دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
۸۴ سال پس از تیرباران و دفن علیمردان‌خان بختیاری در زندان قصر، مراسم بزرگداشتی در باغ‌موزه قصر تهران برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ۸۴ سال پس از تیرباران و دفن علیمردان‌خان بختیاری در زندان قصر، مراسم بزرگداشتی در باغ‌موزه قصر تهران برگزار می‌شود. مراسم بزرگداشت علیمردان‌خان بختیاری و قیام عشایر جنوب و جنوب غرب ایران شنبه ۱۷ آذر ماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در تالار فرخی یزدی باغ‌موزه قصر برگزار می‌شود.

در این مراسم محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، سید ابراهیم امینی عضو شورا و نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران، غفار پوربختیار، محمود نقدی پور و محسن حیدری استادان دانشگاه و پژوهشگران فرهنگ و تاریخ به سخنرانی می‌پردازند.

همچنین اجرای موسیقی محلی توسط کوهیار بختیاری، شعرخوانی توسط حیدر میرانی و شاهنامه‌خوانی توسط کیخسرو دهقانی از دیگر بخش‌های مراسم بزرگداشت علیمردان‌خان بختیاری خواهد بود.

علیمردان‌خان بختیاری از رؤسای ایل چهارلنگ بختیاری در منطقه چنارود فریدن استان اصفهان ایران بود که با ارتش رضاشاه درگیری داشت و به مدت ۵ سال مبارزه مسلحانه کرد. او در ۱۲ آذر سال ۱۳۱۲ بازداشت شد و به تهران فرستاده شد. در تهران، پس از بازجویی‌های اولیه، به زندان قصر منتقل شد. تا اینکه سرانجام علیمردان‌خان همراه با هفت نفر دیگر از خوانین، در روز ۱۷ آذر ۱۳۱۳ در زندان قصر تیرباران شد. 

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند به باغ‌موزه قصر واقع در تهران، خیابان شریعتی، خیابان پلیس مراجعه کنند.

نظر شما