چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۹
کد خبر: ۱۱۱۹۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
همزمان با سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) مطالعه4کتاب خواندنی درباره زندگانی و سیره این امام بزرگوار به مخاطبان پیشنهاد می‌شود.
معرفی4کتاب درباره امام حسن عسکری///// در حال تکمیلبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، همزمان با سالروز ولادت امام حسن عسگری به معرفی 4کتاب خواندنی درباره زندگانی و سیره این امام بزرگوار می پردازیم.

 کتاب حسن بن علی امام عسکری (علیه السلام)

کتاب حسن بن علی امام عسکری (علیه السلام) تألیف مرضیه محمدزاده، که توسط انتشارات دلیل منتشر شده است.کتابی است در راستای معرفی شخصیت و زندگی امامی که در یکی از بدترین و حساس ترین شرایط موجود در عصر ائمه زندگی می کرده است.

اثر حاضر با رویکردی تاریخی و با استفاده ازمدارک مهمی که در تاریخ موجود بوده، نگارش شده و همچنین نگارنده در این کتاب به بررسی سیره ی امام حسن عسکری (علیه السلام) و نحوه ی تعامل ایشان با حکومت های جور عباسی پرداخته است و اتفاقاتی که در این زمان رخ داده بود را با نگاهی تحلیلی برای مخاطبین عرضه کرده است.

یکی از مسائل مهمی که نویسنده در این کتاب به آن پرداخته، بحث ارتباط های امام با شیعیان و بحث وکالت است که در آن زمان حضرت به جهت ارتباط بیشتر با شیعیان و ترویج دین ناچار به برقرار ارتباط حتی به صورت مخفی بودند و این موضوع از مباحثی که به طور مفصل در این کتاب به آن رسیدگی شده است.

مسائل مقدمه سازی برای غیبت و تولد امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز به طور ویژه در این کتاب به آن پرداخته شده است.

کتاب زندگی امام حسن عسکری

 کتاب  زندگی امام حسن عسگری (ع) تألیف علی اکبر جهانی، در راستای تحقق شناخت شخصیت و زندگی امام عسکری(ع) که در شرایط سخت سیاسی و اجتماعی زندگی می‌کردند، از سوی انتشارات بین الملل چاپ شده است.

در این کتاب نقش حضرت در امور سیاسی در زمان حیات پدر، صفات، خلفای معاصر، علل حبس و زندانی شدن، وضعیت اقتصادی خلفای معاصر، وزرای معاصر حضرت و ویژگی‌های آن‌ها و وضعیت شیعیان، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. همچنین به موضع امام در برابر بدعت‌ها و انحرافات، مكاتبات حضرت با شیعیان، نقش امام در حمایت از علویان، آثار فقهی، اعتقادی و تفسیری امام و حوادث پس از شهادت حضرت، اشاره شده است.

این مجموعه با جملات قصاری از حضرت امام حسن عسگری (ع) به پایان می‌رسد.

کتاب صحیفه امام حسن عسکری

کتاب صحیفه امام حسن عسکری (ع) به نویسندگی جواد قیومی اصفهانی که از جامغه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده است.

استفاده از سخنان اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) قطعا برای سیر و سلوک الی الله و رسیدن به هدف نهایی بسیار مهم و ضروری است. کتاب حاضر با عنوان صحیفه­ی امام حسن عسکری(ع) تألیف جواد قیومی اصفهانی به سخنان، کلمات، نیایش ها و ادعیه آن حضرت(ع)، خطبه های آن حضرت(ع)، مناظرات آن حضرت(ع)، گزیده ای از گفتار آن حضرت(ع) و اشعاری در مدح آن حضرت(ع)  پرداخته است.

از مهمترین اتفاقاتی که در زمان اهل بیت (ع) افتاده است، بحث مناظرات و آثار علمی ای است که از حضرات معصومین(ع) به جا مانده است، این مهم در زمان امام عسکری(ع) نیز به وقوع پیوسته بود و بحث های علمی فراوانی در تاریخ از این امام همام به ثبت رسیده است که نویسنده محترم این مباحث را در کتاب بیان کرده است.


کتاب ماه درمیان نیزه ها

کتاب ماه درمیان نیزه‌ها که توسط مهدی قزلی نوشته  و از سوی انتشارات امیر کیر منتشر شده است.


کتاب  در رابطه با زندگانی، شخصیت، سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف شده است.

مولف در این اثر سعی کرده است تا با استفاده از منابع تاریخی به زوایا و شرایط زندگی امام یازدهم شیعیان بپردازد و نکات اخلاقی و سیره­ی اخلاقی این امام همام را با رویکردی تاریخی برای مخاطبین عرضه کند.

 در این کتاب پس از بیان چگونگی ولادت حضرت، القاب و کنیه­ ی ایشان، طریقه­ ی به امامت رسیدن امام حسن عسکری (علیه السلام) و اتفاقاتی که در دوران حیات ایشان افتاد و سختگیری هایی که از طرف حکومت عباسیان بر حضرت گرفته می شد و منع هایی که در زمینه های مختلف بر ایشان اعمال می شد و حتی تلاش هایی که برای نابودی فرزند ایشان انجام شده بود، توضیحاتی داده شده است.





نظر شما