شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۰۹۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۳
يك كارشناس آموزشي با اشاره به اظهارات اخير درباره راه‌اندازي دانشگاه‌هاي تك جنسيتي تاكيد كرد: قائل شدن نقش‌هاي متفاوت در آموزش‌هاي رسمي براي دختران و پسران باعث مي‌شود ذهن دانش‌آموزان و دانشجويان با نوعي تضاد و احساس تعلق به دو دنياي متفاوت شکل ‌گيرد.
شيرزاد عبداللهي در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" در اين باره افزود: اگر در آموزش‌هاي رسمي، دختران و پسران را متعلق به دو جنس مخالف بدانيم در واقع تبعيض جنسيتي را در ذهن فرزندان خود نهادينه كرده‌ايم و بي‌توجهي به برخي نکات مهم اينچنيني پيامدهاي جبران‌ناپذيري را در پي خواهد داشت. اظهارات اين كارشناس در پي اظهارات مديرکل دفتر آموزش‌هاي آزاد و غيرانتفاعي وزارت علوم درباره بررسي راه‌اندازي چهار دانشگاه تک‌جنسيتي در تهران و شهرستان‌ها، يك كارشناس آموزشي مطرح شد. وي با بيان اين كه «اختلاف دختران و پسران يکسري تفاوت‌هاي بيولوژيک است كه نبايد دامنه آن را به عرصه توانايي‌هاي اجتماعي کشاند»، تصريح كرد: اعتقاد به تبعيض جنسيتي و نژادي، اکتسابي و تربيتي است و نبايد نقش‌هاي اجتماعي را بر اساس جنسيت به دو دسته زنانه و مردانه تقسيم کرد. عبداللهي با اشاره به فعاليت دانشگاه دخترانه الزهرا(س)، امام‌صادق(ع)، دانشگاه پسرانه امام‌حسين(ع)، حوزه‌هاي علميه دختران و پسران به عنوان دانشگاه‌هاي تک‌جنسيتي، آن را پديده جديدي ندانست، اما در عين حال خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير بحث جداسازي دختران و پسران به گونه‌اي حساسيت‌برانگيز مطرح شده است؛ چنانکه گويي عده‌اي قصد دارند جامعه را به دو بخش زنان و مردان تفکيک کنند! وي ادامه داد: براي نمونه طرح تفکيک جنسيتي کتاب‌هاي درسي مدارس، تفکيک و سهميه‌بندي جنسيتي در پذيرش دانشجويان در کنکور سراسري، راه‌اندازي بيمارستان تک‌جنسيتي، جداسازي اتاق کارمندان زن و مرد در ادارات، جداسازي ورودي دانشجويان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و حذف دبيران مرد از مدارس دخترانه از جمله ايده‌هاي مطرح شده‌اي است که برخي از آنها به اجرا درآمده است. اين كارشناس، مهمترين دليل تفکيک جنسيتي از سوي طراحان اين موضوع را وجود برخي روابط ناسالم دختران و پسران در دانشگاه‌ها اعلام كرد و افزود: متاسفانه برخي افراد به جاي حل مساله، صورت مساله را بطور کامل پاک مي‌کنند‍! بايد بپذيريم جامعه بشري از زنان و مردان تشکيل شده است و دختران و پسران بايد شيوه تعامل و رفتار درست با همديگر را بياموزند. وي گفت: رسانه‌هاي عمومي، توليدات فرهنگي، کتب درسي مدارس، معلمان و مربيان و... بايد هنجارهاي اجتماعي از جمله نحوه ارتباط درست با جنس ديگر را به کودکان و نوجوانان و جوانان بياموزند و به جاي جداسازي بايد به فکر فرهنگسازي و آموزش جوانان بود. عبداللهي افزود: متاسفانه وزارت علوم و يا شورايعالي انقلاب فرهنگي به مقايسه عملکرد اين دانشگاه‌ها با دانشگاه‌هايي که دختران و پسران در کنارهم تحصيل مي‌کنند، نپرداخته‌اند و به نظر مي‌رسد آنچه درباره مزيت دانشگاه‌هاي تک‌جنسيتي گفته مي‌شود؛ حاصل يک بررسي جامع و علمي نيست. به گفته وي، موضوعي که برخي را نگران کرده است، افزايش چشمگير پذيرفته‌شدگان دختر در سال‌هاي اخير است، به ‌طوري که تعداد پذيرفته‌شدگان دختر به ?? درصد ورودي‌ها افزايش يافته است.
نظر شما