شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۰۹۰۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
رمان «سپیده‌دم ایرانی» نوشته امیرحسن چهلتن توسط انتشارات نگاه به چاپ هفتم رسید.
رمان «سپیده‌دم ایرانی» به چاپ هفتم رسیدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،رمان «سپیده‌دم ایرانی» نوشته امیرحسن چهلتن به‌تازگی توسط انتشارات نگاه به چاپ هفتم رسیده است. این‌کتاب نامزد دریافت جایزه کتاب سال در بیست و چهارمین دوره این جایزه شده بود.

این‌رمان درباره مردی به‌نام ایرج است که حدود ۶۰ سال دارد و با پیروزی انقلاب اسلامی، پس از ۲۸ سال تبعید به ایران بازمی‌گردد. این بازگشت باعث می‌شود ایرج گذشته را مرور کند و تهران سال‌های دهه ۲۰ را پیش چشم خود بیاورد؛ در آن‌دوران که همسرش بازیگر تئاتر بوده است.

در ادامه داستان و پس از بازسازی رویدادهای گذشته، ایرج پس از ۲ ماه حضور در ایران، کشور را برای همیشه ترک می‌کند و ...

چهلتن در این‌کتاب دست به نگارش یک‌کار پژوهشی_تاریخی و داستانی زده است. او «سپیده‌دم ایرانی»‌ را طی ۳ سال نوشته است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

ایرج نگاهش کرد. خودش هم به درستی نمی‌دانست. جوان روشن‌تر از پیش گفت: منظورم این است که شما به کدام جریان مربوط می‌شدید؟… کمونیست هستید؟

ایرج مثل برق گرفته‌ها تکان خورد. شانه‌ها را با ابهام تکان داد و سرش را دور چرخاند. جوان گفت: همینطوری پرسیدم؛ از روی کنجکاوی!

و مشغول کارش شد.

نور چرکمرد مهتابی‌ها هنوز بر نور خفه‌ای که از پنجره‌ها به درون می‌تابید، غلبه‌ تام داشت. ایرج در همان حال که سر می‌چرخاند، گفت: چقدر همه چیز تغییر کرده است!

به تصویر محو خود نگاه کرد که روی شیشه‌یِ مات دیواره‌ اتاقک در برابرش قرار داشت. جوان گفت: همه همین را می‌گویند.

مُهر را جوهری کرد و بر صفحه‌ گذرنامه کوبید و آنوقت آن را از سوراخ کوچک اتاقک به روی پیشخان باریک چوبی به جلو سراند و تا ایرج بار دیگر به او نگاه نکرد، پنجه را از روی آن برنداشت. ایرج سر تکان داد-گویی از اجتناب از امری محتمل اظهار رضایت می‌کردـ، لبخندی زد و گذرنامه را برداشت. حالا به ناگهان شاد بود!

چاپ پنجم این‌کتاب با ۲۰۶ صفحه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما