يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۱
کد خبر: ۱۰۵۲۵۷
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
رئیس سازمان بهزیستی ضمن هشدار در مورد کاهش موالید در کشور پیشنهاد داد که برای خانواده‌هایی که دارای سه فرزند یا بیشتر هستند مشوق‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
خانواده‌های دارای ۳ فرزند یا بیشتر تسهیلات دریافت کنندوحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی، به مناسبت ۳۰ اردیبهشت‌ماه روز ملی جمعیت طی سخنانی با اشاره به اینکه در وضعیتی هستیم که طبق آمار در سال ۹۸ نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد کاهش یافته است، گفت: همانطور که می‌دانیم در جوامع امروز نیروی انسانی و جمعیت از مؤلفه‌های قدرت آن کشور است و می‌تواند پتانسیلی برای ایجاد قدرت اقتصادی و اجتماعی در سطح جهان باشد.

وی هشدار داد: اگر در آینده‌ای نزدیک میزان جمعیت ایران به میزانی که باید نرسد و میانگین سنی جمعیت در اثر کاهش فرزندآوری افزایش نیابد، در آینده‌ای نزدیک یکی از پیرترین کشورهای جهان خواهیم بود و این مسئله موجب ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی مشوق‌های بسیار مناسبی برای فرزندآوری خانواده‌ها ارائه می‌شود، گفت: مثلاً اگر تعداد فرزند در یک خانواده بیش از سه فرزند شود، دولت ماهیانه مبالغی را به عنوان کمک‌هزینه معیشتی برای این خانواده‌ها در نظر می‌گیرد.


کاهش ۱۷۰ هزار موالید در سال قبل نسبت به ۹۷

 وی ادامه داد: اینکه در سال ۹۸ تعداد موالید زنده ما ۱۷۰ هزار نفر نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده جای نگرانی دارد. آیا همان قدر که برای از دست دادن هفت هزار نفر از هموطنان‌مان به خاطر کرونا ناراحت شده‌‌ایم، از کاهش موالید در سال ۹۸ هم نگران شده‌ایم؟ آن هم در حالی که ۱۷۰ هزار نفر کاهش موالید حدود ۲۵ برابر هفت هزار فوتی ناشی از کروناست.

قبادی‌دانا علت کاهش فرزندآوری در کشور را بیش از هر مسئله‌ای، تغییر نگاه نسل جوان به زندگی و طی کردن امورات زندگی دانست و افزود: تغییر شرایط اجتماعی، ارائه مشوق‌های اقتصادی، تسهیل شرایط زندگی برای جوانان و تسهیل امر ازدواج و فرزندآوری می‌تواند در بهبود شرایط مؤثر باشد. سازمان بهزیستی با هدف ایجاد شرایط زندگی بهتر برای مردم ایران در تلاش است در حوزه‌های مختلف اثربخشی خود را داشته باشد و از سال گذشته برای تمام خانوارهایی که فرزند سه‌قلوی (یا بیشتر) زیر شش سال دارند، ماهانه ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: همچنین برای خانواده‌های نیازمندی که فرزند دوقلو دارند (در دهک‌های ۱، ۲ و ۳ قرار دارند) هم همین کمک‌هزینه در نظر گرفته شده است. البته این مبلغ بسیار جزئی است و می‌تواند فقط یک شروع باشد و ما تقاضا داریم، سیاست‌گذاران کشور شرایطی را ایجاد کنند که سازمان بهزیستی بتواند مبالغ بیشتری را برای این خانواده‌ها در نظر بگیرد. علاوه بر این، پیشنهاد می‌دهیم برای خانواده‌هایی که دارای سه فرزند یا بیشتر هستند هم مشوق‌هایی فراهم شود و ما همانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا بتوانیم این تسهیلات را ارائه کنیم.

وی به ارائه تسهیلات در سازمان بهزیستی بر اساس بعد خانوار نیز اشاره کرد و گفت: در بهزیستی سعی کرده‌ایم، تمام تسهیلات‌مان را بر اساس بُعد خانوار در نظر بگیریم. به عنوان مثال مبلغ مستمری برای خانواده‌های دارای فرزند معلول براساس بعد خانوار در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی از ارائه مشاوره‌های ژنتیک رایگان برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر خبر داد و گفت: در کشور ۳۳ هزار خانواده دارای دو معلول و بیشتر داریم که به آنها مشاوره ژنتیک رایگان ارائه می‌دهیم.قبادی‌دانا افزود: در کشور ۱۷۸ هزار خانوار داریم که فرد معلول، سرپرست خانوار است، اما مستمری او بر اساس بُعد خانوار نبود و به عنوان یک نفر، مستمری دریافت می‌کرد که از سال گذشته با حمایت سازمان برنامه و بودجه، مستمری افراد معلول سرپرست خانوار بر اساس بعد خانوار ارائه می‌شود.

قبادی‌دانا در پایان از تمام دستگاه‌ها، ارکان، سیاست‌گذاران و فعالان اجتماعی درخواست کرد برای اینکه با خطر کاهش و پیری جمعیت در آینده نزدیک مواجه نباشیم، تلاش کنند با تغییر نگرش نسل جوان به موضوع فرزندآوری و تشویق نسل جوان به ازدواج و فرزندآوری مانع مواجهه کشور با خطر کاهش جمعیت شوند.

منبع: ایکنا
نظر شما