شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۱۴۹۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کتابخانه سراج باهدف مهارت فرزند پروری اقدام به تولید کلیپی با عنوان سبک زندگی و مهارت فرزند پروری‌کرده است به این بهانه مصاحبه‌ی با کارشناس برنامه مریم کرمی آماده شده است که در ادامه می خوانیم.

اولین قانون تربیت اخلاقی کودکان توجه کردن به آنهاست/ ارتباط گرم، امن و غیرمشروط با کودک ضروری استمریم کرمی کارشناس ارشد روانشناسی کودک در گفت و گو با پایگاه تحلیلی ـ خبری فرهنگ وهنر با اشاره به اینکه سبک فرزندپروری والدین کودک باید تصحیح شود معتقد است یکی از مهم‌ترین روشهای آموزشی نقش الگوی پدر و مادر است. کودکان رفتارهای بسیاری را از والدین یاد می‌گیرند و آنها را الگوی رفتارهای خود قرار می‌دهند. آنچه که دوست دارید در فرزندتان مشاهده کنید، در تعاملاتتان بکار ببرید.

 کرمی در ابتدا در پاسخ به سوال که بهترین روش تربیتی برای اخلاق‌مداری کودکان چیست و چگونه می‌توان در این زمینه کودک را به درستیی تربیت کرد، بیان کرد: قطعاً بهترین زمان برای شکل گیری ارزشهای اخلاقی در فرد ‌دوران کودکی است، و خانواده‌ها و معلمان می توانند با شناسایی تواناییها و محدودیتهای کودکان در سنین مختلف، ‌به بهترین نحو اقدام به رشد ارزشهای اخلاقی در کودکان کنند. توجه کردن اولین قانون تربیت اخلاقی کودکان است. بنیاد تربیت اخلاقی کودکان، رابطه بین فرزند و والدین است. همه دستورالعمل‌ها و مداخلات در تربیت اخلاقی کودکان باید در قالب یک ارتباط گرم، امن و غیرمشروط با کودک صورت پذیرد.

کرمی درباره یادگیری کودکان و تشویق هرچه بیشتر و مناسب آنها و الگوی مناسب رفتاری در این زمینه، توضیح داد: وقتی می‌خواهید به کودکتان رفتار جدیدی را یاد دهید، برای مثال این که چگونه تخت‌خواب خود را مرتب کند یا چگونه بند کفش‌های خود را ببندد، به او نشان دهید که خودتان چگونه این کار را انجام می‌دهید. سپس، به او اجازه دهید این کار را به تنهایی تمرین کند. نشان دادن، به جای گفتن، می تواند بهترین راه باشد تا بچه ها مهارت های جدید را یاد بگیرند. به مهارت‌های اجتماعی و عاطفی نیز توجه کنید. به کودک خود نشان دهید چگونه به کسی خوشآمد بگوید و یا چگونه احساساتی مانند ناامیدی یا ناراحتی خود را کنترل کند.

توصیه این کارشناس کودک به والدینیی که می‌خواهند فرزندان خود را با کمترین درصد اشتباهات پرورش دهند و پیچ و خم‌های رفتار و هیجان‌های کودکان خود را بشناسند این است که: خطا کردن جزئی از رفتار ماست و این اشتباهات است که کودک یاد می‌گیرد که چگونه رفتارهاش رو کنترل کند. بهترین روش برای آموزش استفاده از کتابها و روانشناسان و مربی‌های کاردان هست که خیلی می‌توانند کمک کننده باشند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که توصیه شما به عنوان کارشناس این حوزه برای شناخت و درک و یاری هرچه بیشتر کودکان چیست و چه منابع و و روش‌هایی می‌تواند بیشتر کمک را در این زمینه بکند و یاری رسان پدر و مادرها باشد، گفت: : توصیه‌ای که می‌توانم برای والدین عزیز داشته باشم این هستش که برای کودکانشون تایم بزارن و سعی در پرورش کودکانشان داشته باشند. صحبت‌های فرزندانشان رو بشنوند و حتما حتما سبک فرزندپروری رو اصلاح کنند.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: یک جمله مشهور هست که می گوید «احترام باید بدست آورده شود.» اما به یک کودک چطور می شود بدست آوردن احترام را آموزش داد، وقتی حتی نمی‌داند که احترام چی هست؟ احترام ویژگی ذاتی بچهها نیست و به همین دلیل نقش پدر و مادرها در آموزش احترام بسیار تاثیر گذار است، یکی از مهم‌ترین روشهای آموزشی نقش الگوی پدر و مادر است. کودکان رفتارهای بسیاری را از والدین یاد می‌گیرند و آنها را الگوی رفتارهای خود قرار می‌دهند. آنچه که دوست دارید در فرزندتان مشاهده کنید، در تعاملاتتان بکار ببرید.

مریم کرمی در انتها در ارتباط با مهم ترین نکاتی که در ارتباط با کودک می‌تواند ما را به شناخت آنها بیشتر کمک کند و درک بیشتری از آنها داشته باشیم اظهار کرد: بچه‌ها در عین سادگی و بی آلایشی؛ دنیای پیچیده‌ای دارند، شما می توانید با سوالات ساده به قول معروف سر صحبت را با آنها باز کنید و وارد دنیای قشنگ و متفاوت‌شان بشوید.

با پرسیدن این سوالات فکر می کنید کدام پنج کلمه به بهترین شکل شما را توصیف می کند؟، بهترین چیزهایی که در مورد شما باید گفت کدامند؟،-چیزی باعث می شود خانواده شما خاص و متمایز باشد؟، دوست داری چکار بکنی؟،چه چیزی شما را خوشحال می کند؟،چه چیزی شما را ناراحت می کند؟،-چه چیزی شما را عصبانی می کند؟،وقتی بزرگ شدی دوست داری چه کاره بشوی؟،فکر می کنی چه چیزی را می‌توانی به دیگران آموزش بدهی؟، -بهترین اتفاق زندگی شما چیست؟و از بهترین چیزهایی که برای شما اتفاق افت… کودک خود را بهتر بشناسید.

علاقه مندان جهت اطلاع از  برنامه های فرهنگسرای اشراق می توانند به نشانی تهران پارس ، انتهای خیابان جشنواره، فرهنگسرای اشراق مراجعه کنند و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 77326777 تماس بگیرند.

https://aparat.com/v/nWkQh


گفتگو از لیلا شادالوئی 

نظر شما