يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۰۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای نمایش «نامیرا» گفت: ویژگی‌های نمایش «نامیرا» در بحث محتوا، دکور و موسیقی از امتیازهای این اثر نمایشی و از جمله جذابیت‌هایش برای مخاطب بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه شنبه ۲۷ بهمن به تماشای نمایش «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی که در بخش تئاتر خیابانی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد، نشست.

سید عباس صالحی پس از تماشای نمایش «نامیرا» گفت: این که نمایش خیابانی «نامیرا» توانست در یک شب سرد، مردم را یک ساعت سرپا نگه دارد و بدون اینکه پلک بزنند، متفرق شوند و از هم فاصله بگیرند با یک اثر هنری درگیر شوند، برایم بسیار جذاب بود.

وی افزود: با وجود اینکه تصورم از اجراهای خیابانی چیز دیگری بود اما اینکه یک اثر خیابانی بتواند جدای از بحث موضوع، در دکور، موسیقی و تم نمایشنامه چنین روند متفاوت و قابل توجهی داشته باشد، اتفاق خوبی بود که در نمایش «نامیرا» رخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این نمایش به لحاظ محتوایی اثر قابل توجهی به شمار می‌رود و موضوع مهمی را بیان می‌کند که در سال‌های اخیر در فضای منطقه‌ شاهدش بودیم. این نمایش توانسته جریانی را که به ملکه خون و گوساله سامری وصل است را به خوبی نشان دهد. این جریان همان جریانی است که از طرفی با خشونت و از طرف دیگر با جهالت پیش می‌رود و فضای منطقه را آلوده کرده است.

وی ادامه داد: این جریان گرچه توانسته است تحرکاتی داشته باشد و با بی‌رحمی زنان، کودکان و مردم منطقه را درگیر کند اما مثل هر جریان دیگر که با خشونت و جهالت حرکت می‌کند، عمر دائمی ندارد. فضایی که نمایش «نامیرا» به لحاظ محتوا ترسیم کرد، بسیار قابل توجه بود. حتی تقارن زمانی‌ این اثر با حادثه تروریستی که در سیستان و بلوچستان رخ داد نشانگر این است که چنین حرکت‌هایی می‌تواند جرقه‌هایی را در فضا ایجاد کند تا در نهایت جریان روشنایی و آزادی بر این جهالت‌ها و خشونت‌ها غالب شود.

صالحی درباره حضورش در میان مردم و تماشای نمایش خیابانی «نامیرا» گفت: ما اجراهای خوبی در سالن‌ها و فضاهای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داریم اما شب گذشته برای من جالب بود که در کنار مردم و در فضای سرد، یک نمایش خوب ببینم.

نمایش خیابانی «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی است. این نمایش حاصل کار گروه کارگاه تئاتر ایران است که با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در قالب سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود. 

«نامیرا» روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رویا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبه‌رو می‌شود.

«نامیرا» تا پایان جشنواره سی و هفتم، جمعه سوم اسفند هر روز ساعت ۱۸:۱۵ در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
نظر شما