سعید اسدی مطرح کرد:
جشنواره تئاتر اکبر رادی اتفاقی مثبت در نگارش و تولید نمایشنامه
سعید اسدی نمایشنامهنویس گفت: برگزاری نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی که به صورت تخصصی نیز به مقوله نمایشنامه نویسی پرداخته نشان از اتفاق مهمی است که می تواند اهمیت و جدیت نمایشنامه نویسی در ایران را بیش از پیش برجسته سازد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سعید اسدی نمایشنامهنویس و استاد دانشگاه در گفت و گو با روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان این مطلب افزود: در ایران کمیت نمایش نامه نویسی بالاست ولی اکثر نمایش نامه های ما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و چنانچه این جشنواره بتواند از همین دوره نخست با قدرت و جدیت بالایی برگزار شود، بدون تردید زمینه ساز اتفاق مثبتی در حوزه نگارش و تولید نمایش نامههای قوی خواهد بود.
دبیر دورههای سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ادامه خاطرنشان ساخت: تئاتر یک میراث بشری است و ما نمایشنامهنویسان به عنوان آخرین حلقه این میراث ظاهر شده و حضور داریم. تئاتر، متصل به حلقه بشری است و به ما رهیافت داده و به این حلقه متصل میسازد.
وی در ادامه تأکید کرد: دنیای امروز دنیای گفت و گو و مراوده است چشم اندازها در دنیای تئاتر مورد تبادل قرار میگیرند تا فرصت مراوده را فراهم کند. از این رو جشنواره تئاتر رادی میتواند بستری را فراهم سازد تا نمایشنامههای ارزشمند و نمایشنامهنویسان مستعد فرصتی برای حضور در این مراوده جهانی را پیدا کنند و به دنیای تئاتر معرفی شوند. بنابر این به نظر میرسد این جشنواره با زمینههای موجود در خود میبایست نگرش جهانیای را نیز از همین گام اول با خود به همراه داشته باشد.
نویسنده نمایشنامههای «سرود دوباره کلات» و «تیره مثل سؤتفاهم» هم چنین با تأکید براهمیت و ضرورت نقد آثار گفت: در برگزاری این قبیل جشنواره ها تنها نباید به نمایشنامه بسنده کرد بلکه در کنار آن باید نشست های کارشناسی و تخصصی نقد و بررسی هم اضافه شود و یک استراتژی نوگرایانه برای پیشبرد آن در نظر گرفته شود زیرا نمایشنامهنویس، فقط زمانی که بازخورد کار خود را در صحنه ببیند و مورد نقد و بررسی قرار گیرد، قادر به رشد و پیشرفت خواهد بود.
مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به این نکته که در کشور ایران، هنرمندی مانند اکبر رادی که صرفا نمایشنامهنویس مستقل و متمرکز بر نمایشنامه نویسی باشد، نداریم، در پایان به مشکلات مربوط به شیوه و فضای آموزشی و روش های تعلیم و تربیت نمایشنامهنویسی ناکارآمد در ایران پرداخت و در این خصوص تصریح کرد: بسیاری از نمایشنامههای تولید شده در ایران فرصت اجرای صحنهای را هیچگاه پیدا نمیکنند. نمایشنامه وقتی رشد میکند که اجرای روی صحنه را تجربه کرده باشد و به همین دلیل جشنواره تئاتر اکبر رادی باید تلاش کند تا زمینه اجرای عمومی نمایشنامههای برگزیده در بخشهای مختلف این رخداد هنری فرصت اجرای صحنهای پیدا کنند.
نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی ماه ۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزار میشود.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار