شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۵۷۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
در پی افزایش مطالبات عمومی برای تصویب بیمه ناباروری، کمپینی باعنوان «رویای مادری» و با هدف حمایت از زوجین نابارور به راه افتاده است.
کمپین «رویای مادری» برای پیگیری حقوق زوجین نابارور در مجلس
«زندگی با حسرت همیشگی تجربه حس مادری و پدری در سایه هزینه‌های بالای درمان»؛ این خلاصه‌ای از قصه پرغصه زوجین نابارور است که بیش از ۲۵ درصد زوج‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلی که علیرغم داشتن پیامدهای فراوان و اهمیت آن، مورد بی مهری نهادهای متولی از جمله وزارت بهداشت قرار گرفته است.

در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که شمار زیادی از آنها به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان ناباروری، با مشکلات جدی مواجه بوده و حتی گاهی قادر به پیگیری فرآیند درمان خود نیستند. زوج‌هایی که گاهاً برای تامین هزینه‌های درمانی در این خصوص مجبور به فروش ماشین و لوازم منزل خود می‌شوند و در کمال تعجب نیز هیچ گونه حمایت چشم‌گیری از سوی دولت از آنها نمی‌شود.

۲۰۰ میلیاردی که در وزارت بهداشت گم می‌شود

بر اساس لایحه بودجه، هرساله ۴۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه تحت عنوان سیاست‌های جمعیتی به وزارت بهداشت تعلق می‌گیرد. بنا بر تصریح لایحه بودجه، ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به درمان ناباروری است. با توجه به اینکه این رقم در ردیف بودجه هزینه‌ای قرار دارد، باید صرفاً در راستای درمان ناباروری صرف شود این در حالی است که می‌توان گفت این رقم هرساله در وزارت بهداشت گم می‌شود یا از جایی دیگر سر درمی‌آورد.

بنا بر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، از میزان ۲۰۰ میلیارد بودجه دریافتی وزارت بهداشت برای درمان ناباروری، تنها ۲۰ میلیارد تومان از آن در این زمینه مصرف و باقی برای توسعه طرح تحول سلامت هزینه می‌شود. در واقع سهم ۲۵ درصد از زوج‌های کشور برای درمان این مشکل برای هزینه در مسیر افزایش موالید، به جیب طرح تحول سلامت می‌رود.

این در حالی است که بیمه‌ها هیچ گونه حمایتی از درمان‌های ناباروری نمی‌کنند و در کمال تاسف اهمیت درمان ناباروری و میزان پوشش بیمه‌ای آن با عمل‌های جراحی زیبایی برابر و صفر است.

به دنبال افزایش مطالبات مردم و انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و از سوی دیگر پرده‌برداری از گم‌شدن بودجه ۲۰۰ میلیاردی در وزارت بهداشت، زمستان ۹۸ طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات درمان ناباروری به مجلس شورای اسلامی رفت.

بر اساس این طرح، قرار بود بودجه مذکور تحت عنوان بیمه ناباروری برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات درمانی مصرف شود تا هم موجب کاهش هزینه‌های درمان این معضل، کمک به زوجین نابارور و همچنین مانع از گم‌شدن رقمی ۲۰۰ میلیاردی در وزارتخانه شود.

بازی‌های سیاسی، روزنه امید ناباروران را کور کرد

با وجود مشخص بودن منابع مالی این طرح و موافقت نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب آن، نامه قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت به مصطفی تاج‌گردون رئیس کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس دهم و بیان آمارهایی نادرست درباره هزینه‌کرد وزارت بهداشت برای زوجین نابارور منجر به عدم تصویب این طرح و در نهایت پایمال شدن حقوق قانونی زوجین نابارور شد.

به طوری که تاج‌گردون به نمایندگان موافق طرح در کمیسیون تلفیق، اجازه صحبت در صحن علنی را نداد و با نطق خود، طرح پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری را به بن بست رساند.

اما حال با روی کار آمدن مجلس جدید، امید تازه‌ای برای بررسی دوباره این طرح در مجلس ایجاد شده و گروه‌های حامی حوزه زنان و خانواده خواستار رسیدگی مجدد نمایندگان به آن هستند.

کمپینی برای کمک به ۳.۵ میلیون زوج نابارور

در همین راستا نیز به تازگی کمپینی با عنوان «رویای مادری» از سوی رسانه خبری جنس اول به راه افتاده تا با افزایش مطالبات عمومی موجب تصویب بیمه ناباروری، در مجلس جدید شود.

امیرحسین فداکار سردبیر رسانه جنس اول نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، با توضیح درباره این کمپین گفت: پس از اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس درباره عدم مشخص نبودن مقصد هزینه کرد بودجه ناباروری در این زمینه و تصویب نشدن بیمه ناباروری در مجلس به دلیل بازی‌های سیاسی، این کمپین را به راه انداختیم تا از حقوق قانونی زوجین نابارور حمایت شود.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، مشخص نیست که بودجه ۲۰۰ میلیاردی ناباروری در وزارت بهداشت صرف چه اموری می‌شود، اظهار داشت: وزارت بهداشت اعلام کرده که این بودجه صرف ساخت مراکز درمان ناباوری شده درحالیکه در طول ۶ سال گذشته تنها ۳ مرکز درمان ناباروری ساخته‌شده است.

سردبیر رسانه جنس اول ادامه داد: بنابراین مشخص نیست که باقی این رقم در کجا صرف شده است. به همین دلیل ما به منظور اجرایی‌شدن بیمه ناباروری و تعلق گرفتن این ۲۰۰ میلیارد به بیمه‌ها و توجه مجلس جدید به تصویب این طرح، کمپین رویای مادری را راه اندازی کرده‌ایم.

حمایت نمایندگان مجلس از رویای مادری

فداکار در پاسخ به این سوال که تاکنون چه کسانی به این کمپین پیوسته‌اند، عنوان کرد: خوشبختانه کمپین رویای مادری با استقبال خوبی روبرو شده و تاکنون شماری از رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی، رسانه ملی به ویژه‌برنامه تلویزیونی «به خانه برمی‌گردیم»، فعالان حوزه زنان و خانواده و تعدادی از نمایندگان مجلس این کمپین را همراهی کرده‌اند.

وی افزود: آقای پژمان فر نماینده ادوار مجلس که از موافقان تصویب این طرح در مجلس گذشته بودند نیز از کمپین رویای مادری حمایت کرده و بر لزوم پیگیری آن در مجلس یازدهم نیز تاکید کرده است. ایشان حتی اعلام کرده‌اند که با توجه به اهمیت موضوع ناباروری، در صورت لزوم سعید نمکی وزیر بهداشت نیز برای بیمه ناباروری استیضاح خواهد شد.

سردبیر رسانه جنس اول با اشاره بر حمایت یکی دیگر از نمایندگان مجلس یازدهم از بیمه ناباروری و کمپین رویای مادری، بیان کرد: خانم فاطمه قاسم‌پور نماینده تهران در مجلس جدید نیز از دیگرکسانی بود که با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از این کمپین حمایت و بر لزوم پیگیری این طرح در مجلس تاکید کرد.

حال باید دید که نمایندگان ملت در بهارستان چه زمانی لایحه بیمه ناباروری را در اولویت خود قرار می‌دهند تا شاهد رفع مشکلات شمار زیادی از زوجین کشور باشیم.

از سوی دیگر با توجه به وقوع بحران جمعیت در کشور و لزوم افزایش فرزندآوری، تصویب این لایحه می‌تواند منجر به کاهش مشکلات خانوادگی و افزایش موالید کشور شود که بسیار حائز اهمیت است.

نظر شما