يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۶
کد خبر: ۱۱۲۴۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
مصاحبه رایزن فرهنگی با نشریه گیون در اتیوپی؛
سلمان رستمی در گفت‌وگو با نشریه «گیون» امهریک زبان نسبت به تشریح فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی اقدام کرد. او همچنین از تمدن سازی جمهوری اسلامی ایران گفت.
ایران در حال ساخت تمدنی مبتنی بر اسلامیت و عقلانیت استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سلمان رستمی، رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی، در گفت‌وگو با نشریه امهریک زبان «گیون» در این کشور به شرح فعالیت‌های رایزنی فرهنگی از جمله برگزاری کلاس‌های زبان و ادبیات فارسی، دوره‌های ایرانشناسی، برگزاری دوره‌های حمایتی از اشتغال زنان مانند کلاس‌های خیاطی و قالی بافی، چاپ و نشر کتاب از زبان فارسی به امهریک، برگزاری گفت‌وگوهای دینی میان اسلام و مسیحیت، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، نمایش فیلم‌های ایرانی در تلویزیون اتیوپی، اجرای برنامه‌های رادیویی، برگزاری برنامه شب شعر در مناسبت‌های مختلف و… پرداخت.

رستمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تحلیل و بررسی مشترکات فرهنگی و دینی میان دو کشور پرداخت و وجود لغات مشترک بسیار بین زبان‌های فارسی و امهریک را یکی از وجوه این اشتراکات دانست. وی ایران را کشوری دارای تنوع گسترده زبانی و قومی دانست که در آن همه اقوام و قومیت‌ها با دارا بودن هر زبان، مذهب و عقیده‌ای در کنار یکدیگر با کمال احترام و برادری زندگی می‌کنند و این مورد نیز یکی از شباهت‌های میان دو ملت ایران و اتیوپی است.

رستمی در ادامه این مصاحبه نسبت به معرفی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته پرداخت و اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال تمدن سازی نوینی مبتنی بر اسلامیت و ایرانیت در کشور است و این تمدن جریان تمدنی اسلام را از عصر نبوی (ص) به تمدنی جمهوری اسلامی ایران متصل کرده است. وی انقلاب اسلامی ایران را تشبیه به موجودی زنده کرد که با اراده و انعطافی که داراست در حال تصحیح خطاها و یافتن راه حل‌های جدید در تمامی عرصه‌های مختلف است و به همین جهت راه‌های موفقیت را طی کرده و در این راه تجربیات زیادی را نیز بدست آورده است.

رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی در ادامه به مهمترین ظرفیت امیدبخش کشورمان که نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است، اشاره کرد. به باور او دلیل این توسعه در نیروی انسانی سرمایه گذاری چهل ساله جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است در حال حاضر توسعه آموزش عالی، نسبت فارغ التحصیلان در مقاطع تحصلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری و نرخ مقالات چاپ شده ISI، نرخ باسوادی، نسبت شاخص‌های ورودی دختران به دانشگاه و پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی توسط زنان، پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوین مانند انرژی هسته‌ای، نانو فناوری، صنعت نفت و گاز، پزشکی و داروسازی و… جمهوری اسلامی ایران را جز کشورهای دارای توان بالا و توسعه یافته قرار داده است و همه این موارد از همین سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی با ایمان و متخصص است. در حال حاضر مدیران جوان در کشورمان، مشغول فعالیت هستند و شاخص جوانگرایی در جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه بوده و به آن اهتمام بسیاری زیادی وجود دارد.

در ادامه این مصاحبه همچنین به رویکردهای فرهنگی و تمدنی کشورمان در اتیوپی و راه‌های توسعه این همکاری اشاره شد و اینکه به منظور نگاه راهبردی فعالیت فرهنگی میان دو دولت ایران و اتیوپی، کشورمان در حال پیگیری انعقاد برنامه مبادلات فرهنگ و هنری با دولت اتیوپی است، تا از این رهگذر بتوان نسبت استفاده از پتانسیل موجود میان دو کشور بهره بیشتری برد.

منبع: ایسنا
نظر شما