يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۰۶۱۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در نشستی به تشریح جزئیات ورود سازمان بازرسی کل کشور به تخلفات این صندوق پرداخت.
 نشست خبری تشریح عملکرد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در محل این صندوق برگزار شد.

محمد قائمی‌امیری مدیرعامل این صندوق در ابتدا با اشاره به تاریخچه کوتاهی از این صندوق گفت: این صندوق در سال ۸۷ و با مصوبه جلسه ۹۶ شورای شهر تشکیل شده و به صورت خصوصی، غیرانتفاعی به ثبت رسیده است.

او در خصوص منابع این صندوق گفت: سه درصد از منابع از حقوق پرسنل کسر می‌شود سه درصد سازمان مربوطه بر روی این مبلغ قرار می‌دهد و به حساب صندوق واریز می‌شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ هزار نفر عضو فعلی این صندوق هستند، گفت: مجمع صندوق با حکم ۱۱ نفر اعضای هیات امنا تشکیل می‌شود.

قائمی امیری با بیان اینکه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری یک هلدینگی است که از هفت شرکت کنترلی تشکیل شده تصرحی کرد: فعالیت پنج عدد از این شرکت‌ها در دوره فعلی متوقف شده است.

او با اشاره به مجموعه‌هایی که در این هلدینگ مشغول به کار بودند، گفت: از آژانس‌های خدماتی گرفته تا شرکت‌های تجاری و بورسی، کارگزاری، ساختمانی و ... در این هلدینگ کار می‌کنند.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به وضعیت دارایی صندوق در سال ۹۶ گفت: در پایان سال ۹۶ این صندوق ۱۱۰۰ میلیارد تومان دارایی داشته است و ۱۲۳۳ میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته داشته است

قائمی‌امیری در خصوص چرایی این زیان انباشته اظهار داشت: بین ۸۵ تا ۹۰ درصد ترکیب دارایی‌های شرکت در سال ۹۶ در زمینه املاک بوده است که یکی از اشتباهات استراتژیک صندوق به حساب می‌اید چرا که سبد دارایی‌ها غیرمتوازن بوده است.

او با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ ، ۷۰ درصد د ارایی صندوق تنها رد یک پروژه متمرکز بوده است گفت: به نقل از سازمان بازرسی بیش از ۴۰ صفحه درباره این پروژه گزارش نوشته شده است و با مشکلات و مخاطرات فراوانی همراه بود این پروژه تجاری که در جزیره کیش در حال اجرا بوده مخاطرات زیادی داشته است. سازمان بازرسی به نحوه انعقاد قرارداد ورود کرده کرده است.

قائمی امیری در ادامه گفت: در سال ۹۵ نیز پروژه دیگری خریداری شده است که با بررسی‌ها مشخص شد زیر قیمت واقعی قیمت‌گذاری شده و این دو مورد نمونه‌های از مواردی است که سازمان بازرسی به آنها ایراد گرفته است.

او ادامه داد: ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته به همراه خلا وجود دارایی در آن زمان بوده است و این باعث شد تا صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با بحران روبرو شده و سازمان بازرسی کل کشور به مساله آن ورود کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ گزارش سازمان بازرسی به شهرداری تهران ابلاغ شد، تصریح کرد: در این گزارش به صورت جدی از شهردار تهران و سایر اعضا درخواست شد موارد دارایی‌های صندوق را مشخص و کمیته صیانت تشکیل و برای بقیه دارایی‌ها و پروژه‌های بزرگ فکری شود.

او با بیان اینکه تا سال ۹۶ ، ۴۸۲ میلیارد تومان مبلغی بود که اعضا به صندوق واریز کرده‌اند، تصریح کرد: برای ما مهم بود تا پولی که اعضا به حساب صندوق واریز کرده‌اند را بتوانیم برای آنها تامین کنیم و در این زمینه لازم بود تا تمامی دستگاه‌های نظارتی به مساله ورود کرده و مشخص شود که آیا صندوق می‌تواند از پس بدهی‌ها بربیاید یا خیر؟

او با بیان اینکه از هشت شرکت کنترلی موجود در صندوق تمامی شرکت‌ها به جز یک مورد زیانده بوده است، گفت: در این مدت چالش‌های صندوق را شناسایی کردیم و مهمترین چالش در خود صندوق بود. در این زمینه بازنگری شرکت‌ها و پرسنل را باید انجام می‌دادیم و در پایان سال ۹۶ طی دو ماه بیش از ۵۵ درصد تعدیل نیرو انجام شد.

قائمی امیری با بیان اینکه در طی دو ماه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران را کوچک کردیم، تصریح کرد: در همین راستا از هیات امنا مجوز گرفتیم تا زمانی که ساماندهی صندوق را انجام ندادیم سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نشود.

