پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۰۰۹۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از اتوبوس کتابگرد «هُدهُد» با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری رونمایی شد و در ادامه این اتوبوس به سمت مناطق جنوبی شهر تهران حرکت کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، صبح روز چهارشنبه ۱۷ بهمن با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری، معاونان و مدیران این سازمان و طاهری نماینده شرکت واحد‌ اتوبوسرانی تهران و حومه، از اتوبوس کتابگرد «هُدهُد» رونمایی شد و در ادامه این اتوبوس به سمت مناطق جنوبی شهر تهران حرکت کرد.

اتوبوس کتابگرد «هُدهُد» افتتاح شد

سعید اوحدی در آیین رونمایی از اتوبوس کتابگرد «هُدهُد» گفت:خدا را شکر می‌کنیم که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هر روز شاهد یک تحول و خلاقیت جدیدی در حوزه‌های ارزش‌های انقلاب و حوزه‌های فرهنگی هنری هستیم. یکی از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت چهلمین سالگرد که به نظر می‌آید برنامه خوب، فراگیر و تاثیرگذاری باشد، راه‌ اندازی کتابخانه سیار «هُدهُد» در شهر تهران است که با همکاری شرکت واحد‌ اتوبوسرانی تهران و حومه و جناب آقای سنندجی و همکارانشان اتفاق افتاد. 
 
وی افزود: برای شروع کار چهار دستگاه اتوبوس را به صورت کتابخانه سیار تجهیز کرده‌ایم که در هر دستگاه اتوبوس بین ۴ تا ۵ هزار جلد کتاب موجود است. کتاب‌ها به صورت موضوعی انتخاب شده‌اند. این اتوبوس امروز به صورت نمادین راه‌اندازی می‌شود و در طول سال در مناطق مختلف شهر تهران با توجه ویژه به مناطق جنوبی شهر تهران حرکت می‌کند.

اوحدی در ادامه گفت: اتوبوس‌های کتابگرد «هُدهُد» با موضوعات تخصصی چون کودک، نوجوان‌پلاس، انقلاب اسلامی و خانواده میزبان شهروندان است. هر اتوبوس یک موضوعی دارد که متناسب با آن موضوع روی اتوبوس تصویرسازی شده است. فضای داخلی این اتوبوس‌ها به صورت کتابخانه است و در آن سیستم شبکه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهر تهران که حدود ۳۷۰ کتابخانه است، برپاست. اگر خانواده‌ها با فرزندانشان به این اتوبوس‌ها مراجعه کنند، می‌توانند از طریق این سیستم‌ها عضو کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شوند.  همچنین یک راهنما برای مشاوره کتابخوانی در این اتوبوس‌ها مستقر است. جا دارد از همه همکارانم به خاطر اینکه همت کردند و این کار بسیار زیبا و خلاق اتفاق افتاده، تشکر کنم.
اتوبوس کتابگرد «هُدهُد» افتتاح شد

ایده و محتوای تصویر اتوبوس‌های کتابگرد «هدهد» از داستان‌های کهن ایرانی از شاهنامه فردوسی اقتباس شده است. تصویری از خوان سوم که رزم رستم و اژدهاست به صورت فانتزی بر روی دیواره‌های یکی از اتوبوس‌ها نقاشی شده است. اتوبوس دیگر تصویر هدهدی است که به شکل اتوبوس پرنده‌ در آمده و در این اتوبوس پرنده کودکان در کنار حیوانات خیالی قرار دارند و به دست یکی از کودکان کتابی است که شخصیت داستان‌های کتاب کودک چون؛ شیمو، الفی اتکینگز، داداشی، پدر و پسر، قصه‌های من و بابام از آن بیرون آمده‌ است.

داستان اتوبوس دیگر مربوط به موضوع انقلاب اسلامی است. یک طرف اتوبوس کتاب نیمه گشوده‌ای است که نمادهایی از برخی دستاوردهای انقلاب مانند حضور و حمایت مردمی، بنای مسجد خرمشهر به عنوان نمادی از دفاع مقدس، ساختمان نیروگاه هسته‌ای اراک، ناوشکن جماران و ماهواره امید بر روی آن طراحی شده است. سمت دیگر اتوبوس نیز بر روی این کتاب برخی قهرمانان ملی که در دوران انقلاب اسلامی ایران درخشیده‌اند مانند؛ مرحوم سعید کاظمی آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشکده رویان، شهید حججی شهید مدافع حرم، شهید حسن باقری از شهدای دفاع مقدس، شهید احمدی روشن از شهدای هسته‌ای، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان افتخارآفرین ایران و کیمیا علیزاده پدیده ورزش بانوان کشور و شهید حسن تهرانی‌مقدم نخبه صنعت موشکی کشور، طراحی شده است.

اتوبوس کتابگرد «هُدهُد» افتتاح شد
 
بر روی اتوبوس چهارم خانواده‌های مختلف در حال استفاده از کتاب کنار سایر فعالیت‌ها و همچنین در کنار رسانه‌های دیگر به تصویر کشیده شده‌اند.

مجموعه تصویرسازی اتوبوس‌های کتابگرد «هدهد» توسط مدیریت محصولات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با تصویرگری مهدی بادیه‌‌پیما انجام شده است. 

نظر شما