يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۰۳۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۲
به همت فرهنگسراي رسانه و با حضور شاه‌حسيني :
نخستين نشست سينماوانديشه از سلسله نشست‌هاي نمايش تحليلي روايت‌هاي آخرالزماني با حضور مجيد شاه حسيني(مديرعامل اسبق بنياد سينمايي فارابي) در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شهر،مجيد شاه حسيني در اين نشست با بيان اينكه از دهه 70 ميلادي موجي جديد از داستان‌هاي آخرالزماني وارد بدنه اصلي سينماي غرب شده است، اظهار داشت: فيلم‌هاي آخر الزماني نگاه به فرجام بشر است كه قبل از آن در جامعه غربي وجود نداشت. شاه حسيني سينما را "وهم مخيل مصور متحرک فناورانه" تعريف کرد و آن را رسانه اي تاثير گذار بر افكار عمومي مردم دانست و گفت: مهم ترين وجود سينما كه به آن توجه جدي نمي شود، وجود رسانه‌اي سينما است. سينما با افكار عمومي مردم سر و كار دارد و در قرن اخير سينما با استفاده جلوه هاي انتزاعي و القاعي خود، شيوه زندگي افراد را تغيير مي دهد. وي تصريح كرد: سينماي آخر الزماني با ساخت فيلم "بچه رزماري" ساخته رومن پولانسکي در سال 1969 در غرب آغاز شد كه اين نوع سينما براي افكار عمومي مردم بيگانه و جديد بود. ساخت فيلم آخر الزماني "بچه رزماري" افكار عمومي جامعه آمريكا را در هم ريخت و ساخت اين فيلم شوك عظيمي در مردم آمريكا به وجود آورد. در ادامه اين جلسه شاه حسيني ضمن نمايش قمسمتهايي از فيلم «جن گير» گفت: در حال حاضر ذائقه سينمايي مردم به سمت سينماي تخيلي و فرجام نگر سوق يافته است. اين فيلم که با فضاي وهم آلود از شرق آغاز مي شود نشان دهنده تبليغات اشتباه غرب از جامعه شرقي است. جن گير نگاه جديدي را براي مخاطبين خود آغاز كرده و بيننده غربي ديدباور را به دنياي جديدي وارد مي كند. شروع فيلم جن گير در عراق به بيننده القاء مي كند كه عراق سرزمين شيطان بوده و چند ماه بعد از اكران مجدد اين فيلم آمريكا به كشور عراق حمله نظامي مي كند. اين استاد سينما با اشاره به وجود شأن اقناعي در فيلم جن گير گفت: اين نوع شأن اقناعي در فيلم‌هاي ايراني مورد توجه قرار نمي گيرد. شان اقناعي در ساخت فيلم جن گير يا (The Exorcist) موجب شده كه مخاطب به سمت فرجام آخرالزماني كشيده شود و حس كند اين فرجام در حال اتفاق افتادن است. شاه حسيني با اشاره به ورود جهان بيني ماورايي به زمينه‌هاي فكري غرب گفت: نمود روايت‌هاي آخرالزماني در سينماي غرب نقش رسانه‌اي بودن سينما را پررنگ تر مي كند اما اين رويکرد جديد است چرا که فيلم‌هاي ساخته تخيل در اوايل تاريخ سينما تنها جنبه سرگرمي براي مخاطب داشته و هيچ گاه فرجام انسان‌ها را به تصوير نكشيده است اما سال‌هاي 1966 تا 1969 زمان شروع ساخت فيلم‌هاي فرجام نگر است و بعد از سال 1966 در جهان غرب برنامه ريزي و مديريت در زمينه ساخت فيلم‌هاي آخرالزماني ايجاد شد كه همچنان اين برنامه ريزي و مديريت وجود دارد. وي گفت: سينماي آخر الزماني به سينماي آخرالزماني طبيعي مبتني بر فجايع طبيعي، سينمايي آخر الزماني تكنولوژيک و سينمايي آخر الزماني ديني و مذهبي دسته بندي مي شود که دسته آخر در بيش از ساير بخش ها در زندگي و افکار عمومي مردم جهان نمود پيدا کرده است. وي موضوعات آخرالزماني را جزء مسائل روز دنيا عنوان كرد و گفت: مخاطب اين نوع فيلم‌ها نمي تواند درك درستي از واقعيت و ماوراء براي خود داشته باشد چرا که ابعاد مختلف، متضاد و گاه وهم آلودي از آن ساخته شده است. مديرعامل سابق بنياد سينمايي فارابي تصريح كرد: امروزه بسياري از كودكان و نوجوانان ايراني آموزه‌هاي خود را از فيلم‌هاي آخرالزماني ساخت غرب فرا مي گيرد كه با باورهاي ديني و اسلامي ما تفاوت بسياري دارد و نبود آشنايي نسل امروز كشور با ادبيات از مشكلات اصلي است چراکه تصوير به شدت بشر امروز را كم حوصله كرده است. وي حجم بالايي از توليدات سينمايي غرب را اقتباسي عنوان كرد و گفت: عمق نداشتن فيلم‌هاي ساخت كشور به دليل نبود ادبيات است. در ادامه اين جلسه قسمتهايي از مستند قديمي Haxan که در سال 1922 ساخته شده است و ريشه هاي باور به شيطان و ماوراء را در غرب نشان مي دهد، پخش شد. خاطر نشان مي گردد سلسله نشست‌هاي «نمايش تحليلي روايت هاي آخرالزماني سينما» دوشنبه‌ها ساعت 16 با حضور دكتر مجيد شاه حسيني( مدير عامل اسبق بنياد سينمايي فارابي )در فرهنگسراي رسانه برگزار مي‌شود.
نظر شما