جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۶
کد خبر: ۹۵۸۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
در عصرانه‌های سواد رسانه‌ای فرهنگ‌سرای رسانه مطرح شد:

ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به مدیران دستگاه‌های آموزشی کشور

نشست عصرانه‌های سواد رسانه‌ای با رویکرد تدوین سند راهبرد آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران و تصویب ۱۲ بند در این حوزه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست عصرانه‌های سواد رسانه‌ای با رویکرد تدوین سند راهبرد آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران و تصویب ۱۲ بند در این حوزه عصر سه‌شنبه پنجم دی ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. در این نشست که با همت کارگروه فرهنگ، تعلیم و تربیت و کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی برگزار شد، محمدصادق افراسیابی با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش، رویکرد ما تعلیم و تربیت به معنای شکل‌دهی به شخصیت و شاکله وجودی افراد است، اظهار کرد: راهبرد آموزش سواد رسانه‌ای از نظر ما باید از جنس تعلیم و تربیت باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه آموزش، ما باید ضمن نقد و بررسی وضع موجود، بهترین روش برای توانمندسازی مخاطب و همچنین موثرترین روش آموزش از نظر انجمن سواد رسانه‌ای را به دست آوریم و باید نقش انجمن سواد رسانه‌ای و روش آموزش مورد تأیید این انجمن، مشخص باشد.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران انحصاری بودن آموزش‌ها و همچنین تکیه هر موسسه به استادان خاص خود و عدم استفاده از استادان شهرستانی را آفت قلمداد کرد و افزود: برای آموزش در حوزه سواد رسانه‌ای ما باید آموزش مدیران نظام آموزشی کشور، مدیران مؤسسات فرهنگی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، پدران و مادران و معلمان را در دستور کار قرار دهیم و نباید وقت را با برگزاری دوره‌های آموزشی تجاری برای مدیران مؤسسات تبلیغاتی از دست بدهیم.

سجاد کرمی نامیوندی نیز در این نشست با بیان این سؤال که باید بدانیم انگیزه انجمن از آموزش سواد رسانه‌ای چیست و اساساً هدف از آموزش این مقوله در ایران چیست، گفت: ما باید بدانیم یک معلم سواد رسانه‌ای باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد و البته نکته مهم‌تر اینکه در کنار سواد رسانه‌ای نباید از مبحث مهم سواد اطلاعاتی غافل شویم و باید این دو مقوله را در کنار هم ببینیم.

محمدصادق باطنی دبیر کارگروه فرهنگ، تعلیم و تربیت ضمن ارائه مباحث مطرح‌شده در جلسات گذشته، بر ضرورت تدوین سند راهبردی آموزش سواد رسانه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: تنها راه حل معقول برای تدوین سند راهبردی آموزش سواد رسانه‌ای، استفاده از روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان مطالعات فرهنگی و استادان تعلیم و تربیت و خبرگان عرصه ارتباطات و رسانه است که البته باید به سند سواد رسانه‌ای شورای عالی فضای مجازی هم توجه ویژه کنیم.

معصومه نصیری دبیر کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی نیز با تاکید بر اینکه تمرکز بر فضاهای نخبگانی برای آموزش سواد رسانه‌ای یک آفت است، ضرورت عمومی کردن مباحث این حوزه و آموزش‌های آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: رویکرد ایران در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای باید ترکیبی از رویکردهای مختلف اتخاذ شده در دنیا و بر اساس مقتضیات بومی خودمان باشد و ضرورتی برای تک ساحتی نگریستن به این مقوله وجود ندارد.

سیدتقی کمالی، مشاور عالی انجمن سواد رسانه‌ای نیز تصریح کرد: باید حتماً اقدامات دنیا در این حوزه را نیز رصد کرده و بتوانیم با عنایت به ویژگی‌های بومی، به راهکار مناسبی در این حوزه دست یابیم.

در این نشست اکرم میرزایی دهرام به عنوان مسئول برگزاری اولین دوره پودمان سواد رسانه‌ای دانشگاه‌های کشور، با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره و میزان مشارکت فراگیران، از برنامه‌های آینده دانشگاه‌ها برای ادامه این دوره‌ها خبر داد.

همچنین از اکرم میرزایی دهرام به عنوان معلم حامی نهضت سواد رسانه‌ای ایران با اهدای لوح، تقدیر شد.
نظر شما