سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۱۴۸۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
گرافیست و طراح استیکر «عمونوروز» گفت: طراحی استیکرهای بومی بر اساس شخصیت‌های فرهنگی ایرانی، در شناخته شدن هر چه بیشتر آن به مردم کمک می‌کند.
ماجرای طراحی استیکر «عمو نوروز» + عکسبه گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ و هنر، شادی دلپاک هنرمند تصویرگری که سال گذشته در دومین جشنواره استیکر سال با طراحی استیکر «عمو نوروز» رتبه سوم را به دست آورده بود، درباره طراحی این کاراکترگفت: علاقه وافری به فرهنگ و سنت ایرانی دارم و همواره سعی کردم در آثارم به این مقوله بپردازم، از این رو شخصیت عمو نوروز را که یکی از بهترین و جذاب‌ترین شخصیت‌های اصیل ایرانی و نویدبخش فصل بهار و نو شدن است، انتخاب کردم.

این گرافیست جوان در پاسخ به این سوال که آیا یک شخصیت خیالی ایرانی قابلیت تبدیل شدن به استیکر را دارد، اظهار داشت: به نظرم  اکثر کاراکترهای ایرانی که در فرهنگ ما وجود دارند و صرفاً در تخیل افراد جا گرفته‌اند، قابلیت تبدیل شدن به یک استیکر جذاب را دارند‌ و این هنر تصویرگر است که می‌تواند خالق آن اثر باشد.

طراح استیکر عمو نوروز درباره موانعی که ممکن است یک استیکر ایرانی فراگیر نشود و یا برعکس چه عاملی می‌تواند باعث شود تا این استیکر دست به دست شود، توضیح داد: جذاب نبودن استیکر، رعایت نکردن استانداردهای هنری و از همه مهمتر گُنگ بودن شخصیت‌های اصیل ایرانی برای عموم از موانع فراگیر نشدن استیکر بومی ایرانی است. البته هر چه روی شخصیت‌های اصیل و ملی ما کار شود، مطمئناً آیندگان ثمره‌اش را خواهند دید.

ماجرای طراحی استیکر «عمو نوروز» + عکسدلپاک در پاسخ به این که آیا مناسبتی بودن یک استیکر آن را محدود به زمان خاصی نمی‌کند، گفت: بعید می‌دانم محدودیت خاصی ایجاد کند بلکه مناسبتی بودن استیکر در استفاده بیشتر مخاطبین تاثیر زیادی دارد، منتها چون این شخصیت‌ها دارای حالات مختلف برای بیان احساسات هستند، در مواقع غیرمناسبتی هم استفاده خواهند شد.

این تصویرگر همدانی درباره اینکه آیا هنگام طراحی این استیکر به مخاطب جهانی و امکان جهانی شدنش هم فکر کرده است، گفت: قطعاً نگاه فراملی یکی از اهداف شخصی‌ام در خلق اثر است. متاسفانه بسیاری از مردم جهان درباره شخصیت‌های ملی ایرانی شناخت زیادی ندارند. البته امیدوارم در آینده آثار زیادی در این مورد خلق شوند.
وی در پاسخ به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا پیش از این در جشنواره‌ای با موضوع استیکر شرکت داشته است و اصولاً برپایی یک جشنواره با این موضوع را چقدر مناسب می‌داند، گفت: جشنواره استیکر آیگپ، طرح خلاقانه و اولین جشنواره تخصصی استیکر در ایران بود که من در آن شرکت کردم و موفق شدم  جایزه سوم جشنواره را کسب کنم که بازخورد استیکرهای اصیل ایرانی به قدری خوب بود که واقعاً مشخص شد چقدر ما نیاز به برپایی چنین جشنواره‌هایی داریم.
ماجرای طراحی استیکر «عمو نوروز» + عکس
دلپاک در پایان در پاسخ به اینکه آیا باز هم با موضوع نوروز کاراکتری خلق خواهید کرد، اظهار داشت: چرا که نه؟ در حال حاضر هم چندین کار با موضوع نوروز خلق کرده‌ام و خواهم کرد؛ چون ایده‌ای است که هیچ‌گاه تکراری نخواهد شد. هرسال با فرا رسیدن نوروز، ما نو شدن را تجربه می‌کنیم، پس می‌توانیم ایده‌های نو و شخصیت‌های نوروزی جدیدی خلق کنیم‌.
نظر شما