعيت در مناطق شهري، انجام تبليغات براي فروش کالا و ارئه خدمات يکي از زمينه هاي اقتصادي مهمي است که به آن توجه ويژه اي مي شود و در اين ميان روش هاي متفاوت تبليغ در مناطق شهري در اين زمينه مدنظر بوده است که يکي از اين روش ها انجام تبليغ در فضاهاي شهري با استفاده از مدل هاي مختلف )نظير بيلبوردها( در مکان هاي متفاوت شهري است.
اما مساله اساسی در این حوزه بهرهگیری از فناوری تبلیغات در اطلاعرسانی است. برقراری ارتباط مؤثر با شهروندان بهوسیله ابزار تبلیغات برای بسترسازی و تحقق آموزش نیاز به تجدیدنظر و اصلاح در طراحی و اجرا دارد. علیرغم پذیرش نقش ممتاز ارتباطات از سوی صاحبنظران متأسفانه اقدام جامع و بنیادی برای عملیاتی کردن این ضرورت با توجه به نقش تبلیغات محیطی در آموزشهای شهروندی به چشم نمیخورد.
نتایج به دست آماده در پژوهش «نقش تبلیغات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جذب شهروندان تهرانی» که در سال ۹۵ و در جامعه شهروندان تهرانی در سن ۱۵ تا ۳۵ سال مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران و از مخاطبان و مراجعه کنندگان مناطق ۲۲ گانه تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتخاب شده است، با جامعه آماری ۴۷۳۷۵ نمونه، برابر ۳۸۱ نفر تعیین و به نسبت جمعیت هر فرهنگسرا پرسش نامه توزیع شده، بیانگر این است که شهروندان تهرانی در تمام مقاطع تحصیلی، وضعیت شغلی، محل سکونت و سن بین محتوای تبلیغات، نوع تبلیغات، شدت تبلیغات و شیوه تبلیغات در جذب برنامههای فرهنگی آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مؤثر بوده است.
این همبستگی به میزان نسبتا ضعیف و به صورت مستقیم است که در پارهای موارد حتی بین رضایتمندی شهروندان و آیتمهای تبلیغاتی اعم از رنگ، طرح، فونت، تصویر و... حد متوسط به بالا را نشان میدهدکه این امر نیاز به بازنگری و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در تبلیغات شهری را دارد.
نتایج مطالعه می تواند ما را در درک جدیدتری نسبت به عوامل موثر بر جذب شهروندان در هر شهر یا کشور به برنامههای فرهنگی آموزشی یاری کند و آگاهی محققان و مسئولان را نسبت به این عوامل افزایش دهد. همچنین با بیان نقشهای غیرقابل انکار مختلف و موثر تبلیغات بر جذب شهروندان به برنامه های فرهنگی آموزشی شواهد بیشتری را برای تهدیدها و فرصتهای شهرداریها و سازمان ها برای عملکرد بهتر و مناسبتر شهروندان ارائه می دهد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار