دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۰۷۴۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹
ابراز تاسف ايرج نعيمايي از وضعيت موسيقي كشور:
دومين نشست پژوهشي بيست و پنجمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر در حالي با بزرگداشت زنده ياد استاد غلام حسين بنان در خانه هنرمندان ايران برگزار شد كه ايرج نعيمايي در سخنراني ابتدايي خود با موضوع ماهيت و هويت در موسيقي آسياي ميانه از جريان فعلي موسيقي كشور انتقاد كرد .
به گزارش خبرنگار شهر ، نعيمايي در ابتداي اين نشيت ضمن ارائه تعريفي كلي از مفاهيمي چون ماهيت و هويت و ارتباط آن با فلسفه و دنياي معاصر از اين دريچه به موضع سخنراني خود وارد شد . وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با انتقاد از اين نظريه كه موسيقي ايراني تحت تاثير موسيقي عرب ها ست به بيان نكاتي در اين مورد و سير تاريخي تاثير موسيقي ايران در دنيا و آسيا پرداخت . نعيمايي گفت : ايران به دليل اينكه از معدود كشورهايي است كه در طول تاريخ بشر همواره از جهت انديشه ، منزه بوده و از همان ابتدا داري تفكرات عالي بوده است بنابراين پرستش مبتني بر محور توحيد و خدا پرستي جزو باور هستي ايرانيان بوده است و اين خدا پرستي باعث شده كه تمام ساختار تمدني اين كشوردر همه حوزهاي فرهنگي و هنري تحت تاثير اين جريان باشند . اين مدرس برجسته دانشگاه در حوزه موسيقي ادامه داد : اگر چه اين نوع تفكر در مقاطعي از تاريخ دچار نوسان شده اما مقوله خداپرستي جزو ويژگي هاي جدايي ناپذير اين قوم بوده است . البته در دوره اسلامي و وقتي اعراب وارد ايران شدند به دليل اينكه اين نوع تفكر با تفكر خداپرستي ايرانيان انطباق داشت بلافاصله پذيرفته شد و از قرن دوم تا چهارم هجري بود كه اتفاقا رويدادهاي عظيمي هم رخ داد . وي افزود : در اين دوره بود كه از علوم مختلف تعريف دوباره اي در چارچوب تفكر اسلامي به همراه فرهنگ گذشته ايراني ارائه شد كه البته مهم ترين اين تغيير كه به نوعي تقابل با اعراب بود بيشتر از همه در حوزه زبان اتفاق افتاد كه منجر به اختراع زبان فارسي شد . نعيمايي در مورد تاثير اين تغييرات در حوزه موسيقي هم گفت : بعد از تشكيل موسيقي ايقايي كه كه اسحاق بنيانگذار آن در ايران بود بنيان فوواصل موسيقي ما كه ماهيت موسيقي بود از اين زمان به وجود امد و اين ماهيت ، ماهيتي بود كه از شبه قاره هند آغاز و تا بالكان و آفريقا ادامه پيدا كرد و ما حتي در دوران معاصر هم مي بينيم كه قوانين موسيقي بر آفريقا و حتي هند بر اصول قواعد زبان فارسي است كه شكل گرفته است . اين جريان و ماهيت را حتي مي توان در لغات و سبك هاي اروپايي چون فلامنگو ، ارگ جستجو كرد كه در ظاهر غربي خود برگرفته از زبان فارسي هستند . وي با اشاره تاثير زبان فارسي در سازهاي جهاني هم ادامه داد : فواصلي كه در موسيقي عرب ، ترك و آسياي ميانه هم نواخته مي وشد تماما همان فواصلي است كه دراين زمان به وجود امده كه در برخي از مكان ها به دستگاه تعبير مي كنيم كه البته اين نوع اختراعات و اكتشافات دستگاهها و تنوع موجود در آن همان ساختار ماهيتي موسيقي ما را پوشش مي دهد كه اشتراك بين كشور هاست . نعيمايي با بيان اينكه اين ساختار ماهيتي كه تابع يك تفكر واحد است تصريح كرد : اما وقتي اين تفكر واحد در جغرافيا ظهور پيدا مي كند رنگ و بوي يك مليت را مي گيرد كه همه اينها نام هويت را شكل مي دهند كه ما نشانه هاي اين هويت را در رنگ ، لباس ، گويش ، لهجه و حتي قابليت هاي جغرافيايي را مي بينيم . اين پژوهشگر در بخش پاياني صحبتهاي خود خاطر نشان كرد : آن چه كه ما در موسيقي از شبه قاره هند تا بالكان مي بينيم تماما بر اساس تفكر دوره اسلامي با تجارب و ماهيت ايراني شكل گرفته و همواره اين نام گوشه مقام هاي ايراني است كه در اين موسيقي ديده مي شود . وي افزود : متاسفانه اينها نكاتي است كه متاسفانه مغفول مانده كه باعث شده گاهي شنيده شود كه موسيقي ما متاثر از موسيقي عرب و يا موسيقي ترك است كه بايد گفت ماهيت تمام اين موسيقي ها همان فواصل ايراني است كه جزو افتخار ايرانيان در طول تمدن بشري است . نعيمايي تصريح كرد : ما نقش مهمي در طول تاريخ تمدن بشري در همه حوزه ها داشتيم اما متاسفانه موسيقي ما به جاي اينكه تاثير گذار باشد ، تاثير پذير شده است . در حاليكه موسيقي ما كه هم اكنون دچار اخلال شده آن قدر قابليت دارد كه نياز همه جوامع بشري را برطرف كند .
نظر شما