او با شاره به اینکه سازمان بازرسی در تمام معاملات عمده‌ای که میزان زیادی از سرمایه صندوق را نیز شامل می‌شد برای تقریبا تمامی معاملات ایراد و تخلف نوشته بود، گفت: مبالغ مختلفی از صندوق خارج و به آن بازنگشته بود که از ۲ میلیارد تا ۲۰ میلیارد تومان را شامل می‌شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در خصوص بازه زمانی تهیه گزارش سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ این گزارش از سال ۸۷ تا ۹۶ را شامل می‌شد اما عمده موارد آن مربوط به سال ۹۲ تا اوایل سال ۹۶ بوده است.

قائمی امیری گفت: در این گزارش ۲۹ مورد کلان توسط سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گرفت.

او با تاکید براینکه در طی این مدت تثبیت مالی قراردادها مهمترین اقدامی بود که باید انجام می‌گرفت گفت: کوچک سازی، چابک‌سازی و سپس ساماندهی صندوق انجام شد.

او با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تا سال ۹۶ صورت‌های مالی صندوق توسط حسابرس مردود و عدم اظهارنظر بر روی آن خورده بود گفت: همچنین مجمع صندوق نیز سه سال برگزار نشده بود.

او با یان اینکه در آبانماه سال ۹۶ ، هر ۱۱ عضو هیات امنا برکنار شدند، گفت:‌ در پی آن یک کمیته صیانت تشکیل شد و بررسی وضعیت صندوق در دستور کارقرارگرفت.

قائمی امیری افزود: بعد از دو سال عمده دارایی‌های صندوق شناسایی شدند

او همچنین به پرونده‌های حقوقی که در دادگاه‌ها در حال پیگیری است نیز اشاره کرد و گفت: در حدود ۷۷ پرونده حقوقی در دادگاه‌ها در حال پیگیری است که برخی بر علیه ما و برخی به نفع ما است و در این مدت مبالغ زیادی به صندوق بازگشت داده شده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به مهمترین پروژه صندوق که هم اکنون در حال پیگیری است گفت: مهمترین پروژه سارینا کیش بود که سازمان بازرسی به آن ورود کرد و با یک تفاهم‌نامه جدید و سه جانبه بین شریک بخش خصوصی شهرداری تهران و منطقه آزاد کیش بازنویسی شد.

قائمی‌امیری با بیان اینکه با انجام این تفاهم نامه سه جانبه ۷۰ درصد دارایی آزادسازی شد گفت: سرمایه‌گذاری در این پروژه را به نصف رساندیم و خودمان را از مخاطرات و مشارکت بیشتر خارج و به حالت پیش خرید تبدیل کردیم و با توجه به رشد قیمت املاک حضور در این پروژه برای ما سودآور بوده است.

قائمی امیری افزود: اقدام مهم بعدی که در این مدت انجام گرفته تعیین تکلیف تسهیلات بوده است که انجام شد و به جز یک تسهیلات مابقی آن با بانک مبدا در حال تعامل هستیم که یا تهاتر شود و یا تقسیط شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران همچنین به مبالغی که از سوی اشخاص حقیقی از صندوق خارج شده بود نیز اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۲ میلیارد ریال مبالغی بود که اشخاص حقیقی از صندوق برده بودند و به آن بازگشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از مدیران در این پرونده درگیر هستند گفت:‌ تعداد قابل توجهی از مدیران قبلی درا ین پرونده درگیر هستند.

او ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای سال ۹۷ از هیات امنا می‌خواهد تا موضوع انحلال صندوق را بررسی کنند و در صورت نیاز انحلال آن در دستورکار قرار گیرد. بعد از ساماندهی یکساله، هیات امنا به این نتیجه می‌رسد که صندوق ادامه کار دهد؛ چراکه در پایان سال ۹۷ صورت‌های مالی شفاف و تصویب می‌شود و زیان انباشته به نزدیک ۴ میلیارد تومان سود تبدیل می‌شود.

قائمی امیری افزود: در طول دو سال و ۴ ماه حدود ۱۶ هزار سپرده اعضا تسویه شد و نارضایتی‌ها به حداقل رسید. صف سپرده ۸ هزار نفری هم به یک ماه و نیم رسیده است و افراد زیاد در صف انتظار نمی‌مانند.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران گفت: ما در پایان سال ۹۸ آخرین جمع‌بندی‌ها را انجام دادیم و کفه دارایی‌هایمان بسیار بالاتر از کفه بدهی‌هاست. اکنون بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد از سرمایه‌های صندوق در بخش بورس و شرکت‌داری است. می‌توانیم به پرسنل شهرداری تهران این مژده را بدهیم که صندوق به روال درست خود برگشته است.

منبع: ایلنا

نظر شما