سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۱۲۴۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات، نشست بررسی مهارت های مطالعه کتاب با عنوان «بخوانیم»، به همراه جمع‌خوانی کتاب «روزهای بی آئینه» در بستر فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،با هدف بررسی لزوم کتاب‌خوانی و کسب مهارت‌های مطالعه نشست «بخوانیم» به همراه جمع‌خوانی کتاب «روزهای بی‌آینه» با حضور حسام آبنوس، فعال رسانه و خبرنگار حوزه کتاب، به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات، در بستر فضای اسکای روم برگزار شد.
کتاب خواندن بهترین ابزار برای کسب تجربه
در ابتدای این برنامه حسام آبنوس به بیان توضیحاتی در اهمیت و ضرورت کتاب خوانی پرداخت و گفت: همانطور که معاشرت با افراد امکان بهره‌مندی از تجربیات دیگران را در اختیارمان می‌گذارد، کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست و امکان معاشرت با نویسنده و بهره‌مندی از تجربیات مختلف و متفاوت نویسنده را برایمان فراهم می‌نماید. کتاب‌ها، بهترین ابزار برای کسب تجربه و غنی‌سازی اوقات فراغت هستند.
 
وی در پاسخ به این سوال که از کجا باید شروع کرد و کتابخوان شد گفت: در موضوع مطالعه و کتابخوانی نباید از شکست خوردن مأیوس شد. کتاب خواندن همچون دیگر کارهای زندگی است مثلاً راه رفتن، ما از کودکی بارها زمین خورده ایم تا شیوه راه رفتن را آموختیم، با یکبار زمین خوردن از راه رفتن دست نکشیده ایم و تلاش کردیم تا موفق شدیم و به قول معروف هر شکست مقدمه پیروزی بعدی است.
شناخت دقیق روحیات و ذائقه کمک بسزایی در کتابخوان شدن دارد
 
وی افزود: هر فرد ذائقه و نگاهی دارد که برای مطالعه و انتخاب کتاب از همین سلیقه خود می‌تواند استفاده کند، و بر اساس اطلاعات روحی و شخصیتی که از خود می‌شناسد کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در واقع کتاب وقتی بر اساس روحیه افراد و سلیقه فرد انتخاب شود خواندنی خواهد شد.
 
وی افزود: هر فرد باید یک تکان به ذهن خود بدهد و در انتخاب کتاب می‌توان از کمک و راهنمایی کتابداران، کتاب فروش‌ها و روزنامه نگارانی که در حوزه کتاب قلم می‌زنند استفاده کرد و حال اگر آنها دوست شما باشند و روحیه شما را نیز بشناسند خواندنی‌ترین کتاب را می‌توانند به شما معرفی کنند.

سلیقه سازی امری مهم در کتاب خوانی است
 
وی «سلیقه‌سازی» و «آزمون و خطا» را دو امر مهم در انتخاب کتاب و کتابخوان شدن عنوان کرد و افزود: البته انتخاب کتاب خواندنی و جذاب همیشه نیز بر اساس سلیقه نیست من خودم علاقه‌ای به آشپزی نداشتم ولی یک روز در کتابفروشی به کتاب آشپزی نجف دریابندی برخوردم، همانجا چند ورق زدم و تصمیم گرفتم خریداری کرده و در منزل مطالعه کنم، کتاب دارای کلماتی اثرگذار و جذاب بود و بعد از خواندن چند صفحه از کتاب من واقعاً دوست داشتم بروم و آشپزی کنم. پس خود جملات و شیوه نگارش کتاب نیز کمک بسیاری به کتابخوانی مخاطب می‌کند، در اینجاست که می‌گویم ما می‌توانیم برای خود سلیقه هم بسازیم. وقتی کتاب کلمات و واژگان قوی داشته باشد، خواننده به ناگاه متوجه می‌شود ساعت‌ها پای کتاب بوده، پس از تجربه کسب کردن نترسیم و خواندن کتابهای متفاوت را تجربه کنیم.
 
این فعال حوزه رسانه مهم‌ترین کارکرد کتاب را شکستن حصار ذهن در فرد عنوان کرد و گفت: کتاب خواندن برای ما فرصت فراهم می‌کند برای دیدن جهان؛ با خواندن هر کتاب پنجره‌ای از دنیای دیگر به روی ما باز می‌شود و با دنیای دیگر آشنا می‌شویم.
 
وی افزود: کتاب ابزار زندگی و بخشی از زندگی و جزو لاینفک زندگی است لذا اگر بخواهیم تجربه تازه در کتاب خواندن داشته باشیم باید از زمان هزینه کنیم و به خود فرصت دهیم.
«روزهای بی‌آینه» عاری از اسطوره سازی های نادرست است
 
بخش دوم این نشست به معرفی کتاب "روزهای بی آئینه" اختصاص یافت. در این بخش نفیسه سادات موسوی از شاعران آئینی کشور در معرفی کتاب گفت: این اثر، رمانی عاشقانه است و مسیر جالبی دارد، داستان زندگی منیژه لشکری هرچند در حوزه خاطرات همسران شهدا می‌گنجد، اما داستان متفاوتی است. او سال‌ها برای بازگشت شهید حسین لشکری، سیدالاسرا، انتظار کشید؛ بی‌آنکه خبر موثقی از او داشته باشد.
 
وی افزود: «روزهای بی‌آینه» کتابی است خوش‌خوان از سرگذشت یکی از همسران شهدا، کتابی به دور از اغراق، دارای ریتم تند، و فاقد طولانی نویسی، نویسنده در این کتاب با شخصیت‌پردازی قوی، توصیف، بیان جزئیات و نقب زدن به درون شخصیت راوی، روایتی جدید ارائه می‌دهد.
از نظر وی، کتاب «روزهای بی‌آینه»، با خوش‌قلمی و با تخیل فوق‌العاده، زندگی واقعی زنی را واکاوی می‌کند که هجده سال همسرش را ندیده. در این کتاب شاهد سه بخش از زندگی وی هستیم که عاری از اسطوره‌سازی نادرست و یا اغراق در بیان سرگذشت یک شهید آزاده است.
 
در پایان نفیسه‌سادات موسوی، مهدیه همتی، یاسمین سادات شریفی و ریحانه ابراهیم‌زادگان بخش‌هایی از کتاب را برای علاقمندان در نشست مجازی خواندند.
نظر شما