یادداشت
وظیفه نهادهای فرهنگی در تبیین و تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»
داود حشمتی

تحقق شعار هوشمندانه و تعالیبخش سال ۱۳۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) مستلزم انجام تکالیفی توامان از نهاد دولت و آحاد مردم است.
پرداختن به وظایف دولت و دستگاههای اجرایی موضوع این نوشته نبوده ولیکن درباره ترویج مصرف کالای ایرانی از سوی مردم چند نکته قابل اشاره است.
تبلیغ و تشویق مردم به استفاده و مطالبه کالای ایرانی بدون شک سرلوحه وظایف نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ است؛ چرا که تغییر «باورهای فرهنگی» مردم از این ذهنیت که «چون خارجی است، پس بهتر است!»، با حس افتخار به کالاها و محصولات مزین به عبارت «ساخت ایران»، بدون تردید نیازمند فعالیتهای فرهنگی و هنری مستمر، پایدار و اثرگذار است.
در زندگی روزمره، برخی کالاهای ایرانی (مانند: برنج ایرانی، زعفران ایرانی، پسته ایرانی و...) هنوز هم موجب افتخار ماست و ارزشمند بودن آنها به سبب ایرانی بودن و البته «کیفیت عالی» آنهاست که میتوان با کار و تلاش مضاعف، سایر کالاهای ایرانی را نیز به این گروه افتخارآفرین و مثالزدنی اضافه کرد و با سربلندی و تضمین سلامت و کیفیت خوب، روی بستهبندی آنها عبارت «ساخت ایران» را حک کرد.
دیگر همه میدانند و میدانیم که رمز موفقیت قدرتهای نوظهور در جهان پیرامونی، توجه به اصولی از جمله: «داشتن اقتصاد درونزای قوی»، «عدم وابستگی و دلبستگی به اقتصاد تکمحصولی»، «چشم نداشتن به دست قدرتهای بیگانه» و... است. راهبردهایی از ایندست باعث تقویت اقتصاد ملی و استقلال سیاسی و در نتیجه به حداقل رساندن وابستگی کشور به قدرتهای سلطهجو میشود و در این صورت است که با تغییر موازانه بینالملل و در صورت قطعید خارجی، در عرض یک شب گدا نمیشویم.
کلانشهر تهران محل تولید و تضارب آرا و اندیشههای اقوام و نحلهها و گرایشهای فکری مختلف است که میتوان از آن به عنوان یک فرصت برای تبلیغ، تشویق و تبیین عمومی شعار سال و به تبع آن، تکثیر آن در سراسر کشور استفاده کرد. از این رهگذر میتوان با مطالعه و برنامهریزی دقیق، فعالیتهای مستمری را پیریزی کرد:
۱ تعیین کارگروه مطالعاتی، برنامهریزی و تعیین مسیر حرکت در سال جاری حول محور بیانات رهبر معظم انقلاب: تلاش و تعصب در خرید کالای ایرانی و فروش کالای ایرانی توسط فروشندگان.
۲ تولید محصول و نماد فرهنگی برای تشویق عمومی جامعه به مصرف کالای ایرانی.
۳ توجه به ظرفیت شرکتهای نوپای (استارتآپهای) موجود.
۴ برگزاری مسابقات و جشنواره کارآفرینی.
۵ تبلیغ مدیریت جهادی در عرصه تولید داخلی (پرکاری، سلامت و کیفیت کار و...)
۶ برنامهریزی آموزشی برای گروههای سنی مختلف به ویژه کودکان.
۷ معرفی و ارائه نمادهای تولید نمونه (چون نشان سیب سلامت، نشان استاندارد ایران، نشان حلال و...)
۸ ارتقای احساس مسئولیت تولیدکنندگان داخلی در جوابگویی به حسن اعتماد هممیهنان.
۹ تناسب کالای ساخت داخل با ارزشهای اسلامی ایرانی.
۱۰ جایگزین کردن مفهوم کیفیت سالاری به جای برند سالاری.
۱۱ حذف توهم گره زدن شأن و منزلت اجتماعی به مصرف کالای خارجی یا برند.
امید میرود این اقدامات، مشوق دولت و مردم به انجام وظایف عملی خود باشد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
بدنِ مادرانه یعنی عبور از خویشتن خویش
بازارچه «نگار آسمانی» در بوستان خیام برپا میشود
اردوی مادر و فرزندی به همت کتابخانه فرهنگسرای سرو
مدیر باغ کتاب: فروش کتاب رشد ۱۰۰ درصدی داشته است
شهاب حسینی تهیهکننده «پتک» شد؛ «نهنگ عنبر ۳» ساخته میشود
«قصه شکوه» با محوریت نگاه رهبر انقلاب به جایگاه زن مسلمان منتشر شد
«مادر» به شبکه نمایش میآید
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان «شهر نقاشی » نگارخانه ابن سینا
افتتاح «سینماحقیقت» با رنگ ایران و روز مادر
نمایش و تحلیل فیلم «فرانکنشتاین» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از فیلم «بی بی مریم» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «فراتر از نگاه» در باغموزه قصر
هدیهای از جنس فرهنگ؛ پویش بزرگ «کتاب مامان۲» در تهران کلید خورد
نشست ماهانه «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران
تجلیل از مادر شهید سردار محمود باقری از شهدای جنگ ۱۲ روزه
«نگار آسمانی» به فرهنگسراهای پایتخت میآید