جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۹۱۳۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

«فرشتگان بال ندارند» نقد و بررسی شد

چهارمین نشست زمستانی «با هم بخوانیم» فرهنگسرای فردوس یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه با حضور جعفر توزنده‌جانی، نویسنده و منتقد ادبی، ژیلا تقی‌زاده، نویسنده کتاب «فرشتگان بال ندارند» و جمعی از علاقه‌مندان به کتابخوانی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای فردوس چهارمین نشست زمستانی «با هم بخوانیم» را روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور جعفر توزنده‌جانی، نویسنده و منتقد ادبی برگزار کرد و کتاب «فرشتگان بال ندارند»، نوشته ژیلا تقی زاده در این نشست خوانده و نقد و بررسی شد. 

جعفر توزنده‌جانی در ابتدای این نشست به معرفی ژیلا تقی‌زاده نویسنده اثر پرداخت و گفت: ژیلا تقی‌زاده نقاش و داستان‌نویسی است که سال‌ها در زمینه‌های گوناگون هنری مانند گرافیک، تصویرسازی کتاب کودک، نمایشنامه‌نویسی برای رادیو و نمایش فعالیت کرده و جوایز بسیاری به دست آورده است. 

وی افزود: تا کنون هشت کتاب از این نویسنده به چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به «جیبی پر از بادام و ماه»، «کهنه رباط»، «به اندازه یک نقطه زرد» (نامزد دریافت جایزه پروین)، «برگ و باد در دومین طبقه پلاک ۲۸» و مجموعه داستان‌های «لباس آبی روی بند رخت»، «من با یک پریزاد دوستم»، «خودنویس‌های بیچاره»، «سهم من از دریا» و «فرشتگان بال ندارند» اشاره کرد.
 
در ادامه این نشست تقی زاده داستان «فرشتگان بال ندارند» را خواند و توزنده‌جانی پیرامون آن اظهار کرد: داستان گرچه در یک خانه اتفاق می‌افتد، اما محدود به همان دو نفر ساکن در یک خانه (بهزاد و غزاله) نیست. این دو نفر گویی بهانه‌ای هستند که روابط آدم‌ها و گذشته‌هایشان مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد و از این راه حتی رفتار کسانی که از آنها به صورت کلی یاد شده بررسی و تحلیل شود.
 
وی افزود: نویسنده بر خلاف بسیاری از داستان‌های کوتاه که معمولاً یک محور دارند عمل نکرده است، در همین داستان کوتاه چند محور وجود دارد که در کنار هم به آرامی حرکت می‌کنند و سرانجام در یک نقطه به هم می‌رسند و آن هم شخصیت بهزاد است. مردی که به خاطر گوژش مورد بی‌مهری دیگران قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که چگونه آدمیان تنها به آنچه دیده‌اند اکتفا می‌کنند و لایه زیرین آدم‌ها را نمی‌بینند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: بهزاد شخصیتی به شدت مهربان و دوست‌داشتنی است، کتاب می‌خواند، مرغ عشق پرورش می‌دهد و وقتی مرغی می‌میرد، با افسوس و اندوهی بسیار از آن یاد می‌کند. این نشان می‌دهد که درون بهزاد پر از عشق و نوع‌دوستی است، چیزی که خیلی‌ها ندارند.
 
توزنده‌جانی در پایان تصریح کرد: تقی‌زاده در این داستان همانند دیگر داستان‌هایش می‌خواهد عنوان کند انسان‌هایی مثل بهزاد، غزاله و حتی علی و همسرش همان فرشته‌هایی هستند که بال ندارند.
 
سلسله محافل ادبی «با هم بخوانیم» از جمله برنامه‌های کتابخانه فردوس در سال جاری است که یکشنبه‌ها یک هفته در میان ساعت ۱۷ با حضور جعفر توزنده‌جانی، نویسنده و منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.
 
 
 

نظر شما