دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۱۵۸۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی مطرح کرد:
یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گفت: به جز سن کودک، سه عامل جنسیت، هوش و شرایط اجتماعی در تمایل کودکان به کتابخوانی موثر است.
با رشد سنی کودکان سلیقه آنها در انتخاب کتاب متفاوت می‌شود/همراه کودکان باشیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مریم قلیچی، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی درباره نقش مطلوب کتاب کودک در تربیت کودکان و بایدها و نبایدهای آن در نشست کتاب  کودک که  از سوی کتابخانه سراج  برگزار شد گفت: با رشد سنی کودکان سلیقه آنها در انتخاب کتاب متفاوت می‌شود. به غیر از سن؛ سه عامل جنسیت، هوش و شرایط اجتماعی هم در انتخاب کتاب توسط کودکان و تمایل آنها به کتابخوانی در آنها موثر هستند.

او اضافه کرد: نکته مهمی که در اینجا نیاز می‌بینم بیان کنم این است که گاهی شکاف بین نظر بزرگسالان و کودکان درباره ارزش‌های کتاب باعث ایجاد اختلاف نظر می‌شود. اگرچه بسیار مهم است که کودکان کتاب مورد علاقه خود را خودشان انتخاب کنند، اما این مسئله هم قابل ذکر است که آیا کودکان می‌توانند کتاب مناسب انتخاب کنند. به گفته «هاک» متاسفانه کودکان با ذائقه خوب ادبی به دنیا نمی‌آیند. بهترین راه این است که برای انتخاب یک کتاب خوب؛ همراه کودک باشیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی همچنین درباره انتخاب کتاب برای کودکان با سنین کم‌تر بیان کرد: در مورد کودکان با سن کم می‌توانیم سه یا چهار کتاب را با توجه به ویژگی‌های مناسب آنها انتخاب کنیم و بعد به کودک حق انتخاب بدهیم تا از بین آن کتاب‌های انتخاب شده؛ کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کند.

وی اضافه کرد: در مورد با سن بالاتر و نوجوانان در ابتدا باید چهارچوب‌ها و معیارهای انتخاب کتاب را به آنها بیاموزیم و در انتخاب کتاب با دادنِ پیشنهاد در کنار آنها باشیم.

مریم قلیچی در انتها تصریح کرد: به طور خلاصه چهارچوب‌ها و معیارهای انتخاب یک کتاب خوب؛ کیفیت محتوا، کیفیت ساخت و پرداخت موضوع، کیفیت نگارش و توجه به قدرت درک خواندن در کودکان، کیفیت تصویر و کیفیت ارائه کتاب است.
علاقه مندان جهت اطلاع از برنامه های فرهنگی هنری منطقه 4 می توانند با شماره تلفن 7732677تماس بگیرد و یا به نشانی فلکه دوم، انتهای خیابان جشنواره فرهنگسرای اشراق مراجعه کنند
https://aparat.com/v/i2YuM
نظر شما